به گزارش عصر توریسم بارندگی های اخیر باعث وارد شدن خسارت های جدی به برخی بناهای تاریخی سه شهرستان كاشمر، خلیل آباد و بردسكن در خراسان رضوی شده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، محمد جواد بلبلی -رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل آباد – اظهار داشت: متأسفانه در چند روز اخیر خسارت های جدی به برخی ابنیه تاریخی شهرستان به علت بارندگی وارد شده است.

وی ادامه داد: قلعه تاریخی بزنجرد، دیوار پیرامونی یخدان گلی و امامزاده قاسم ارغا جز مكان هایی بوده اند كه به آنها خسارت وارد شده است.

وی اظهار نمود: در گذشته قلعه تاریخی بزنجرد شكافی داشته اما در بارندگی های اخیر به علت این كه این شكاف بسیار بیشتر شده مجبور به تخلیه دو خانه مجاور این اثر شده ایم تا در صورت ریزش خسارت جانی به دنبال نداشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل آباد همینطور اظهار داشت: دیوار پیرامونی یخدان گلی شب گذشته ریزش كرده و همینطور سقف امامزاده قاسم ارغا هم ترك برداشته است.

وی عنوان كرد: با عنایت به این كه قلعه بزنجرد بالغ بر هزار سال قدمت دارد برآورد خسارت باید توسط كارشناسان صورت گیرد اما در بازسازی و مرمت دو اثر دیگر نیازمند ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار هستیم.

بلبلی قدمت یخدان گلی و امامزاده قاسم ارغا را مربوط به اواخر دوره قاجاریه و قلعه بزنجرد را مربوط به هزار سال قبل ذكر كرد و اضافه كرد: هم اكنون ۵۳ اثر تاریخی در شهرستان شناسایی شده كه ۱۱ اثر به ثبت رسیده است.

وی اظهار داشت: همه آثار به شكلی نیازمند مرمت و بازسازی هستند اما برخی بناها به صورت اضطراری نیازمند مرمت هستند كه یخدان گلی و خانه تاریخی در روستای جعفرآباد از آن جمله است. حداقل ۵ اثر نیازمند بازسازی اضطراری هستند.

خسارت ۱ میلیارد ریالی به دو اثر تاریخی

در ادامه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بردسكن اظهار داشت: متأسفانه براثر شدت بارندگی در منطقه به دو اثر تاریخی برج كشمر و رباط كبودان خسارت هایی وارد شده است.

احمد صابری زارع عنوان كرد: به هركدام از این بناها حدود ده تا پانزده درصد خسارت وارد شده است. به علت پیشگیری از خطرات احتمالی درخواست مرمت اضطراری شده و برای هركدام نیازمند ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار هستیم.

وی با بیان این كه ۸۰ درصد بناهای تاریخی شهرستان بردسكن نیاز به مرمت هستند، اضافه كرد: از مجموع ۲۲۰ جاذبه گردشگری شهرستان بردسكن ۱۲۰ اثر آن جز بناهای تاریخی است كه بیشتر از ۳۰ اثر آن در لیست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

آثار تاریخی نیازمند مرمت

در ادامه رضا یوسفی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل آباد اضافه كرد: با عنایت به بارش های فراوانی كه داشتیم اما در بررسی های میدانی خوشبختانه جز در یك اثر خسارت خاص دیگری نداشته ایم.

او اظهار نمود: تنها اثر مقبره سید اسماعیل نبوی گرفتار نم زدگی شده و به نمای اثر خسارتی وارد نشده است؛ تابحال در سطح شهرستان حدود ۸۰ اثر شناسایی شده و ۲۶ اثر ثبت ملی شده است.

وی عنوان كرد: خیلی از آثار تاریخی شهرستان نیازمند مرمت هستند كه مدرسه تاریخی سلطان العلما، مسجد جامع و سرای امین التجار از آن جمله است.