عصر توریسم: حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسكر با تشریح اقدامات صورت گرفته برای برگزاری حج ۹۸ تاكید كرد: هیچ نگرانی برای برگزاری این مراسم معنوی وجود ندارد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسكر ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی ـ در همایش سراسری روحانیون، معین و معینه های كاروان های حج تمتع ۹۸، با تبریك فرارسیدن سالروز ولادت حضرت ولی عصر (عج) و ابراز همدردی با هموطنان سیل زده، اهمیت فهم و درك مسائل سیاسی بین ایران و عربستان را مهم خواند و اظهار نمود: سپس فاجعه مسجدالحرام و منا در سال ۹۴ كه به شهادت بیشتر از ۴۷۰ زائر كشورمان منجر گردید، در دو سال قبل شرایط حج گزاری بهتر شده و برنامه ها طبق روال انجام شده است و مشكلی با وزارت حج عربستان نداریم. بدین سبب زائران نباید استرس و نگرانی داشته باشند. رویكرد عربستان هم در این چند سال عوض شده و خیلی از شیوه های سخت گیرانه خودرا تغییر داده است.

وی با اشاره به اینكه ما همواره تاكید بر جدا كردن حج از روابط سیاسی دو كشور بوده است، اضافه كرد: این حرف به معنای جدا كردن حج از مسائل سیاسی نیست.
مشكلی با وزارت حج عربستان نداریم. بدین سبب زائران نباید استرس و نگرانی داشته باشند. رویكرد عربستان هم در این چند سال عوض شده و خیلی از شیوه های سخت گیرانه خودرا تغییر داده استنماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح كرد: برنامه ها مثل گذشته انجام و مراسم برائت از مشركین باز با شكوه برگزار می شود، ولی كارهایی كه به برنامه های اساسی در نظر گرفته شده لطمه وارد میكند نباید صورت گیرد و همگان باید تابع سیاست های بعثه و سازمان باشند.
او وضعیت جهان و منطقه را متشنج و خطرناك خواند و اضافه كرد: از یك سو ترامپ تلاش دارد هر روز مشكل جدیدی مقابل ما درست كند و از طرف دیگر در منطقه باز مسائل و مشكلات زیادی دشمنان بوجود آورده اند تا مسلمانان را به جان هم بیاندازند و به منافع خود دست یابند. درچنین شرایطی اولویت تكیه بر وحدت، مقابله با فتنه ها و پاسخگویی به شبهات است و شما می توانید این كارها را انجام دهید.
سرپرست حجاج ایرانی به اقدامات انجام شده توسط سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای برگزاری حج ۹۸ اشاره نمود و تصریح كرد: با همكاری سازمان حج، بعثه و عناصر بیرونی صرفه جویی در بخش های مختلف صورت گرفته و بدون آن كه كیفیت كم شود، هزینه حج نسبت به سال قبل به میزان زیادی افزایش نیافته است.

قاضی عسكر با بیان این كه بر طبق ابلاغ دفتر مقام معظم رهبری سیاست گذاری در حوزه های مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی حج و زیارت به عهده نماینده ولی فقیه است، اظهار داشت: برای اجرای مسؤولیت های محوله باید با همكاری سازمان حج و زیارت و مجموعه كارگزاران در تمام این حوزه ها با جدیت برنامه ریزی نماییم و پیش برویم تا آنچه كه معظم له بعنوان سیاست های كلی حوزه حج وزیارت بیان فرموده اند، محقق شود.
وی ایجاد تغییر و تحول روحی و اخلاقی، تعمیق باورهای دینی و ارتقای سطح آگاهی های مردم در مورد مسائل دینی و مذهبی را همچون اهداف والای حج توصیف كرد و اضافه كرد: ایجاد و تقویت روحیه اخوت و برادری، ارتباط با مسلمانان جهان و وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی، دفاع از انقلاب اسلامی و پاسخگویی به شبهات مقابل تشیع باز اهمیت بسیاری دارد و باید دراین سفر مورد توجه قرار گیرد.
او ضرورت توجه كافی به اهداف فرهنگی حج را تصریح كرد و با بیان این كه رعایت كردن شئون روحانیت، عشق و علاقه مردم را به دنبال خواهد داشت، اظهار نمود: باید با مردم صمیمی و از نظرعاطفی همراه آنها باشیم. لباس خدمت بپوشیم و لباس غرور و تكبر را از تن خارج نماییم.
وی با برشمردن نمونه هایی از تهاجم گسترده فرهنگی دشمن و كلید خوردن مقابله جدی با اسلام و قوانین مترقی آن، از روحانیون خواست با برنامه ریزی دقیق و منظم از مراسم حج برای تغییر و تحول روحی و اخلاقی در مردم بهره بگیرند.
سرپرست حجاج ایرانی از بروز رسانی برنامه های فرهنگی بعثه آگاهی داد و اظهار داشت: مجموعه نرم افزارهای آموزش به روز رسانی شده و باید در جلسات آموزشی از آن استفاده شود، جلسات باز لازم است از حالت سخنرانی خارج و با استفاده از ابزارهای معرفی شده و با زمان بندی برنامه ها تاثیرگذاری جلسات را بیشتر كرد.
قاضی عسكر اظهار نمود: در جلسات آموزشی به تكرار مناسك حج و بیان اختلافات فتاوا و جزئیات نیازی نیست، بلكه باید به مباحثی از قبیل اخلاق، اسرار و معارف، عقاید و آشنایی با جهان اسلام و حتی آموزش زبان عربی در حد مكالمه ضروری و فوری تمركز شود.
در انجام مناسك «حج» به زائران استرس و اضطراب وارد نشود و مردم اسلام را «شریعت سهله سمحه» بدانند و از مسلمانی خود لذت ببرندنماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، مدیریت فرهنگی كاروان ها را به عهده روحانیون كاروان ها دانست و اظهار داشت: تصمیم گیری در ارتباط با حج را باید از حالت فردی خارج و خرد جمعی را حاكم كرد و پس برهمین اساس شورای فرهنگی، یاوران حجاج، بازرس افتخاری و خبرنگار افتخاری به راه افتاده است.
وی افزود: علاوه بر این به روز رسانی، مناسك همراه باز تهیه و صدها جلد كتاب در رابطه با حوزه حج در سایت بعثه به روز رسانی و تكمیل شده است.
سرپرست حجاج ایرانی بیان كرد: می خواهیم این سفر تا آخر عمر مردم را بیمه كند. بدین سبب به این مسائل اهمیت بدهید. بانوان معینه و روحانیون تلاش كنند در انجام مناسك حج به زائران استرس و اضطراب وارد نشود و مردم اسلام را «شریعت سهله سمحه» بدانند و از مسلمانی خود لذت ببرند.
وی ضرورت خوش خلقی، ایثار، از خودگذشتگی و استفاده از روش های جدید در برخورد با زائران را تصریح كرد و با اشاره به اهمیت فضای مجازی و تاكید مقام معظم رهبری درباب آن، اظهار داشت: ما باز در این حوزه با دو گرایش بین المللی و داخلی در حوزه حج وزیارت فعال هستیم.
او بهره گیری درست از فضای مجازی را ضروری دانست و اضافه كرد: نرم افزارهایی برای داخل و خارج ایران در نظر گرفته شده است تا بتوانید از این عرصه بهتر استفاده كنید.
وی اشاره كرد: جلسات جزءخوانی و تفسیر قرآن را با كارهای جدیدی كه در این حوزه ها صورت گرفته احیا كنید. در مورد اقامه نماز جماعت هم تاكید بر حضور در مسجدالنبی و مسجدالحرام است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه اظهار داشت: برادران و خواهران اهل سنت ما ظرفیت بزرگی برای كشور محسوب می شوند و پس باید همین برادری و همزیستی كه در ایران با این عزیزان داریم در حج باز جلوه بیشتری پیدا كند و همه با هم باشیم.
وی سپس از طریق اندازی شورای افتای اهل سنت در بعثه مقام معظم رهبری آگاهی داد و بیان كرد: در چند سال اخیر روز به روز روابط بعثه و روحانیون شیعه و سنی دوستانه تر و بهتر شده است.
تلاش می نماییم سفرهای عمره و سوریه باز راه اندازی شود تا از این ظرفیت های بزرگ در توسعه معنویت در كشور بهره گرفته شوداو با بیان این كه می توانیم از ظرفیت اهل سنت ایران در حرمین شریفین برای وحدت امت اسلامی استفاده نمائیم، اظهار داشت: بحث وحدت شیعه و سنی در سراسر جهان و خصوصاً ایران اسلامی ضرورتی است كه مربوط به امروز و روز گذشته نیست و حج باز ظرفیت بزرگی برای تحقق این هدف است.
قاضی عسكر اضافه كرد: تلاش می نماییم سفرهای عمره و سوریه باز راه اندازی شود تا از این ظرفیت های بزرگ در توسعه معنویت در كشور بهره گرفته شود، پس نقش اصلی در این راه با شما است و هرچه خوب عمل كنید مردم هم راضی تر خواهند بود.
درحاشیه این همایش كارگاه آموزشی با سوژه «مهارت معنویت افزایی» از طرف بعثه مقام معظم رهبری برای روحانیون كاروان های حج ۹۸ و كارگاه آموزشی با موضوعات «قوانین و مقررات فرهنگی و آموزشی»، «طرح مودت» و «نرم افزارهای كاربردی در حج» انجام شد.
برگزاری كارگاه های آموزشی با موضوعات «مهارت معنویت افزایی» و «سبك زندگی اسلامی و مهارت های زندگی» ویژه معین و معینه های كاروان های حج تمتع ۹۸ از دیگر برنامه های این همایش بود.

دسته‌ها: توریسم