عصر توریسم: با وجود افزایش تعداد «هاستل» ها در تهران، اما مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری این استان می گوید: تا كنون مجوزی به نام «هاستل» در تهران صادر نشده است و اقامتگاه هایی كه با این تابلو و عنوان درحال فعالیت اند، غیرقانونی و غیرمجاز هستند.
دلاور بزرگ نیا با استناد به اظهارات اتحادیه هتلداران استان تهران در خصوص برخورد اداره اماكن نیروی انتظامی با اقامتگاه هایی كه با تابلو «*هاستل» فعالیت می نمایند، در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: ما مجوزی به نام «هاستل» نداریم اما اقامتگاه های استاندارد می توانند طبق ضوابط موجود مجوز «مهمان پذیر» دریافت نمایند. اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران باز از آنها حمایت می كند. هرچند كه به هر حال طبق ضابطه، با اقامتگاه های غیرمجاز از طرف مراجع ذی ربط برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. آن طور كه اتحادیه هتلداران استان تهران هم اعلام نموده بتازگی نیروی انتظامی تابلو «هاستل» بعضی از این اقامتگاه ها را پایین آورده است.

تهران «خانه مسافر» ندارد
او همین طور با صراحت اعلام نمود: در استان تهران هیچ «*خانه مسافری» وجود ندارد و تا كنون مجوزی با این عنوان صادر نشده است. معاونت گردشگری هم رسما اعلام نموده تقاضای خانه مسافرها را فعلا برای پشتیبانی از صنعت هتلداری نپذیرید.
بزرگ نیا با بیان این كه اتحادیه هتلداران استان تهران بعنوان صنف مخالفِ فعالیت خانه های اجاره ای، شماری از این خانه ها را كه به صورت غیرمجاز درحال فعالیت هستند شناسایی كرده است، اضافه كرد: البته هنوز عدد مشخصی را اعلام نكرده اما قرار بود قبل از پیگیری یا برخورد صنفی، مشخصات این خانه ها را در اختیار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران قرار دهد.
او تصریح كرد: از زمان حضورم بعنوان مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، تنها حساسیتی كه وجود داشت درباره فعالیت خانه مسافرها بود كه البته تا حدی این حساسیت هتل ها قابل درك است اما فكر نمی كنم با این نگاه بازدارنده بتوان میدان را همیشه برای هتلدارها حفظ كرد؛ هتلدارانی كه به روشی سنتی درحال فعالیت هستند باید خیلی زود به تعریف درست برسند.

پایتخت ۱۰۰ هزار تخت كم دارد
بزرگ نیا در عین حال اظهار داشت: تهران ۱۰۰ هزار تخت كم دارد، اگر قرار باشد این ظرفیت پیش از ساخت و ساز هتل های جدید در چارچوب خانه مسافر جبران شود، باید یك سیستم مدیریتی و نظارتی درستی باز ایجاد شود، یعنی این طور نشود كه در پیك سفر مسافران از خانه مسافرها استفاده كنند و هتل ها خالی بمانند.
او همین طور به «*بومگردی »هایی كه در استان تهران درحال راه اندازی هستند اشاره نمود و اظهار نمود: برخلاف تصور موجود در روستای «كن» كه به صورتی در درون پایتخت قرار دارد، بومگردی راه اندازی شده و بطور كل هشت بومگردی در استان فعال شده و حدود ۲۵ بومگردی دیگر درحال راه اندازی است. بدین سبب برای صدور مجوز بومگردی در استان تهران ممانعتی وجود نداشته است.
بزرگ نیا همین طور اظهار داشت: طبق ضوابط و بخشنامه ها بافت شهر تهران برخلاف سایر شهرها همچون اصفهان و یا كاشان، شرایط ایجاد بومگردی را ندارد اما در روستاهای این استان حركت خوبی برای ایجاد بومگردی شروع شده است.

خانه های غیرمجاز «دولت آباد» هنوز هم فعال اند
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درباره سامان دهی اسكان مسافران خارجی در محله دولت آباد تهران كه زمانی حاشیه ساز شده بود باز اظهار نمود: دفتری با عنوان نظارت بر اقامت میهمانان خارجی در شهرری به راه افتاده است و همكاری مشتركی بین بخش گردشگری، شهرستان ری و نیروی انتظامی وجود دارد، البته هنوز خانه های اجاره ای این منطقه ساماندهی نشده و بر اساس گزارش ها خانه های غیرمجاز و غیررسمی همچنان درحال فعالیت هستند اما كارهایی برای سامان دهی شروع شده است.

*هاستل: (براساس تعریف رایج) از تركیب دو واژه Host (مهمان كردن) و Hotel (هتل) تشكیل شده و اقامتگاهی اجاره ای با فضایی گرم و صمیمی است كه در آن تخت های یك اتاق به مسافران مختلفی اجاره داده می شود، یعنی یك اتاق بین چند مسافر مشترك است. بطور معمول در هر اتاق ۲ تا ۸ تخت قرار دارد و سرویس های بهداشتی مثل حمام و توالت و همین طور آشپزخانه ها در بیرون از اتاق ها قرار دارند و بطور مشترك استفاده می شوند. در بعضی مناطق هاستل را به هوستال، بك پكرز و پانسیون می شناسند.
* خانه مسافر: ( مطابق تعریف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برمبنای بخشنامه ایجاد، اصلاح، تكمیل درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری مصوب هیات وزیرات در سال ۹۴) واحدهای اقامتی با كاربری مسكونی و مالكیت خصوصی كه بر طبق خاصیت های اقلیمی هر استان از این سازمان مجوز اقامت توریستهای داخلی و خارجی را گرفته باشند. این اقامتگاه شامل ویلا، آپارتمان، خانه و سوئیت می شود و در سه سطح درجه بندی می شود و سوژه آن با خانه های اجاره ای شخصی متفاوت می باشد.
* بومگردی: ( مطابق تعریف جامعه بین المللی اكوتوریسم) اقامتگاه بوم گردی (Eco-Lodge) ضمن فراهم آوردن امكان اسكان و جذابیت برای بوم گردان، از طراحی و ساختی كاملا منطبق با اصول توسعه پایدار و معماری بوم میزبان بهره برده و در مهمترین ویژگی، فرصت مشاركت جامعه میزبان و میهمان را در امتداد توسعه بوم مقصد و بهبود وضعیت جامعه میزبان خلق می كند. اقامتگاه بوم گردی در بوم های مختلف دارای ساختاری منطبق با خاصیت های محیط میزبان همچون فرم، رنگ، اندازه، ارتفاع، حجم و متریال تشكیل دهنده است.

منبع: