به گزارش عصر توریسم دی ماه سال ۹۶ شهرداری همدان ۳ خانه واجد ارزش در محله كبابیان را به بهانه احتمال ریزش بخشی از دیوارها با خاك یكسان كرد و حال همین اقدام زمینه تخریب یك خانه تاریخی دیگر شده است.
خبرگزاری مهر – گروه استان ها: دی ماه سال ۹۶ بود كه شهرداری همدان ۳ خانه واجد ارزش در محله كبابیان همدان را تخریب كرد و درحالی كه طی روزهای بعد موجی از انتقادات نسبت به این اقدام شهرداری همدان صورت گرفته بود؛ بدون توجه به انتقادات به ادامه كار پرداخت. این اتفاق در حالی رخ داد كه به قول كارشناسان میراث فرهنگی همدان محله كبابیان و تمام عناصر و كالبد پیرامون آن در لیست آثار ملی ایران ثبت شده بود به صورتی كه یگانه مركز محله در همدان به شمار می رفت كه ثبت آثار ملی بود. بعد از این اتفاق كه گفته می شد بدون اطلاع اعضای شورای شهر همدان انجام شده؛ رئیس سابق شورای شهر همدان از مردم عذرخواهی نمود و شهردار همدان هم قول احیای این بافت تاریخی بعنوان سالم ترین بافت تاریخی همدان را داد. خبری از احیای بافت تاریخی محله كبابیان همدان نیست اما آنچه این روزها مشهود است اینكه خبری از احیای بافت تاریخی محله كبابیان همدان نیست و طرحی كه قول آن داده شده این روزها مانند سایر پروژه های عمرانی همدان در سكوت عمرانی به سر می برد و با كشیدن دیواری به دور آن روزهای خوش را به انتظار نشسته است.
در این وادی آنچه قابل توجه است اینكه خانه های «شمسیان»، «بهرامی» و «اخلاصی» در محله كبابیان شهر همدان كه مربوط به دوره قاجار و پهلوی بودند اخیرا اعتبار مرمتشان تأمین شده بود و قرار بود مرمت آنها آغاز شود اما شهردار چنین مجالی را نداد و آنرا تخریب كرد. تخریب دامن یكی دیگر از آثار و خانه های تاریخی همدان را گرفته است قصد از بیان مبحث تخریب خانه های تاریخی و قدیمی در محله كبابیان همدان و به حال خود رها شدن وضعیت اینكه؛ این روزها بار دیگر تخریب دامن یكی دیگر از آثار و خانه های تاریخی همدان را گرفته است. خانه تاریخی «میرابیان» واقع در محله چمن كبابیان همدان یكی از خانه های واجد ارزش است كه متأسفانه در اثر بی توجهی مسئولان در حال تخریب بوده و بارندگی های اخیر هم سبب شده تا یكی از دیوارهای اصلی این خانه ترك بخورد و هر لحظه امكان فروریختن دیوار وجود دارد. به اعتقاد كارشناسان علت ایجاد نشست در دیوار شمالی بنا؛ تخریب ساختمان ضلع شمالی است كه سبب شده دیوار و پی آن در معرض مستقیم بارش قرار گیرند و نفوذ آب به پی دیوار سبب نشست دیوار شده است. یك سال و اندی پیش شهرداری همدان به بهانه اینكه امكان دارد بخشی از دیوار خانه های تاریخی همدان فرو بریزد سه خانه واجد ارزش در محله كبابیان را با خاك یكسان كرد و علیرغم وعده های داده شده در خصوص بازسازی این خانه ها بر مبنای همان نقشه و معماری تابحال اتفاق خاصی نیفتاده است. دیوار خانه میرابیان كه دقیقاً در كنار زمین خانه های تخریب شده قرار دارد در معرض فروریختن است حال به علت همان تخریب ها و بارش های گسترده چند ماه گذشته، دیوار خانه میرابیان كه دقیقاً در كنار زمین خانه های تخریب شده قرار دارد در معرض فروریختن است و اگر مسئولان چاره ای برای آن نیاندیشند باز هم امكان دارد شاهد اتفاقی تلخ برای تاریخ همدان باشیم. در همین زمینه خبرنگار مهر در گفتگویی با اعضای شورای شهر همدان به طرح سوال پیرامون علل تعلل شهرداری همدان در اجرای طرحی كه قول داده پرداخت و در این زمینه رئیس كمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر همدان با اشاره به اینكه بافت تاریخی همدان مغفول مانده است، اظهار داشت: میراث فرهنگی در حوزه مرمت و بازسازی بسیار ضعیف است.
