عصر توریسم: رئیس مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تمهیدات و تدابیر این سازمان برای زائران ایرانی حج تمتع امسال را تشریح نمود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، دكتر محمدتقی حلی ساز در نشست خبری قبل از ظهر امروز خود كه در محل ساختمان صلح جمعیت هلال احمر برگزار شد، اظهار داشت: ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر امسال به سفر حج مشرف خواهند شد كه مباحث مربوط به سلامت و درمان آنان به جمعیت هلال احمر كشورمان واگذار شده است.
وی با اشاره به اینكه بعد از برنامه ریزی در این خصوص، مراحل عملیاتی از چندماه پیش از عید نوروز و با فراخوان پزشكان آغاز شد، اظهاركرد: حدود ۷۰ درصد پزشكان انتخاب شده، افراد با تجربه ای هستند كه قبلاً اعمال حج را انجام داده اند تا در زمان بیشتری بتوانند به زائران خدمت كنند.
حلی ساز با اشاره به اینكه بطور میانگین به ازای هر ۳۰۰ زائر یك پزشك داریم، ذرباره تأمین داروهای مورد نیاز اظهار داشت: ۸۰ درصد این داروها تهیه شده و ان شاالله تا ۱۵ شوال كه زمان ارسال داروهاست صددرصد آن تهیه شده و به كشور عربستان ارسال خواهد شد.
اتمام معاینات پزشكی ۹۵ درصد زائران حج تمتع
رئیس مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از تأیید استطاعت زائران حج تمتع آگاهی داد و اظهار داشت: معاینات پزشكی و آزمایش های بیشتر از ۹۵ درصد زائران انجام شده و مابقی نیز طی روزهای آتی صورت خواهد گرفت.
وی افزود: سه مركز درمانی در مدینه و چهار مركز در مكه وجود دارد كه مبادرت به نمایش خدمات پزشكی به زائران ایرانی خواهد كرد، علاوه برآن چندین مطب نیز در این شهرها در خدمت زائران خواهد بود و تلاش خواهیم كرد كه از امكانات طرف سعودی برای درمان و در صورت نیاز برای جراحی استفاده نمائیم.

شایع ترین بیماری هایی كه حجاج را تهدید كند

رئیس مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد شایع ترین بیماری هایی كه می تواند حجاج را تهدید كند، اظهار داشت: بیماری های ریوی، قلبی و اسكلتی و عضلانی جزو بیماری های شایع شمرده می شود وبا توجه به گرمای هوا احتمال گرمازدگی زائران نیز وجود دارد.

حلی ساز در مورد پایش انجام شده از بیماری های زائران در آزمایش های اولیه نیز اظهار داشت: برابر آزمایش های ما ۲۲ درصد زائران مبتلا به فشار خون، ۱۴ درصد مبتلا به دیابت و پنج درصد مبتلا به بیماری های قلبی كنترل شده هستند.

خط قرمزهایی برای حجاج
وی با اشاره به اینكه با هماهنگی وزارت بهداشت نسبت به شناسایی و پیش گیری از ابتلاء به بیماری های واگیردار اقدام نموده ایم، اظهار داشت: اما یكسری بیماری ها مانند سرماخوردگی و … به راحتی قابل پیشگیری است، مثلاً زائران نباید از سجاده مشترك استفاده كنند، غذاهای متفرقه نخورند و حتما دست های خودرا بشویند.
وی با اشاره به اینكه یكسری خط قرمزها برای سفر حجاج وجود دارد، اظهار داشت: افراد معتاد به هیچ عنوان اجازه سفر ندارند و از سفرشان جلوگیری خواهد شد. همین طور افراد مبتلا به بیماری های روانی حاد به صورتی كه نتوانند شرایط را تشخیص دهند، اجازه سفر ندارند و در باقی موارد نیز با نظر پزشكان امكان دارد افرادی اجازه سفر پیدا نكنند.

اقدامات برای پیش گیری از گرمازدگی زائران
رئیس مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره اقدامات برای پیش گیری از گرمازدگی زائران نیز اظهار داشت: امسال هم با عنایت به تجربه موفق تونل هوای سرد در سال قبل این تونل را اجرا خواهیم كرد و شاید آنرا گسترش هم بدهیم.
حلی ساز در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد تعداد مطب ها اظهار داشت: هر دو كاروان یك پزشك دارد. در مجموع می توان اظهار داشت كه ۱۳۱ مطب و ۸۷ مجموعه درمانی در هتل ها و مراكز اقامتی پر جمعیت داریم و علاوه بر آن سه مركز درمانی در مدینه وچهار مركز در مكه داریم كه ۵۵۰ نفر از پزشكان و كادر درمانی اعزامی از ایران در آنها فعالند.

تدابیر هلال احمر برای تأمین داروهای حجاج
رئیس مركز پزشكی حج و زیارت در مورد نیاز برخی حجاج به داروها نیز به ایسنا اظهار داشت: اول اینكه هیچ زائری به داروهای مخدر و ممنوعه نیاز ندارد و اگر یك صدم درصد چنین نیازی ایجاد شود، با هماهنگی دولت سعودی آنرا تأمین خواهیم كرد.
وی افزود: اما اگر زائران به یكسری داروها نیاز داشته باشند كه ممنوع نباشد، لازم است حتما سوژه را به پزشك كاروان اطلاع دهند، ما هم برای پیش گیری از مشكلات احتمالی یك نسخه عربی برای همان دارو تهیه خواهیم كرد و به زائر می دهیم.

حلی ساز افزود: ما نیز مبادرت به تأمین داروهای مورد نیاز خواهیم كرد اما لازم است زائرانی كه وابستگی به دارویی خاص دارند، حتما آنرا به همراه خود بیاورند.
وی در پاسخ به خبرنگاری كه معتقد بود باید محلی برای بازپروری و استعمال برای زائران معتاد فراهم گردد، اظهار داشت: اگر حج موجب ترك اعتیاد شود، خوب است، اما آبروی جمهوری اسلامی بسیار مهم می باشد و نباید اجازه دهیم كه این آبرو خدشه دار شود. از طرفی قوانین كشور عربستان هم در مورد مواد مخدر سختگیرانه است و به این هم توجه كنید كه فرد معتاد امكان انجام اعمال حج را ندارد و بنا بر این از سفر آنان جلوگیری خواهد شد.

امسال استفاده از دستبندهای الكترونیك در دستور كار نیست
ثبت اطلاعات پزشكی حجاج در پرونده الكترونیك

حلی ساز درباره دستبندهای الكترونیك نیز اظهار داشت: امسال این دستبندها در دستور كار نیست.
وی در مورد پرونده های الكترونیك نیز اظهار داشت: زمانی كه اطلاعات پزشكی هر زائر توسط پزشكان معاینه می شود، این اطلاعات در یك پرونده الكترونیك ثبت می شود و به وسیله یك باركد قابل تشخیص می باشد زمانی كه زائر ما به مراكز پزشكی برود با اسكن همان باركد تمام اطلاعات و سابقه پزشكی قابل رؤیت است.

ادامه دارد

منبع:

دسته‌ها: توریسم