عصر توریسم: همزمان با آغاز بزرگ ترین قرعه كشی مهاجرت به آمریكا، تبلیغات گسترده ای در آژانس های مسافرتی و سامانه های رزرواسیون ایران در حال انجام می باشد. از جانب دیگر حجم تبلیغات فروش ویزای شینگن و كشورهای آمریكا، كانادا و انگلیس با دریافت مبالغی گاها هنگفت، شدت گرفته و این سوال را پیش آورده كه حكم این تبلیغات و فروش آزاد ویزا در چارچوب قوانین مسافرتی كشور چیست؟
ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به این پرسش ایسنا، با این مقدمه كه آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی در بُعد گردشگری داخلی، ورودی و خروجی، استراتژی هایی دارند كه بر این اساس تلاش می كنند با ابتكار عمل محصول خویش را متمایز و گردشگران بیشتری را جذب كنند تا منتفع شوند، اظهار داشت: همه این فعالیت ها توسط بخش خصوصی انجام می گردد و دولت نظارت عالی بر آن ها دارد و بطور قطع اجازه نمی دهد افراد یا مجموعه هایی با عناوین فریبنده، جعلی و ضد ارزش های كشور در این باره اقدام نمایند و حتما مقابل آن ها خواهد ایستاد.
او با این وجود اظهار نمود: آژانس های گردشگری در چارچوب مقررات و قوانین مقصد، می توانند محصولات خویش را اطلاع رسانی و بازاریابی كنند و از این منظر، منافع خویش را تامین كنند.
معاون گردشگری درباره تك فروشی ویزای آمریكا، كانادا و شینگن در دفاتر خدمات مسافرتی، اظهار داشت: در این باره ابهام آیین نامه ای وجود دارد. سال های گذشته پیگیری های زیادی شد، چون بحث ما این است كه دفاتر خدمات مسافرتی بخصوص آن هایی كه مجوز بند «ب» (اجرای تور) از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت می كنند، در قالب پكیج و بسته سفر، «ویزا» بفروشند. اما آیین نامه ای كه سال ۱۳۸۰ در دولت تصویب شده است مشخصا كلمه «اخذ ویزا» را جزو فعالیت آژانس های گردشگری قید كرده است. ازاین رو تا زمانی كه این آیین نامه اصلاح نشده، گرفتن این حق از آژانس های گردشگری، اقدامی «غیرحقوقی» است.
وی درباره این كه بنا بر آن مصوبه دولت، آیا تك فروشی ویزا در آژانس های مسافرتی «مجاز» است؟ تصریح كرد: «اخذ روادید» نخستین نكته ای است كه در آیین نامه مصوب سال ۱۳۸۰ هیات دولت جزو فعالیت آژانس ها ذكر شده است، اما برای كشورها و مقاصد خاص، سیاست هایی از جانب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب بخشنامه هایی ابلاغ گردیده است كه انتظار داریم رعایت شود.
او درباره این سیاست ها توضیح داد: برای كشورهایی چون انگلیس، كانادا و آمریكا چارچوب و خط مشی مشخصی تعریف شده كه به دفاتر خدمات مسافرتی ابلاغ گردیده تا در حیطه آن عمل كنند.
معاون گردشگری كشور درباره حكم تبلیغات لاتاری گرین كارت آمریكا در دفاتر خدمات مسافرتی و سامانه های رزرواسیون گردشگری نیز، اظهار داشت: بطور قطع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مواردی كه خلاف فرهنگ داخلی كشور و مغایر با اخلاق و ارزش های نظام باشد، موافق نیست.
تیموری در پاسخ به این سوال ایسنا كه آیا همانند فروش ویزا در دفاتر خدمات مسافرتی، حكم یا قانونی درباره تبلیغات و ثبت نام لاتاری گرین كارت آمریكا در آژانس ها، سامانه های رزرواسیون و مراكز مرتبط و یا حتی نامربوط وجود دارد؟ اظهار نمود: سفارش ها در مبحث گردشگری در سطح دنیا بیشتر حالت حقوقی است تا قانونی. یعنی آن قدر گردشگری را منعطف می دانند كه خیلی سفت و سخت با آن برخورد نمی كنند. از سوی دیگر «لاتاری» در كشور یا مقصدی خاص اتفاق می افتد و در صنعت گردشگری، این قوانین مقصد است كه حاكمیت دارد نه مبدأ. با این وجود، تبلیغ و بازاریابی با عناوینی مغایر با ارزش های جامعه، اخلاق و قانون كشور، مورد تایید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست.