به گزارش عصر توریسم مدیركل میراث فرهنگی استان سمنان بابیان اینكه تحریم ها اثر چندانی بر مقوله گردشگری در این استان نداشته است، اظهار داشت: برای جذب بیشتر توریستهای خارجی نیازمند برنامه ریزی مناسب هستیم.

محمد جهانشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینكه گردشگری بزرگ ترین صنعت خدماتی دنیا با بیشتر از یك هزار و ۳۰۰ میلیون دلار گردش مالی است، اظهار داشت: صنعت گردشگری در مقابل فشارهای تحمیلی از بیرون به كشور بخصوص در بحث تحریم توجه جدی تر را می طلبد تا از دل همین تهدید فرصت های جدید تولید شود.
وی افزود: هر گردشگری كه وارد كشور می گردد بالغ بر یك هزار دلار هزینه می كند بنابراین با عنایت به قیمت نوسانات نفت در هر شرایطی، می تواند در اقتصاد ما تاثیر گذار باشد كه با عنایت به شرایط پیش رو در كوشش برای پیگیری گردشگری مذهبی زیارتی هستیم.

رشد ۱۰ درصدی توریست خارجی
مدیركل میراث فرهنگی استان سمنان بابیان اینكه ورود توریست كلاسیك اروپایی به ایران تحت تاثیر تحریم ها و قوانین مهاجرتی ترامپ قرارگرفته است، اظهار داشت: باوجود آنكه مشكلات مهاجرتی و قوانین وی برای ورود به آمریكا روی گردشگری كلاسیك ایران تاثیر گذاشت اما گردشگری مذهبی توانست به خوبی بخشی از این كاهش توریست اروپایی را جبران كند.
جهانشاهی با اشاره به اینكه می بایست از دل این چالش ها بتوانیم اقتصاد كشور را در ابعاد اجتماعی و فرهنگی بابیان پیام صلح و دوستی و میهمان نوازی ایرانیان گسترش دهیم، خاطرنشان كرد: استان سمنان خیلی تحت تاثیر تحولات بین المللی در این خحصوص نبوده چونكه از قبل برنامه جدی پیرامون آن نداشته است و هر چه هست بیشتر بحث توریست داخلی و عبوری بود.
وی همینطور افزود: با نگاهی كه در سطح استان سمنان وجود دارد توجه به گردشگری جدی تر شده است كه با نشات گرفتن از منابع و ظرفیت های خوب توریست خارجی رشد ۱۰درصدی نسبت به سال قبل را شاهد می باشیم.
مساجد اثرگذار بر گردشگری
مدیركل میراث فرهنگی استان سمنان بابیان اینكه در بحث گردشگری استان توجه به بازار و كلان شهر تهران مقصود است، اظهار داشت: در این راستا برنامه های متنوعی در برج میلاد تهران برگزار و برنامه های تلویزیونی اجرا شد و علاوه بر آن با تولید رویدادهایی نظیر رالی جاده ابریشم و اكو ماراتن جنگل ابر توانستیم یك تعداد توریست را به سبد استان اضافه نماییم و به جرئت می توان گفت شرایط رو بهبود بوده و استان سمنان خیلی تحت تاثیر شرایط تحریم قرار ندارد.
جهانشاهی در ادامه خاطرنشان كرد: گردشگری مذهبی آیینی فرهنگی به هم نزدیك است بنابراین بحث امامزادگان و مساجد سهمی را در برنامه های گردشگری دارند و باید گفت روی این موارد خیلی برنامه ریزی خاصی تا كنون نبود كه باید با سایر بخش ها برنامه ریزی صورت گیرد تا شاهد توسعه گردشگری استان باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش كه چرا مساجد تاریخی در فصل گردشگری تنها در ساعات نماز باز بوده و در مابقی اوقات بسته هستند، افزود: مساجد تاریخی مانند مسجد امام سمنان بعنوان اماكن گردشگری تعطیل نیستند بنابراین با هماهنگی انجام شده كم رخ می دهد كه مساجد تاریخی استان بسته باشند و اگر مسجدی بعنوان اماكن تاریخی صرفا ایام نماز باز هستند می بایست متولیان امر همكاری داشته و رویكردشان را عوض كنند.

ضرورت توسعه فرهنگ توریست پذیری در جوامع بومی منطقه
مدیركل میراث فرهنگی استان سمنان توسعه فرهنگ توریست پذیری جوامع بومی منطقه را بسیار مهم برشمرد و اظهار داشت: یكی از مسیرهایی كه باید در گردشگری طی نماییم تا گرفتار صدمه های كمتری شویم بحث آموزش فرهنگی جامعه میزبان و توریست است.
جهانشاهی در ادامه خاطرنشان كرد: برای جامعه میزبان بعنوان متولیان این بخش برنامه های آموزشی وجود دارد اما برای آموزش گردشگری كه از خارج استان وارد بافت روستایی می گردد نیازمند همكاری ملی هستیم تا مردم نگاه بهتری را به مقاصد گردشگری داشه باشند و ضمن ارتقا درك زیست محیطی و فرهنگی خود به جامعه میزبان احترام بگذارند.
وی افزود: می توان از نیروهای انتظامی بعنوان اهرم تاثیر گذار برای تقویت امنیت در روستاهای هدف گردشگری بهره برد بنابراین شاهدیم كه در اقامتگاه های بومگردی كمتر اتفاقات ناخوشایند رخ می دهد چونكه آموزش های لازم را عرضه شده و معمولا فضای محترمانه ای بر آن حاكم است.