به گزارش عصر توریسم نمایشگاهی با عنوان كاروان راه ابریشم از ۵ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۹ میلادی از جانب بنیاد بین المللی ابتكار رزا آتونبایوا و با همكاری بنیاد اجتماعی جهان نمد قرقیزستان برگزار می گردد.

به گزارش عصر توریسم به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان، معرفی و آشنایی با كشورهای واقع شده در راه راه ابریشم و نشان دادن موقعیت كنونی و آینده راه قدیمی و امروزی از راه روش های تعاملی همچون اهداف این نمایشگاه اعلام شده است. برگزاری نمایشگاه هایی از این دست می تواند ضمن تقویت روابط و تعاملات بین مردم و ملت ها؛ تجارت و گردشگری بین آنها را هم گسترش و تعمیق دهد.
قرقیزستان یكی از كشورهای واقع شده در راه راه ابریشم است. كاروان ها از راه شهرهای قرون وسطی همچون اوش، اوزگن، بلاسغون، سویاب، برسقان، آت باشی و تان عبور می كردند.
علاوه بر این، آموزش آداب و رسوم، فرهنگ، جغرافیا و مناطق قرقیزستان و سایر كشورها به نسل جدید امروزه بعنوان یكی از اولویت های روز به حساب می آید. آنان نباید تنها به كناب های آموزشی قناعت كنند. اگر خود با چشم ببینند و با دست لمس كنند؛ علم و دانشی را كه در نتیجه مشاركت خود به دست می آورند؛ برای همیشه و تا آخر عمر در حافظه آنها باقی خواهد ماند. شركت كنندگان در نمایشگاه مذكور كه ” كاروان راه ابریشم ” نام دارد؛ با امتیازات طبیعی و فرهنگی، منابع آب و صنایع كشورهای مختلف و با فرهنگ، ارزش های ملی، آداب و رسوم، لباس های سنتی، اسباب بازی های كودكان، رقص ها و ترانه های سنتی كشورهای شركت كننده آشنا خواهند شد.
در نمایشگاه مذكور قرقیزستان و همینطور سفارتخانه های قزاقستان، ازبكستان، تاجیكستان، آذربایجان، تركمنستان، چین، هند، ایران، تركیه، مغولستان، ژاپن، كره جنوبی، پاكستان، افغانستان و روسیه شركت خواهند كرد. در طول برگزاری نمایشگاه به هر یك از كشورهای شرك كننده یك روز اختصاص داده می شود تا در آن روز برنامه های خویش را اجرا نمایند و هر یك از كشورها در این روز فرصت و امكان معرفی هر چه بیشتر و بهتر كشور خویش را خواهند داشت.
شركت كنندگان در نمایشگاه راه ابریشم همینطور با محصولات تجاری راه ابریشم همچون ابریشم، پارچه، برنج، چای و ادویه جات هم آشنا خواهند شد. فرهنگ، آداب و رسوم و بازی های سنتی اقوام مختلف را تماشا می كنند و می توانند ترانه هایشان را بخوانند و در رقص های سنتی آنان شركت نمایند. میدان های تعاملی متعددی در اختیار حضار می باشد. بعنوان مثال، قطعات پازل نقشه ای طول ۸ متری و عرض ۲ متری از نمد را می توانند با دست های خود در كنار هم قرار دهند.
برگزاری كارگاه های مختلف در روزهای برگزاری نمایشگاه هم پیش بینی شده است. بعنوان مثال، در روز چین خوش نویسی، در روز ژاپن مراسم تقدیم چای، اوریگامی، در روز قرقیزستان ساخت نمد و در روز ازبكستان ساخت محصولات از سرامیك و غیره. علاوه براین ها؛ هنرهای رزمی شرقی همچون كون فو، كراته، آیكیدو و ژیمناستیك هم اجرا خواهند شد. روزی از نمایشگاه هم به كودكان و ادبیات كودك اختصاص داده شده است. در قالب برنامه ای تحت عنوان” ستارگان برای كودكان می خوانند”؛ نویسندگان معروف كشورهای شركت كننده در نمایشگاه برای كودكان قرقیز كتاب خواهند خواند. نمایش تئاتر عروسكی برای كودكان هم در برنامه های این روز گنجانده شده است…
از سوی برگزار كنندگان نمایشگاه راه ابریشم؛ ۲۵ آوریل بعنوان روز ایران در این نمایشگاه تعیین شده است.
ارائه اطلاعات در مورد كشورهای قرار گرفته در راه جاده ابریشم؛ نشان دادن وضعیت و جایگاه كنونی و چشم اندازهای راه قدیم و جدید متصل كننده شهرها و كشورها به یكدیگر؛ تحكیم و تقویت دوستی و همكاری موفقیت آمیز در حوزه تجارت و توریسم بین كشورها و ملل مختلف از اهداف و ایده های برگزاری این نمایشگاه اعلام شده است.
نمایشگاه كاروان راه ابریشم با حمایت وزارت فرهنگ؛ اطلاعات و توریسم جمهوری قرقیزستان؛ كمیسیون ملی یونسكو؛ موزه هنرهای تجسمی آیتییوا و شركت مگاكوم برگزار می گردد و دانشگاه های جمهوری قرقیزستان، آكادمی مهندسی كودكان موسوم به “آلتین توئون”، مركز ملی كودكان موسوم به “سیتك”، مركز آموزشی “بالاجان” و مجتمع اقوام قرقیزستان شركا و همكاران این نمایشگاه هستند.