عصر توریسم: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر با اشاره به نگارش و چاپ كتاب ˮموزه های استان همدانˮ با همكاری و تلاش علی خاكسار، معاون گردشگری استان، اضافه كرد: این كتاب ها با تلاش دو ساله و با هزینه شخصی چاپ شده و هیچ گونه هزینه ای بابت چاپ آن از اداره دریافت نشده است.
ابراهیم جلیلی بعنوان نویسنده این اثر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اضافه كرد: در سطح شهرستان ملایر حدود ۲۰۰ اثر تاریخی و طبیعی ملایر در لیست آثار ملی كشور به ثبت رسیده و از این تعداد بیشتر از ۲۵ اثر آن شاخص است و ۲ اثر تاریخی ارگ باستانی نوشیجان و شهر زیرزمینی سامن كاندیدای ثبت جهانی هستند و بطور قطع وجود این آثار ظرفیت خوبی در سوژه جذب توریست به حساب می آید.
وی اظهار نمود: با عنایت به وجود اماكن تاریخی و مراكز دیدنی در ملایر، این شهرستان می تواند بعنوان یك مركز گردشگری مهم در كشور مطرح شود بدین سبب باید زیرساخت های لازم برای آنرا آماده نماییم.
وی افزود: كتاب “سیمای گردشگری شهرستان ملایر” به معرفی اماكن تاریخی، فرهنگی و جاذبه های دیدنی و صنایع دستی ملایر پرداخته است و اطلاعات كامل، مختصر و مفیدی را در اختیار توریستهایی كه وارد ملایر می شود، قرار می دهد.
جلیلی با اشاره به نگارش و چاپ كتاب “موزه های استان همدان” با همكاری و تلاش علی خاكسار، معاون گردشگری استان، اضافه كرد: این كتاب ها با تلاش دو ساله و با هزینه شخصی چاپ شده و هیچ گونه هزینه ای بابت چاپ آن از اداره دریافت نشده است.
وی با اشاره به اینكه كه در مجموع تعداد ۲۲ موزه در این كتاب معرفی شده است، اظهار داشت: وجود موزه های مختلف در استان همدان و حضور مردم در این مراكز بسیار پررنگ بود، بدین سبب به این فكر افتادیم كه موزه های استان را در چارچوب یك كتاب جمع آوری و اطلاعات كاملی از آنرا در اختیار مردم قرار دهیم و كلیات موزه ها، معرفی قسمت های مختلف آنرا در این كتاب آوردیم.
معاون گردشگری مدیركل سازمان میراث فرهنگی استان همدان نیز در این رابطه به خبرنگار اظهار داشت: ایران در جایگاه دهم دنیا از لحاظ آثار باستانی و مراكز دیدنی قرار دارد و ما كشوری هستیم كه طی سال های گذشته بر اثر تنگ نظری و تبلیغات منفی كشورهای غربی نتوانستیم از این ظرفیت ها به درستی استفاده نمائیم.
علی خاكسار اضافه كرد: با اقدامات خوبی كه در سال های اخیر انجام شد توانستیم توریستهای خارجی زیادی را در كشور میزبانی نماییم و همانطور كه می دانیم صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال نقش ویژه ای را می تواند ایفا كند.
وی ادامه داد: كتاب موزه های استان همدان، اثری باارزش است كه به معرفی موزه های استان همدان پرداخته و جا دارد در این زمینه از تلاش ” ابراهیم جلیلی” برای جمع آوری این مجموعه قدردانی شود.
معاون گردشگری مدیركل سازمان میراث فرهنگی استان همدان افزود: از ۲۳ اثر ثبت جهانی ایران، متأسفانه استان همدان یك اثر ندارد و به دنبال این هستیم كه ارگ نوشیجان را بعنوان یك اثر فاخر و جهانی معرفی و ثبت جهانی نماییم.
خاكسار به ثبت ملی مبل و منبت ملایر اشاره و اظهار نمود: شهرستان ملایر قدم های خوبی را در بحث برندسازی مبل و منبت برداشته است و به دنبال ثبت جهانی آن هستیم.
وی با تاكید بر اینكه اگر بتوانیم از این فرصت ها استفاده نمائیم، مطمئناً آینده خوبی را در حوزه صنعت توریسم برای شهرستان ملایر می توان پیش بینی نمود، داشتن زیرساخت های اقامتی را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: زیرساخت های اقامتی در ملایر روز به روز در حال توسعه است و امیدواریم در این زمینه با جذب سرمایه گذار این زیرساخت ها را افزایش دهیم.

منبع: