عصر توریسم: دولت بلاروس تصمیم گرفت مناطق آلوده این كشور بر اثر فاجعه چرنوبیل را كه تا سال ها ورود گردشگر ها به آنها ممنوع بود، باز كند.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، منطقه ممنوعه ای كه سپس واقعه پایگاه انرژی اتمی چرنوبیل در محدوده بلاروس بوجود آمد، حالا برای گردشگر ها باز است. به عقیده كارشناسان، دُز رادیواكتیوی كه انسان در ضمن یك پرواز با هواپیما دریافت می كند بیشتر از آن چیزی است كه سپس یك روز قرار گرفتن در منطقه ممنوعه او را تهدید می كند.
ماكسیم كودین، معاون منطقه ممنوعه اكولوژیكی- رادیواكتیوی دولتی پالسكی می گوید: دو مسیر در این منطقه به وجود آمده است و محوطه ها و جاده هایی با پوشش تكمیلی انتخاب شده اند. دُز رادیواكتیوی كه امكان دارد مردم دریافت نمایند باز محاسبه شده است. اگر مردم از این مسیر بیرون بروند، رقم های دزسنج تا حد زیادی افزایش می یابد و پر واضح است كه قرار گرفتن در چنین مكانی خطرناك می باشد.
هزینه گردش در این منطقه برای یك گروه پنج نفره تقریباً برابر ۳۴۰ روبل بلاروسی است. در این بسته گردشی مبلغ راهنما باز در نظر گرفته شده است. سپس آن كه مسیرهای اصلی آماده شوند، گردش های دسته جمعی باز آغاز خواهد شد.
بر خلاف بخش اوكراینی این منطقه، كه شهرهای پریپیات و چرنوبیل در آن قرار دارند، در بلاروس نمی توان قبرستان وسایل فنی و شهرهای مرده پیدا كرد. در بلاروس تعداد روستاهایی كه سپس آن فاجعه خالی از سكنه شده اند، ۹۵ پارچه است. برج های آتش نشانی باز وجود دارند كه از آنها محدوده پایگاه انرژی اتمی چرنوبیل قابل دیدن است، اما بالا رفتن از آنها ممنوع می باشد.
كودین این حقیقت را توضیح می دهد كه «با وجود محافظت در سطوح مختلف، دسترسی مردم به این محدوده وجود داشته است» در بعضی خانه ها كف آن برداشته شده است و یا به شكلی دیگر به محل های سكونت به جا مانده لطمه رسیده است.
در این مسیر در نظر گرفته شده، بقایای شركتی كه پیش تر در زمینه تولید خوراك دام تخصص داشته است باز وجود دارد. سپس این سانحه تجهیزات آنرا تخلیه نكرده اند، چونكه شدیداً در معرض رادیواكتیو قرار گرفته بودند. به جهت اینكه گردشگر ها را به این ساختمان راه داد، می بایست خطوط سفیدی را كشید كه از آن به بعد نباید وارد شد.
پس از این اتفاق در بلوك چهارم انرژی پایگاه چرنوبیل در روز ۲۶ آوریل ۱۹۸۶، محدوده ای به شعاع ۳۰ كیلومتری آن بعنوان منطقه ممنوعه شناخته شد. مجموعاً منطقه آلوده شده به رادیواكتیو در بلاروس برابر حدود ۴۶، ۵ هزار كیلومتر مربع است. ۵۰ هزار كیلومتر مربع از اوكراین و همین طور مناطقی از روسیه (تقریباً ۶۰ هزار كیلومتر مربع) باز لطمه دیدند.

منبع: