به گزارش عصر توریسم معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی كشور اظهار داشت: با وجود شرایط خاص جوی در روزهای تعطیلات نوروز ۹۸ شاهد رشد ۵.۵ درصدی سفرهای نوروزی نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، ولی تیموری شامگاه پنجشنبه در آئین پنجمین جشنواره بین المللی غذای اكو جاده ابریشم زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینكه طی سال ۹۷ شاهد كاهش آمار سفرهای خارجی ایرانی ها بودیم، اضافه كرد: طی سال ۹۷ تعداد هفت میلیون نفر توریست از ایران خارج شده اند كه این رقم در سال ۹۶ تعداد ۱۰ میلیون نفر بود كه با عنایت به آمار عرضه شده شاهد كاهش سفرهای خارجی گردشگران ایرانی هستیم.
وی بالا رفتن نرخ ارز و شرایط اقتصادی را بعنوان علل كاهش سفرهای خارجی گردشگران ایرانی عنوان نمود و افزود: خوشبختانه طی سال های اخیر اقبال مردم به سفرهای داخلی زیاد شده و گردشگری داخلی و توجه به مقاصد گردشگری كمتر شناخته شده بعنوان یكی از مهم ترین رویكردها طی سال قبل توانست حجم بسیار خوبی از گردشگری را به خود اختصاص دهد.
حدود ۲۰ میلیون نفر در طول ایام ۱۶ روزه عید سفر كردند
تیموری با اشاره به اینكه در روزهای نوروز سال جاری در مجموع ۷۷ میلیون اقامت شب در كشور به ثبت رسید، اضافه كرد: در حدود ۲۰ میلیون نفر جمعیت ایران در طول ایام ۱۶ روزه عید سفر كردند كه این عدد با عنایت به شرایط آب هوایی حاكم بر كشور رشد ۵.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان داده است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی كشور اظهار داشت: طی سال قبل هفت میلیون و ۸۰۰ هزار توریست خارجی وارد ایران شدند كه با عنایت به تعداد پنج میلیون و ۱۰۰ هزار نفر توریست خارجی در سال ۹۶، این آمار رشد ۵۲.۵ درصدی را نشان داده است.
تیموری با اشاره به اینكه توریستهای خارجی با عنایت به شرایط خاص كشور ایران بیشتر از كشورهای منطقه و بعضی از كشورهای اروپایی و امریكایی بودند، اظهار داشت: خوشبختانه ظرفیت های خوبی در زمینه گردشگری در كشور فراهم شده ولی با این وجود برای توسعه هر چه بیشتر نیازمند افزایش زیرساخت های گردشگری هستیم.
اقامتگاه های بوم گردی نقش مهمی در توسعه گردشگری دارد
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور در ادامه با اشاره به اینكه اقامتگاه های بوم گردی نقش مهمی در توسعه گردشگری در كشور دارد، اظهار داشت: اقامتگاه های بوم گردی همچون اولویت های مهم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در شهرهای كوچك و روستاهای هدف است.
تیموری با اشاره به اینكه بوم گردی كه با سرمایه های پایین تری ایجاد می شود، تأثیر بسزایی در جذب گردشگر، توسعه پایدار گردشگری و معرفی فرهنگ عمومی دارد، اضافه كرد: هم اكنون با كمبود ظرفیت اقامتی مواجه هستیم كه در چنین شرایطی حتی ایجاد زیر ساخت هایی نظیر هتل و هتل آپارتمان جوابگو نیست.
وی با تاكید بر اینكه توزیع سفر در كشور یكی از سیاست های اصلی حوزه گردشگری كشور به حساب می آید، افزود: بخش های مختلفی از كشورمان حجم بالایی از توریست را دارد و بخش های دیگر از منافع گردشگری و درآمدهای حاصل از آن، بی بهره هستند، در این راستا باید راهكارهایی برای گسترش و توزیع مناسب سفر داشت.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور در ادامه به برگزاری جشنواره غذای اكو در زنجان اشاره نمود و با اشاره به اینكه برگزاری این نوع جشنواره ها سهم مهمی در توسعه گردشگری داخلی و خارجی دارد، اظهار داشت: جشنواره اكو در زنجان علاوه بر خصوصیت توزیع سفر توریست داخلی، از نظر گردشگری بین المللی هم اهمیت ویژه ای دارد چون كه این مهم در قالب سازمان منطقه ای اكو برگزار می گردد.
تیموری با اشاره به اینكه جشنواره های غذای اكو بهانه ای برای سفر به استان زنجان و آشنایی مردم ایران و كشورهای جهان با فرهنگ و پیشینه تاریخی استان زنجان است، اضافه كرد: حدود ۱۹ كشور علاوه بر ۱۰ كشور عضو سازمان اقتصادی اكو، در این جشنواره حضور یافته اند كه یك فرصت منطقه ای و بین المللی خیلی خوب است.