به گزارش عصر توریسم توراپراتورهای چینی از ایران درخواست نمودند تا ویزای ترانزیت ۷۲ ساعته را برای گردشگران چینی تسهیل كند. آنها اطمینان دادند برقراری و مجانی كردن این ویزا تعداد گردشگران ایران را دو برابر نماید. چینی ها همینطور از ایران خواستند فضای لاكچری را برای خرید گردشگران این كشور فراهم نمایند تا از این عادت چینی ها درآمد خوبی به دست آورند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، برخی از توراپراتورهای چینی در جریان تور آشناسازی از راه دفتر اطلاع رسانی گردشگری ایران در پكن به تهران سفر كرده اند كه شب گذشته در همایش گسترش روابط عمومی گردشگری ایران و چین با حضور كانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران، نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس اتاق بازرگانی ایران، رؤسای تشكل های گردشگری و برخی از توراپراتورهای ایرانی و نماینده شركت هواپیمایی ماهان كه خط هوایی مستقیم بین ایران و چین دارد، به بیان چالش های گردشگری و پیشنهادهایی برای بهبود روابط توریستی دو كشور پرداختند.

مافیا در هتل های ایران
گریس، بانوی چینی فعال در حوزه گردشگری در سخنانی به معضلات گردشگری ایران و چین اشاره نمود و اظهار داشت: بخش رزرواسیون هتل های ایران برای مسافران خارجی انسجام خوبی ندارد. برای گردشگری لازم است به اصلاح این بخش توجه نشان داده شود.
وی نرخ هتل های ایران را بالا دانست و بیان كرد: شنیده ام هتل در ایران حالت مافیایی دارد. قیمت هتل های ایرانی هیچ وقت معین نمی باشد. وقتی ما از آژانس ها قیمت یك یا چند سال آینده را می خواهیم آنها قیمتی ندارند كه اعلام كنند.
حسین خلیفی، نماینده دفتر اطلاع رسانی گردشگری ایران در شانگهای كه سخنان توراپراتورهای چینی را ترجمه می كرد، به این سخنان افزود: بالاخره ما نفهمیدیم قیمت هتل را در ایران چه كسانی و چگونه تعیین می كنند.
گریس، توراپراتور چینی در ادامه سخنانش به آشفتگی كه برخی تورلیدرهای چینی در ایران به وجود آورده اند، اشاره نمود و اضافه كرد: می دانیم كه در دوره ای چینی ها به ایران آمده اند و زبان فارسی یاد گرفته اند و در بعضی مواقع مبلغ و راهنمای تورهایی از كشور خود در ایران شده اند. هر كشوری درباره راهنمای تور قوانینی دارد، ولی متأسفانه در ایران شاهدیم بعضی از اتباع چینی كار تورلیدرهای ایرانی را انجام می دهند، یقیناً یك چینی حتی با وجود تسلط به زبان فارسی نمی تواند فرهنگ این كشور را به درستی منتقل كند.
وی همینطور به ضعف تبلیغاتی ایران در خارج از كشور اشاره نمود و اظهار داشت: در چین هیچ تبلیغی از گردشگری ایران مشاهده نكرده ام. بهترین كشوری كه در چین به نحو مطلوب تبلیغات گردشگری انجام می دهد، سریلانكا است. تبلیغات آن در تمام خطوط اتوبوسرانی و دیگر وسایل نقلیه عمومی دیده می شود. ایران هم می تواند با فیلم و موسیقی خویش را در چین معرفی نماید.
این توراپراتور چینی كه به همراه تعداد دیگری از آژانس های گردشگری این كشور در تور آشناسازی ایران شركت كرده است، به مساله امنیت در گردشگری ایران اشاره نمود و اضافه كرد: وقتی مبحث سفر به ایران مطرح می شود این سوال مطرح می شود كه آیا ایران امن است. من كه از سال ۲۰۰۸ در ایران تور اجرا می كنم و واقعیت های این كشور را دیده ام باید قسم بخورم كه ایران كشور امنی است.
او افزود: برگزاری تورهای آشناسازی به تقویت روابط آژانس های دو كشور كمك می نماید. با اینكه بیشتر از ۱۰ بار به ایران سفر كرده ام اما وقتی در برنامه این تور نام كرمان را دیدم، در آن شركت كردم تا منطقه ای كه تا حالا ندیده ام را ببینم.
گریس با اشاره به ناشناخته بودن آثار جهانی ایران، اظهار نمود: ما نمی دانیم ایران چند اثر جهانی در یونسكو دارد. راه اندازی تورهایی با این محتوا شاید به گردشگری ایران خیلی كمك نماید.

