عصر توریسم: «سمینار مقصد: ایران» به منظور توسعه همكاری های گردشگری ایران و ژاپن، امروز در سفارت جمهوری اسلامی ایران در توكیو شروع به كار كرد.

به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، مرتضی رحمانی موحد سفیر كشورمان در ژاپن طی سخنانی در این سمینار با بیان این كه گردشگران ژاپنی با فرهنگ و قابل احترام هستند و كشور ژاپن از نظر اعزام و پذیرش توریست كشور مهمی است اظهار داشت: اكنون ژاپن جزء 10 كشور برتر دنیا از نظر پذیرش توریست است.

وی با اشاره به نودمین سالگرد برقراری روابط رسمی ایران و ژاپن در سال 2019 اظهار نمود: گسترش و توسعه همكاری ها در حوزه گردشگری می تواند یكی از مهمترین موضوعات همكاری ها باشد كه البته نیازمند هم افزایی و تلاش كامل دو طرف است تا بتوانیم با معرفی صحیح و واقعی ایران گردشگری دو كشور را ارتقا دهیم.

سفیر كشورمان در ژاپن اضافه كرد: اقدامات پرارزش جمهوری اسلامی ایران در توسعه و تحكیم ثبات و امنیت در منطقه سبب رشد گردشگری به میزان 7/2 درصد در سال 2017 شده است.

وی برنامه ریزی برای افزایش گردشگران ورودی ژاپنی در سال 2019 را همچون اقدامات و برنامه های این سفارت خواند و اظهار داشت: برنامه ریزی برای سفر طراحان مقاصد گردشگری ایران، سفر تورگردانان، برگزاری دوره های آموزشی، استاندارد سازی زیر ساخت ها و خدمات گردشگری را همچون اقدامات برای افزایش همكاری های دو كشور در حوزه گردشگری برشمرد.

رحمانی موحد به خبر خوب صدور روادید الكترونیك بدون الصاق برچسب در گذرنامه های اتباع ژاپنی از اول آبان ( 23 اكتبر) اشاره نمود و اظهار داشت: این امر می تواند باعث افزایش انگیزه گردشگران ژاپنی برای سفر به ایران شود.

براساس این گزارش، در این سمینار كوبوری معاون سازمان ملی گردشگری ژاپن هم ضمن خوشامدگویی به نمایندگان جامعه تورگردانان ایران، از برگزاری این سمینار استقبال و ابراز امیدواری كرد كه برنامه امروز به تعمیق درك متقابل و افزایش تعاملات مردمی بین دو ملت ژاپن و ایران كمك نماید.
سپس آقایان واقفی، بنكدارنیا و خانم سارا چاووشی از اعضای ایرانی شركت كننده در سمینار به ترتیب مقالات خود درباره جاذبه های گردشگری ایران، رویدادهای بین المللی گردشگری در ایران، نقش جامعه تورگردانان ایران در اداره و مدیریت گردشگری كشور و هم مشابهت های فرهنگی ایران و ژاپن و موضوعات مورد علاقه گردشگران ژاپنی در سفر به ایران را عرضه كردند.

در ادامه یوشینوری یاما مدیر عامل اجرایی انجمن تورگردانان خارجی ژاپن (OTOA) طی سخنانی اظهار داشت: هم اكنون ۱۸ شركت عضو انجمن OTOA اعزام تورهای توریست ژاپنی به ایران را بر عهده دارند. ایران، از لحاظ تعداد میراث جهانی در رتبه اول در منطقه خاورمیانه قرار دارد. گردشگر ها می توانند بناهای تاریخی دوره باستان ایران را از نزدیك مشاهده كنند. ذهنیت مردم ایران نسبت به فرهنگ و مردم ژاپن مثبت است. فرهنگ میهمان نوازی و میهمان دوستی، یكی از اشتراكات فرهنگی بین دو ملت ژاپن و ایران است.

نیشی یاما، رئیس آژانس گردشگری نیهونباشی و رئیس كمیته خاورمیانه و آفریقای شورای گردشگری خروجی جاتا هم در سخنرانی خود اظهار نمود: معتقدم برنامه امروز فرصت بسیار مغتنمی جهت افزایش تعاملات گردشگری بین دو ملت ژاپن و ایران است. فعالیت های تبلیغاتی مؤثر، معرفی جاذبه های گردشگری ایران در ژاپن، صدور روادید الكترونیك و سایر موضوعات، از اقدامات لازم جهت فراهم سازی شرایط مناسب برای انجام سفر اتباع ژاپنی به ایران به حساب می آید. از امروز، برای كمیته خاورمیانه و آفریقای شورای گردشگری خروجی جاتا، ایران، مقصدی بسیار مهمی خواهد بود. امیدوارم با تلاش های سفیر ایران در توكیو و سفارت، روابط گردشگری بین ژاپن و ایران هرچه بیشتر ارتقاء پیدا كند.
همینطور یوجی ایدا، مدیر امور بین الملل انجمن آژانس های مسافرتی ژاپن و معاون مدیركل دبیرخانه كمیته خاورمیانه و آفریقای شورای پیشبرد گردشگری خروجی (جاتا) هم در سخنانی اظهار نمود: انجمن آژانس های مسافرتی ژاپن با استفاده از فراهم سازی فرصت، جمع آوری اطلاعات و همینطور تجارت، به ایجاد و فروش تور گردشگری كمك می نماید. امیدوارم مسئولین صنعت گردشگری كه از ایران آمده اند، با مسئولین ژاپنی گفت وگو و تبادل نظر خوبی را داشته باشند. در شرایط كنونی، انجام فعالیت های مؤثر تبلیغاتی مانند برگزاری سمینار امروز به افزایش تورهای گردشگری و رفت و آمد گردشگر ها بین دو كشور كمك خواهد نمود.

در این همایش یك روزه ایتارو ایشیی عضو شورای گردشگری دفتر نخست وزیری ژاپن، سائیكی مشاور وزیر امور خارجه، مامورو كوبوری نایب رئیس سازمان ملی گردشگری ژاپن(JNTO)، مدیر بین الملل جاتا، نمایندگان آژانس گردشگری، مدیر اجرایی انجمن تورگردانان ژاپن (OTOA) به همراه تعدادی از مدیران ارشد بخش خصوصی حوزه گردشگری ژاپن حضور داشتند. از ایران هم یك گروه 12 نفره از شركت های عضو جامعه تورگردانان ایران به ریاست شفیعی شكیب عضو هیات مدیره آن با هدف عرضه جاذبه های گردشگری ایران و هم تقویت تماس های خود با همتایان ژاپنی شركت كردند.