عصر توریسم: بنظر می رسد هنوز شایعات و خرافاتی ناشی از ناآگاهی در میان برخی افراد وجود دارد كه معتقدند در دل سنگ های چند میلیون ساله، می توانند گنج های چند هزار ساله پیدا كنند و با تخریب آنها به گنجِ مبادا دست یابند! گنجی كه فقط عامل نابودی سنگ های معادن ۲۵۰۰ ساله اند…
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، جدیدترین نمونه ی این ناآگاهی و توجه به شایعات به یك هفته ی قبل بر می گردد. در شمال شهرستان مرودشت استان فارس و در یكی از معادن سنگ هخامنشی به نام «معدن الماس بُری سیوند»، دینامیت ها كار خودشان را می كنند و این فاجعه رخ می دهد.
زمانی كه چند نفر مشكوك در حریم تخت جمشید توسط نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی پایگاه تخت جمشید دستگیر می شوند و پس از بررسی و كشف یكسری ابزار و وضعیت یكی از معادن هخامنشی در حریم درجه سه پایگاه تخت جمشید متوجه می شوند، آن افراد سنگ های كوهستانی و تراش خورده باستانی را كه در دوره هخامنشی برای ساخت بناهای ان دوره تراش خورده بودند، با این تفكر واهی كه در داخل شان، گنج وجود دارد!

ضبط شش كیلوگرم باروت و ابزار حفاری از افراد مشكوك
محمد جواد اولاد حسین، مدیر داخلی پایگاه تخت جمشید در استان فارس، در گفت و گو با ایسنا درباره ی اتفاق رخ داده این طور می گوید: نیروی یگان حفاظت تخت جمشید در زمان گشت زنی در محدوده ی حرائم این محوطه ی تاریخی در مرودشت، با افراد مشكوكی برخورد می كند. با دستگیری آنها، ۶ كیلوگرم باروت، ابزار و ادوات حفاری و موتور تولید ژنراتور برقی ضبط می كنند.
او با بیان این كه نیروی یگان حفاظت پس از دستگیری آن افراد، به بررسی معادن محوطه می پردازد، اظهار می كند: روی دیوار سمت چپ یكی از معادن كه معمولاً به صورت نیم دایره هستند و همه ی آنها دهانه ای كوچك و فضایی بزرگ دارند، در حدود سه متر دینامیت كار گذاشته شده و سنگ های تراش خورده برای جدا شدن از دیواره، تكه تكه شده و محوطه از بین رفته است. كاملاً مشخص است كسانی كه این كار را انجام دهند، اطلاعاتی درباره معادن داشته اند، چون محاسبه ی دقیقی در این كار انجام شده و سنگ ها كاملاً پایین آمده اند.
به گفته ی وی، در این دیوار رگه ها جدا شده و قسمتی از رگه های یك سنگ باز هنوز به دیوار وصل است كه امكان جدا شدن آن وجود دارد، كارشناسان در حال برنامه ریزی برای استواری بخشی سنگ های نیمه جدا شده هستند.
اولاد حسین با بیان این كه در این منطقه حدود چهار – پنج معدن بزرگ سنگ از دوره ی هخامنشی وجود دارد، ادامه می دهد: در دوره هخامنشی قطعه سنگ ها به صورت دقیق تراش داده و به پایین انتقال می داده اند تا با عنایت به استواری و بی رگه بودن آنها، برای سرستون ها و پایه ستون ها استفاده شوند.
این كارشناس با بیان این كه معادن در ۲۰ كیلومتری تخت جمشید قرار دارند، اظهار می كند: آن در حریم تخت جمشید و هم مرز مشترك تخت جمشید و پاسارگاد است، و با عنایت به نشانه گذاری حریم های درجه یك تا سه در این محوطه، این معادن در حریم درجه سه تخت جمشید قرار دارند.
او علت انجام این نوع اقدامات توسط برخی افراد را باور داشتن به شایعه هایی مانند وجود گنج چند هزار ساله در میان سنگ های محكم و چند میلیون ساله می داند و ادامه می دهد: كاملاً مشخص است كسانی كه این كار را كرده اند دانش معدن كاوی داشته اند. آنها با خیال خامِ كشفِ گنج در معدنی كه در دل كوه است، دنبال گنج می گردند. بلای خانمان سوز آثار تاریخی در این روزها همین افراد هستند كه به گذشتگان خود فكر نمی كنند.

كارشان را حساب شده انجام داده اند
در فیلم هایی كه از مكان انجام این انفجار باز در انتشار یافته است، در حالی كه شهرام رهبر – مسئول گروه حفاظت و مرمت پایگاه میراث جهانی – درباره ی روش انفجارها توضیح می دهد، می گوید: «دینامیت ها مرتب و حساب شده كار گذاشته شده اند، جای انفجار دینامیت هم به خوبی مشخص است. مواد منفجره سوخته در سوراخ های باقی مانده از مكان انفجارها وجود دارد و به صورت چند سانتی متر از پیكره اصلی سنگ ها را جدا كرده است. این بخش هوازده و زیبای معدن است، اگر ریزش كند دیگر این معدن زیبایی ندارد.
جای مته و دینامیت به خوبی مشخص است، بخش اعظمی از یكی از دیوارهای معدن منفجر شده و سمت داخل معدن ریزش كرده است.
خودِ این سنگ ها، گنجِ واقعی فرهنگ ما هستند، اما برخی افراد از روی ناآگاهی و به صورت شبانه از ارتفاع به این بلندی بالا می آیند و با مواد منفجره با خیال های خام خود، معدن های تاریخی و باستانی به این مهمی را كه بیشتر از ۲۵۰۰ سال قدمت دارند نابود می كنند.»

كارهای پژوهشی بر عهده پایگاه میراث جهانی پاسارگاد است
افشین ابراهیمی – مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید – باز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا انجام هر گونه اقدام حفاظتی را وظیفه ی یگان حفاظت میراث فرهنگی و اداره میراث فرهنگی مرودشت استان فارس می داند و وظیفه ی پایگاه میراث فرهنگی پاسارگاد را انجام اقدامات پژوهشی.
او با این وجود اعلام می كند: از زمان حضورش از چند ماه قبل، مبادرت به تهیه ی وسیله ی نقلیه برای رفت وآمد نیروهای یگان حفاظت و امكان دسترسی بیشتر ان ها به مناطق مختلف قرار گرفته در محوطه ی جهانی و ملی پاسارگاد كرده است.
خبرنگار ایسنا كوشش كرد در این زمینه با بهمن مردانی مدیر اداره میراث فرهنگی مرودشت، باز تماس برقرار كند كه پس از بیان سوژه اصلی یعنی «اتفاقات رخ داده در معدن الماس بری سیوند»، تلفن وی از دسترس خارج شد و این اتفاق هنوز ادامه دارد.