از بیرون كسی باور نمی كند ایران امن است
الیور، توراپراتوری اهل شانگهای هم این نشست را بهانه ای برای بیان هم و غم های دو طرف با هدف بهبود روابط گردشگری ایران و چین دانست و گقت: ما از دوران كودكی درباره تمدن ایران در كتاب های درسی می خوانیم با این وجود تعداد چینی هایی كه به ایران سفر می كنند، خیلی ناچیز است. چطور باید چینی های بیشتری را جذب نماییم، مهم ترین راهكار، تبلیغ است. سنگاپور ۴۰ سال تاریخ دارد، غیر از این عقبه دیگری ندارد، همه چیز این كشور دست ساخت بشر است اما خویش را خیلی قوی تبلیغ می كند، این كار با حمایت دولت مركزی و آژانس های گردشگری و شركت های هواپیمایی این كشور انجام می شود. آنها معتقدند چینی ها بامداد كه از خواب بیدار می شوند باید اسم سنگاپور را ببینند و بشنوند. آنها حتی برای جذب بیشتر گردشگران چینی، بلیت سایت های گردشگری خویش را مجانی كرده اند. در ایران ظرفیت های بیشتری به نسبت سنگاپور وجود دارد كه اگر همت كنید از سنگاپور جلو می زند.
او كه برای اولین بار است به ایران سفر كرده و در نخستین بازدید از كاخ گلستان بسیار شگفت زده شده بود، به امنیت در ایران اشاره نمود و اضافه كرد: پیش از اینكه به ایران بیایم همه نگران بودند. حالا هم كه در ایران هستم و هر روز عكسی از زیبایی های ایران را منتشر می كنم، باز هم همه نگران هستند و این سوال را تكرار می كنند كه ایران امن است. اتفاقاً ساعتی پیش از این جلسه با یكی از دوستان سنگاپوری ام صحبت می كردم او هم همین سوال را پرسید و من جواب دادم ایران خیلی بیشتر از سنگاپور امن است. به هر حال یك نفر نمی تواند این واقعیت را منتقل كند باید همكاری بیشتر شود.
محمدعلی اشرف واقعی، قائم مقام جامعه تورگردانان ایران كه یكی از مجریان نمایشگاهی در چین است و در جذب گردشگران این كشور فعالیت دارد، تعداد گردشگران چینی كه به ایران سفر می كنند را بسیار ناچیز دانست بر لزوم نفوذ بیشتر در بازار چین، تصریح كرد و با یادآوری وعده كانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای پرداخت ۵۰ درصد از هزینه زمین نمایشگاه های خارجی، درخواست نمود به این مورد طبق قول هایی كه داده شده است، رسیدگی شود.

زائران چینی در ایران توقف كنند
مصطفی شفیقی شكیب، عضو هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران و یكی دیگر از آژانس های فعال در حوزه چین هم با اشاره به اینكه بیشتر تورهای مقصد ایران كلاسیك است درحالی كه ایران جاذبه های دیگری برای سفر دارد، همچون طبیعت، موسیقی و غذا، اضافه كرد: یكی از مهم ترین جاذبه های ایران، مردم آن است. شاید آنها نتوانند با یك توریست خارجی ارتباط برقرار كنند اما با لبخند ارتباط می گیرند. در فرهنگ ما میهمان حبیب خدا است و باید به آن احترام گذاشت.
وی در ادامه از آژانس های چین درخواست نمود ایران را در مقصد عمره گذاران چینی قرار دهند و در این رابطه اظهار داشت: با عنایت به پرواز مستقیمی كه بین دو كشور وجود دارد زائران چینی می توانند در راه عربستان دو سه شب هم در ایران توقف داشته باشند.
اكبر غمخوار، عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران هم با تاكید بر لزوم برگزاری بیشتر تورهای آشناسازی در ایران، سهم ناچیز ایران از بازار گردشگری چین را تصریح كرد و بر احیای جاده ابریشم تصریح كرد و اظهار داشت: خوشبختانه با همكاری وزارت خارجه ایران مقرر است ویزای ۷۲ ساعته ترانزیتی صادر شود. ۶۰ هزار چینی به صورت ترانزیت از ایران عبور می كنند با این ویزا كه قیمت پایینی خواهد داشت می توانند سفر كوتاه سه روزه در ایران داشته باشند.
وی در پاسخ به بی اطلاعی چینی ها از آثار جهای ایران، آنها را به تورهایی كه آژانس های ایرانی به مقصد ۲۳ اثر ثبت شده ایران در لیست یونسكو اجرا می كنند، ارجاع داد.
احمد اصغری قاجاری، رئیس اتاق بازگانی یران هم در سخنانی به اهمیت رابطه گردشگری ایران و چین و امنیت در ایران پرداخت.

حرمت الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با اشاره به آمار گردشگران خروجی از چین كه نزدیك به ۱۵۰ میلیون نفر است، اظهار داشت: روی میز مقابل ما شاید بیشتر از ۴۰۰ قلم شیء چینی وجود داشته باشد، ولی متأسفانه ما كمتر از یك هزارم جمعیت گردشگران چینی را به كشورمان جذب كرده ایم. بعید می دانم مشكل فقط از تبلیغات و یا امنیت ایران باشد، چون كه همین حالا از كشور همسایه ایران، عراق با ۳۸ میلیون جمعیت سالانه حدود ۴ میلیون نفر به ایران سفر می كنند و از دماغ یك نفر هم خون نمی چكد.
وی افزود: تبلیغات ناجوانمردانه ضد ایران وجود دارد، اما نمی توان به زیرساخت ها و هتل های ایران ایراد وارد كرد، شما این سوال را پاسخ دهید كه چینی ها بیشتر به هتل رجوع می كنند یا خانه های شخصی؟ ما در ایران الی ماشاالله خانه مسافر و بوم گردی داریم پس به تعداد گردشگران چینی كه به ایران سفر می كنند می توانیم پاسخگو باشیم.
رفیعی از توراپراتورهای چینی درخواست نمود تلاش كنند جاده گردشگری دو كشور دوطرفه و پرترافیك شود.
رامین ذبیحمند، عضو هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و یكی از راهنماهای چینی زبان نخست با یادآور اینكه بدون حمایت دولت بخش خصوصی به موفقیت دست نمی یابد، به آشفتگی كه تورلیدرهای چینی در ایران به وجود آورده اند، اشاره نمود و اضافه كرد: در مالزی یك اتوبوس گردشگری را بدون حضور راهنمای رسمی و دارای مجوز و كارت نمی توان حركت داد. در فرانسه تورهای گردشگری بدون همراهی راهنمای تخصصی موزه نمی توانند از لوور بازدید كنند، اما در ایران نه تنها چینی ها كه سایر ملت ها هم این قاعده را رعایت نمی كنند، باآنكه بخش خصوصی ایران و چین در این باره مقصر نیست.
او تصریح كرد: تعداد زیادی از چینی ها از هیچیك از زنجیره خدمات گردشگری در ایران استفاده نمی كنند.
ذبیحمند به آژانس های چینی پیشنهاد كرد با عنایت به تعداد محدود راهنماهای چینی زبان، تورهای خویش را با همراهی یك راهنمای چینی انگلیسی زبان به ایران بفرستند تا از ظرفیت موجود در ایران بهینه استفاده گردد.
این راهنمای گردشگری افزود: حجم كوچك گردشگران ورودی از چین به ایران نشان داده است سیاست بازاریابی را بلد نیستیم، از آژانس های چینی درخواست می كنم اطلاعات خود مبتنی بر تكنیك های بازاریابی را در اختیار ایران قرار دهند تا سبب توانمندسازی آژانس های ایرانی شود.
فائزه بهزادنژاد، سرپرست دفتر امور بین الملل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تاریخ تعامل چین و استرالیا كه به ۳۰ سال قبل برمی گردد و در این سه دهه ۱۴۰ میلیون چینی به استرالیا سفر كرده اند، اظهار داشت: باید واقع بین باشیم. فكر می كنم دولت با مطالعه دقیق در كنار بخش خصوصی می تواند برای رفع چالش های گردشگری میان دو كشور قدم بردارد و به سمت جذب چینی ها برود.

چینی ها وحشتناك لاكچری خرید می كند
یكی از توراپراتورهای چینی از اقدام ایران برای صدور ویزای ترانزیت استقابل كرد و اظهار داشت: مطمئنم با این كار آمار گردشگران ایران چند برابر می شود. چینی ها یك ضرب المثل دارند هرچه خواستید هر لحظه كه اراده كنید می توانید به دست آورید، برای همین سیاست ویزای ترانزیت خیلی خوب درباره چینی ها جواب می دهد.
او تصریح كرد كه چینی ها به طرز وحشتناكی هنگام سفر خرید می كنند و در این رابطه به ایران پیشنهاد كرد شرایط لاكچری را برای گردشگران چینی به وجود آورد تا گردشگران چینی در فضای راحت و لاكچری در ایران خرید كنند، درآمد خوبی هم نصیب ایران می شود. ما از اجناس ایرانی اطلاعی نداریم، تازه فهمیده ایم چرم ایران مرغوب تر از تركیه است، درحالیكه كسی آنرا نمی شناسد.
رامین افشاری، مدیرعامل كانون جهان گردی و اتومبیل رانی كه میزبان این نشست بود و این توراپراتورهای چینی هم از راه نماینده اطلاع رسانی این كانون در پكن به ایران سفر كرده بودند، در سخنی كوتاه ابراز امیدواری كرد كه این دیدارها تداوم یابد تا به گسترش همكاریهای گردشگری دو كشور منجر شود.
سفر این توراپراتورهای چینی تازه در ایران شروع شده كه در ادامه مقرر است از شهرهای اصفهان، یزد و كرمان هم بازدید داشته باشند.