عصر توریسم: رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دالاهو اظهار داشت: به دنبال انجام فصل جدید جستجوهای دیرینه شناسی در قلعه یزدگرد با همكاری مشترك باستان شنان ایرانی و یك شركت بین المللی دیرینه شناسی هستیم.
شهرام علی یاری در گفت و گو باخبرنگار ایسنا منطقه كرمانشاه، بابیان اینكه نخستین جستجوهای دیرینه شناسی در قلعه تاریخی یزدگرد در سال ۱۹۸۲ توسط یك عتیقه شناس از مؤسسه شرق شناسی بریتانیا انجام گرفته، عنوان كرد: طی ۳۷ سال قبل تابحال چندین مرحله كاوش دیرینه شناسی روی این بنای باستانی انجام گرفته و منجر به نتایج خوبی هم شده است.

وی آخرین جستجوهای دیرینه شناسی انجام گرفته در این بنا را مربوط به اواخر سال ۱۳۹۶ و توسط یكی از باستان شناسان كرمانشاهی اعلام نمود و اضافه كرد: در جستجوهای گذشته عمدتاً بخش هایی از سازه های این بنا كشف و تحقیقاتی باز روی سازه های كشف شده انجام گرفت.

رئیس میراث فرهنگی دالاهو جستجوهای آتی روی این بنا را ادامه جستجوهای گذشته عنوان نمود و اظهار داشت: مقرر است این كاوش ها توسط یك گروه دیرینه شناسی مشترك از باستان شناسان ایرانی و دانشگاه رم ایتالیا انجام گیرد.

وی اشاره كرد: به این منظور از پژوهشگاه میراث فرهنگی كشور خواسته ایم تا با انجام این كاوش ها موافقت كند كه مسئولان پژوهشگاه باز موافقت شفاهی خودرا به ما اعلام نموده اند، اما موافقت كتبی هنوز واصل نشده است.

علی یاری عنوان كرد: در صورتیكه پژوهشگاه نامه موافقت را ارسال نماید، در شهریور امسال فصل جدیدی از كاوش ها را در قلعه یزدگرد خواهیم داشت.

ایشان سپس از آغاز مرمت بخش های لطمه دیده این بنا در زلزله و پس لرزه های دو سال قبل و سیلاب های اخیر در آینده ای نزدیك آگاهی داد و اظهار داشت: هم اكنون یك تیم مطالعاتی در محوطه این بنا مستقر شده و مشغول مطالعات قبل از مرمت هستند.

قلعه یزدگرد از كهن ترین و مستحكم ترین قلعه های ایران باستان است كه شهرتی جهانی دارد. قدمت این بنایِ شهرمانند را متعلق به عهد اشكانی یا ساسانی می دانند كه در گستره ای به وسعت ۴۰ كیلومتر راه اندازی شده و ۱۰ بنای بزرگ شامل نقاره خانه، آشیه وا، دیوارگچ، آشپزخانه و … را در دل خود جای داده است.

قلعه باستانی یزدگرد كه در افسانه ها آنرا پناهگاه یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی و دخترش سپس حمله اعراب به ایران می دانند، در راه جاده دالاهو به سمت سرپل ذهاب – فاصله ۱۵ كیلومتری شهر سرپل ذهاب- در ارتفاعات روستای زرده واقع شده است.

قرارگیری این قلعه در ارتفاعات، آنرا به دژی دست نیافتنی برای دشمنان حاكمش تبدیل نموده بود، بگونه ای كه بر طبق شواهد حاكم این قلعه به صورت مستقل و بدون پرداخت باج و خراج حكومت می كرده است.