عصر توریسم: معاون رئیس جمهور می گوید: سازمان میراث فرهنگی علاوه بر تولید موزه های دولتی و عمومی، در تولید موزه های خصوصی هم نقش مهمی ایفا می كند، به اندازه ای كه گاهی پنجاه درصد هزینه ی تولید موزه ها را متقبل می گردد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، روز جهانی موزه یا آئین افتتاح مراسم های مختلف با موضوعیت موزه بهانه ای همیشگی برای عرضه ی آمارهای مختلف است.هر چند در هربار عرضه ی آمار موزه های فعال، به جز قول و قرارهای تكراری، در بین همه ی صحبت ها، بیشترین افتخارات به موزه های خصوص برمی گردد تا موزه های عمومی كه دستِ كم تسهیلات نسبتا مناسب تری از دولتی ها می گیرند. این مورد این پرسش را مطرح می كند كه مگر سازمان میراث فرهنگی و اداره كل موزه ها به جز تشویق چه قدر، به موزه های خصوصی تسهیلات می دهند كه مهمترین بخش آمارهایشان را این موزه ها تشكیل می دهند.

آخرین اظهارات رییسان درجه یك سازمان میراث فرهنگی جمعه ۲۷ مهر در موزه ملی ایران، از زبان علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح شد: «در دولت تدبیر و امید اقدامات زیادی برای افزایش موزه ها انجام شده است، به اندازه ای كه تا آغاز دولت یازدهم ۴۵۰ موزه در كشور فعال بودند كه در كمتر از سال قبل ۲۰۰ مورد به آنها اضافه شده است، ازاین رو امیدواریم تا آخر دولت دوازدهم افتتاح هزارمین موزه كشور را جشن بگیریم.»

مونسان بعد از این صحبت ها در پاسخ به پرسش ایسنا كه سازمان میراث فرهنگی چه میزان تسهیلات به بخش خصوصی می دهد كه در همه آمارهای خود از افتتاح این موزه ها هم نام می برد، می گوید: دادنِ تسهیلات به موزه ها خود یك داستانِ جداست كه باید بیشتر به موزه ها كمك كرد، اما همه اتفاقات در تسهیلات نیست، هر چند اگر بحث اعتبار مالی باشد، از روش های دیگر به آن ها كمك می نماییم.

او ادامه می دهد: برپایه آمار، تا سال قبل هر هفته شاهد افتتاح هر دو هفته یك موزه بودیم، اما امسال تلاش می نماییم تا این آماررا به هر هفته یك موزه برسانیم، تا تعداد قابل توجهی موزه غیر دولتی به مجموعه موزه های كشور اضافه شود.

معاون رئیس جمهور همینطور با تاكید بر این كه در خیلی از پروژه های موزه های خصوصی هم به صورت مشاركتی سازمان میراث فرهنگی همكاری داشته است، می افزاید: با آن ها كار مشاركتی در تملك، مرمت و حتی تجهیزات كردن موزه ها انجام داده ایم.

او تاكید می كند: در برنامه ای كه سازمان میراث فرهنگی با سازمان برنامه و بودجه جلو می برد، مقرر است به صورت مستقیم بتوانیم كمك هایی انجام دهیم. تا كنون هم همكارانِ ما كارهای زیادی در این زمینه كرده اند، به اندازه ای كه حتی برای چند موزه به میزان آورده ی بخش خصوصی، میراث فرهنگی هم اعتبار پرداخت كرده است، یعنی به صورت ۵۰ درصد از اعتبار مورد هم را میراث فرهنگی هزینه كرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان این كه بحث مشاركتی در موزه های خصوصی در سال قبل زیاد انجام شده اند، ادامه می دهد: امسال هم در طرح اشتغال فراگیر قرار بود سازمان برنامه و بودجه كمك بیشتری داشه باشد و منابعی را در اختیار ما بگذارد تا بیشتر بتوانیم این كار را توسعه دهیم، چون آن علاوه بر كاركردهای مهم موزه ای خود شغل بوجود می آورد.

مونسان اظهار می كند: هر چند به نظر می رسد سازمان برنامه كمكِ كمی داشته است، اما روند سال قبل را امسال هم ادامه می دهیم و كارهای مشاركتی را همكاران ما از محل كمك های فنی و اعتباری به خوبی انجام می دهند.

در یكی از رسمی ترین امارهای عنوان شده از جانب موزه ها، ششم آبان ۹۱، یحیی رحمتی، مدیركل وقت اموز موزه ها و اموال منقول تاریخی به ایسنا اعلام نموده بود: «ایران ۴۱۲ موزه ی فعال در سطح كشور دارد كه از این تعداد، ۲۱۵ موزه ی فعال وابسته به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور، ۱۲۵ موزه ی فعال غیروابسته به این سازمان، ۴۲ موزه مشاركتی با دولت و ۳۰ موزه ی فعال از بخش خصوصی هستند.» حالا به نظر نمی رسد كه این آمار پس از گذشت حدود شش سال، تغییر محسوسی نسبت به گذشته ی خود داشته باشد.