به گزارش عصر توریسم تنها هتل های عجیب و غریب در خارج از كشور نیست كه برای توریستهای خارجی جذاب است، در ایران هم مراكز اقامتی جالبی تأسیس شده كه هر توریست را برای اقامت در آنها وسوسه می كند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، اقامت در هتل هایی كه شبیه به خانه گردشگران است دیگر برای آنها جذابیتی ندارد. بسیاری از مسافرانی كه به شهرها و كشورهای مختلف سفر كرده اند می پسندند كه مقاصد جدیدتری بروند و یا تجربه های اقامت متفاوت تری از همیشه داشته باشند. اقامت در مراكزی كه با یك هتل چند ستاره متفاوت می باشد، برای بسیاری از افراد هیجان انگیز خواهد بود هر چقدر این مراكز متفاوت تر باشند جذابیتش هم بیشتر خواهد بود. در كشورهای خارجی، سرمایه گذاران خوش ذوقی از هر ایده ای برای پوشش دادن به این سلیقه گردشگران بهره برده اند تا بتوانند آنها را به سمت خود جذب كنند، آنها تجربه اقامت در یخ، لوله، زندان، زیرزمین، بالای درخت و … را به گردشگران هدیه می دهند. در ایران هم كم و بیش به این مورد پرداخته شده است و اما مدتی است كه بعضی از سرمایه گذاران به این فكر افتاده اند كه مراكز اقامتی شأن را كمی متفاوت تر بسازند آن هم با الگو از كشورهای دیگر. بعنوان مثال مقرر است در استان سمنان هتل نمكی ساخته شود. یك معدن دارد می خواهد تا معدن نمك خویش را برای مسافران تجهیز كند و چند وقت دیگر از آنها بخواهد كه در یك معدن نمك اقامت كنند به خصوص برای آنها كه به جنبه درمانی نمك احتیاج دارند، تجربه اقامت در چنین مكانی اساساً جذاب خواهد بود. ماندن در شهر زیرزمینی اما به دور از تجملات شهری در استان های دیگر هم از این نوع مراكز اقامتی متفاوت وجود دارد. روستای كندوان در استان آذربایجان شرقی به خانه های سنگی اش كه شبیه به قیف بستنی است می شناسند این خانه ها در دل صخره هایی بوجود آمده اند كه هم داخل و هم نمای بیرونی هر یك از آنها جذاب است و هر كسی می تواند در آنها اقامت داشته باشد چون این خانه ها حالا در اختیار اهالی كندوان است و آنها در كنار شما زندگی خواهند كرد.
اما در كنارش یك هتل صخره ای هم بوجود آمده كه می تواند فضایی زیباتر و خصوصی تر را برای هر توریست فراهم آورد. اقامت در هتل صخره ای با در و دیوارهای سنگی هم شبی به یادماندنی را برای گردشگران تبریز به دنبال خواهد داشت.
در استان سمنان یكی از معدن داران شهرستان آرادان نزدیك گرمسار اقامتگاهی در زیر زمین و جایی كه مرتع بوده، بوجود آورده است. او چیزی شبیه به یك شهر زیرزمینی ساخته كه در اتاق های آن می توان اقامت كرد و به سالن اجتماعاتش رفت و كنار آتش سیب زمینی سرخ كرد و چای آتشی خورد و هر وقت دلش هوای بیرون را كرد از زیرزمین به روی زمین بیاید و آنجا سرگرم تفریحات دیگری كه مخصوص بیابان است شود، در این محدوده زندگی ایلیاتی و به دور از هر گونه تجملات شهری را تجربه خواهید كرد. تجربه اقامت در خانه هابیت های ارباب حلقه ها اقامت در زیرزمین را می توان جای دیگری هم تجربه نمود اما نه به شكل و شمایل شهر زیرزمینی اما می توان به اردبیل رفت و در خانه هایی كه روشن سویی یكی از فعالان گردشگری و طبیعتگردی ایجاد كرده، اقامت داشت. اقامتگاه هایی كه به شكل خانه هابیت ها در فیلم ارباب حلقه ها ساخته شده است. نیمی از آن درون زمین و نیمی دیگر روی زمین است با پنجره ای رو به بیرون. این هم تجربه ای از سبك دیگری از اقامت در طبیعت های بكر اردبیل خواهد بود.
میمند كرمان، روستایی صخره ای در بخش مركزی شهرستان بابك است كه بین ۸ هزار تا ۱۲ هزار سال قدمت دارد در این منطقه چندین خانه دستكنددیدنی دارد كه برای اقامت تجهیز شده اند و از ۱۵ سال پیش میزبان میهمان های داخلی و خارجی هستند. جذابیت این میهمان سراها و اقامت های بوم گردی این است كه ساختار قدیمی اش حفظ شده و شما احساس می كنید كه هزاران سال را طی كرده اید و شب را در قلب تاریخ سپری می كنید.
وسایل درون اتاق ها به صورتی كاملاً سنتی و باستانی طراحی و نصب شده اند، برای مثال چوب لباسی از چوب درخت سنجد و در بعضی از اتاق ها تخت خواب هایی تكنفره با چوب درختان طراحی و در كنار دیوارهای اتاق ها نصب شده اند. كف اتاق ها هم با نمدهای تهیه شده در خود روستا پوشیده شده اند. این خانه ها را در لیست میراث جهانی یونسكو ثبت كرده اند تا برای همیشه و برای همه مردم جهان باقی بماند.
هتل هایی كه روی آب در جزیره كیش ساخته شده اند را شاید نتوان در لیست هتل ها یا مراكز اقامتی عجیب قرار داد اما به هر حال تنوعی در مراكز اقامتی هستند كه برای بعضی از گردشگران و مسافران لدت بخش خواهد بود به خصوص كه فضای كوچكی از كف اتاق های آنرا شیشه ای قرار داده اند تا دریای خلیج فارس از كف اتاق مشخص باشد. اقامت در خانه های بوم گردی هم در نوع خودش جذاب خواهد بود اگر كسی دوست داشته باشد در خانه ای اقامت كند كه در و دیوارش كاه گلی و تخت خوابش زیر كرسی باشد.
این خانه های بوم گردی را حالا دیگر در همه استان ها می توان پیدا كرد. اما اقامتگاه بوم گردی تنها با دیوارهای كاه گلی خلاصه نمی شوند می توان تجربه اقامت را در كپرها هم داشت از همان ها كه در مناطق كویری، مردم اهل سیستان و بلوچستان و كرمان می سازند تا در مقابل گرما و سرما در امان باشند. حالا این كپرها به شكل هتل در استان كرمان بوجود آمده است كه با ظاهری كپری اما دارای اتاق هایی در حد هتل ۵ ستاره است. ویلاهتل و اقامت بالای درخت در استان بوشهر و شهرستان عسلویه بندر شیرینو متفاوت تر از هر جایی می توان هتل هایی را كنار ساحل پیدا كرد كه در لوله بوجود آمده اند. هر خانواده می تواند در لوله های صنعتی كه برای این كار تغییر كاربری داده شده اند اقامت داشته باشند بدون كوچك ترین مشكلی.
حتی می توان روی آب در حالیكه اقامتگاهتان شناور است شب را به بامداد برسانید و یا بالای درخت یك جای خوش آب و هوا اسكان كنید. اگر دوست داشته باشید به سبك اسكیموها زندگی كنید؛ می توانید داخل یكی از اقامتگاه هایی شوید كه شبیه به كلبه اسكیموهاست یا اینكه در مكانی باشید كه هیچ شكل هندسی خاصی را پیروی نمی كند اما مانند یك هتل به شما خدمات می دهد و پذیرایی می كند. این اتفاق در شهری رخ داده كه هتل های مناسبی ندارد و آمار اقامتگاه های آن كم است.
تجربه اقامت جذاب و عجیب را وقتی می توانید داشته باشید كه از غذاهای سنتی و محلی آنجا هم استفاده كنید در این صورت می توانید لذت سفری متفاوت را در همین ایران هم ببرید.