حسین قراباغی با اشاره به اینكه شاهد اقدام عملی و قابل ملاحظه ای در بحث مرمت بناهای تاریخی همدان نیستیم، تصریح كرد: میراث فرهنگی در این زمینه اقدام قابل توجهی نداشته است كه به صورت مثال اگر به بازار قدیمی تبریز نگاه نماییم مشخص می شود كه هر ساله اعتبار قابل توجهی صرف مرمت و بازسازی این بنای تاریخی می شود اما در همدان این چنین نیست. همدان متولی خاصی در زمینه مرمت بناهای تاریخی ندارد وی با اشاره به اینكه قدمت بازار تاریخی همدان از قدمت بازار تبریز كمتر نیست و باید به آن توجه گردد چون كه بافت تاریخی شهر است، تصریح كرد: به نظر می آید همدان متولی خاصی در زمینه مرمت بناهای تاریخی ندارد. رئیس كمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینكه در دوره چهارم شورای شهر همدان ۱۲ هتل برای راه اندازی مجوز گرفتند كه این حركت قابل توجه بود، تصریح كرد: ایجاد خانه های بوم گردی، رستوران های سنتی و مراكزی كه به جذب توریست كمك می نماید مدنظر برای همدان است كه می توان از توان بافت تاریخی برای ایجاد آنها استفاده نمود. بافت های تاریخی مورد بی توجهی است وی با اشاره به اینكه مبحث مرمت بناهای تاریخی دغدغه همه دلسوزان است و بارها هم عنوان شده است، تصریح كرد: بارها به این مورد در كمیته گردشگری پرداخته شده اما بافت های تاریخی مورد بی توجهی است. قراباغی با اشاره به اینكه در سیل اخیر چند بنای تاریخی شهر همدان فرو ریخت و كسی در این زمینه پاسخگو نیست، تصریح كرد: كوتاهی در مرمت بناها سبب صدمه های جدی به آنها شده است.
وی كمبود بودجه در انجام نشدن مرمت ها را قابل توجیه ندانست و با اشاره به اینكه اگر بودجه وجود ندارد باید برای شهرهای دیگر هم وجود نداشته باشد، اظهار داشت: متأسفانه مدیری كه خویش را هزینه كند و برای جذب بودجه و اعتبار در تكاپو باشد در همدان دیده نمی گردد. رئیس كمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینكه شهرداری بودجه چندانی ندارد كه صرف تملك بناها كند، تصریح كرد: در بازگشایی یكسری معابر اصلی در شهر همدان با كمبود بودجه مواجه ایم. وی با اشاره به اینكه در ثبت املاك واجد ارزش تاریخی اقدامات قابل توجهی صورت نمی گیرد، تصریح كرد: بعضی از املاكی كه در همدان به لحاظ تاریخی قابل توجه هستند هنوز ثبت تاریخی نشده اند و این بناها مرمت را با مشكل مواجه می كند. متأسفانه به خاطر بی تدبیری مدیران اسبق ۲۲۰ بنای واجد ارزش تاریخی در شهر همدان تخریب و به آپارتمان تبدیل گشته كه كسی در قبال این اقدام پاسخگو نیست قراباغی با اشاره به اینكه متأسفانه به خاطر بی تدبیری مدیران اسبق ۲۲۰ بنای واجد ارزش تاریخی در شهر همدان تخریب و به آپارتمان تبدیل گشته كه كسی در قبال این اقدام پاسخگو نیست، اظهار داشت: شورای عالی معماری و شهرسازی در حق همدان خیانت كرده است. رئیس كمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان اظهار داشت: این شورا بافت تاریخی شهر همدان را به مانند سایر بافت ها دید و حال بدون توجه به عرض معبر و ارتفاع سازی شاهد ایجاد بناهای نامتوازن در بافت تاریخی شهر هستیم. وی با اشاره به اینكه به بافت تاریخی همدان خیانت شده است در حالیكه می شد این بافت تاریخی را حفظ كرد، تصریح كرد: انبوه سازان بافت تاریخی را رفته رفته از بین می برند به صورتی كه بیشتر تمایل به اجرای پروژه ها در رینگ اول شهر است كه این بخش هم بافت تاریخی را شامل می شود. به بافت تاریخی همدان خیانت شده است وی با اشاره به اینكه باید آنچه از گذشتگان به جا مانده است را حفظ كرد به وضعیت چمن كبابیان همدان اشاره نمود و اظهار داشت: به دنبال جذب سرمایه گذار برای اجرای وعده داده شده هستیم و طرح به این صورت است كه محوطه موردنظر به خانه بوم گردی یا یك طرح گردشگری تبدیل گردد.
رئیس كمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با اشاره به اینكه بالاخره میراث فرهنگی باید در یك نقطه ایستادگی كند، اظهار نمود: حداقل آنچه باقی مانده است را حفظ نماییم چونكه برای قبلی ها كاری انجام نشده است. وی با اشاره به اینكه قبل از این در ثبت ملی بناهای واجد ارزش اجازه مالك بنا لازم بود؛ تصریح كرد: طبق قانون جدید برای ثبت آثار واجد ارزش نیاز به رضایت مالك نیست. بودجه ای كه برای بهبود بافت تاریخی همدان چمن كبابیان پیش بینی شده بود برای احیا جداره سازی محله و بازار چمن كبابیان بود وی با اشاره به اینكه بودجه ای كه برای بهبود بافت تاریخی همدان چمن كبابیان پیش بینی شده بود برای احیا جداره سازی محله و بازار چمن كبابیان بود و شامل حال بناهای تخریب شده نمی شد، اظهار داشت: در تلاشیم بناهای واجد ارزش هر چه سریع تر به ثبت ملی برسند تا در حفظ آن اقدام گردد. معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی همدان هم با اشاره به اینكه مالك خانه میرابیان به میراث فرهنگی مراجعه نموده و درخواست كردیم تا نامه موافقت خویش را برای ثبت این اثر به میراث بدهد، اظهار داشت: مالك به دنبال تبدیل این بنا به خانه بوم گردی است. احمد ترابی با اشاره به اینكه اگر مالكان موافقت خویش را برای ثبت ملی اثر اعلام كنند، اظهار داشت: كار مرمت بنا در این صورت انجام می شود. آنچه مسلم است در شهر همدان تعداد خانه های واجد ارزش كم نیست به صورتی كه تاریخ اغلب آنها ریشه در دوران قاجار و پهلوی دارد؛ این خانه های قدیمی و نقش و نگارهای زیبای آن معرف فرهنگ و تمدن غنی مردم ایران بعنوان اصیل ترین میراث گذشتگان این مرز و بوم است ازاین رو با حفظ و نگهداری خانه های با ارزش تاریخی و همینطور امكان سازی مناسب برای بازدید توریستهای خارجی می توان فرهنگ، آداب و سنن مردم ایران زمین را به دنیا معرفی نمود اما متأسفانه برخی بافت ها و خانه های تاریخی مورد غفلت قرار گرفته اند كه باید به آن توجه كرد.