به گزارش عصر توریسم ارزش لیر در ۶ ماه گذشته سقوط قابل توجهی داشت این روند مسافران و تجار ایرانی را برای انجام سفرهای مجدد به تركیه امیدوارتر می كند، اما باید دید در كاهش نرخ تورهای تركیه چقدر اثر می گذارد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، كشور تركیه همیشه جزو نخستین مقاصد گردشگری ایرانیان بوده است نزدیكی آن به ایران، نداشتن روادید، وجود خطوط پروازی مناسب و زیاد همگی عواملی بود كه باعث می شد تا گردشگران زیادی از ایران به مناسبت های مختلف به این كشور سفر كنند از سوی دیگر روابط تجاری و كاری بین فعالان دو كشور هم بر تعداد این سفرها افزوده بود. اما مدتی است كه گردشگران كمتری به تركیه می روند شاید یكی از علل آن بالا بودن ارزش لیر، كم شدن تعداد خطوط هواپیما و تكراری شدن مقصد باشد بنا بر این است كه آژانس های بزرگ تركیه ای قصد دارند تا باردیگر ایرانیان را به سمت خود جذب كنند. فارغ از اینكه آنها چه ایده هایی برای افزایش تعداد مسافران ایرانی دارند، كاهش ارزش لیر باعث شده تا نسبت به سال قبل، سفر به تركیه ارزان تر شود و یا حداقل برای ایرانیان به صرفه باشد. حالا لیر تركیه در بازارهای آزاد ایران حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد نرخی كه نسبت به سال قبل كاهش داشته است. در واقع نرخ برابری لیر به نسبت دلار به پایین ترین سطح در شش ماه گذشته رسید.
سقوط ارزش لیر در ماههای آینده تأثیر خویش را در تجارت با كشورهای دیگر همچون ایران و میزان افزایش سفرها به كشور تركیه نشان خواهد داد. پیش بینی فعالان گردشگری در ایران هم بر افزایش سفر ایرانیان به این كشور در فصل تابستان است. در این زمینه، حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری ایران به خبرنگار مهر اظهار داشت: كاهش ارزش لیر هنوز اثر خویش را روی تورهای تركیه نگذاشته است. انتظار نیست كه به این زودی نرخ تورها پایین برود. اما به هر حال در تابستان میزان سفرها افزوده می شود. ایشان سپس بیان كرد: جلسه ای با تورساب (سازمان آژانس های گردشگری تركیه) داشتیم كه آنها راهكارهایی برای ورود گردشگران ایرانی به تركیه عرضه كردند. در سال ۹۶ تعداد دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از راه راههای زمینی و هوایی به تركیه رفتند و در سال ۹۷ این آمار به یك میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید. كاهش حدود ۸۰۰ هزار نفری گردشگران ایرانی برای مدیران تورساب نگرانی هایی را در پیش داشته است. چون می گفتند كه این تعداد ریزش برای آنها قابل هضم نیست. ما هم در مقابل به آنها گفتیم كه باید جاده دو طرفه باشد و آنها هم به ایران توریست بیاورند ضمن اینكه تركیه به هواپیماهای ما سوخت نمی دهد بنا بر این كمتر به این كشور پرواز می كنند اگر مشكل سوخت هواپیماها حل شود، شاید در روند افزایش مسافر تأثیر داشته باشد.
رفیعی بیان كرد: تركیه ای ها به دنبال راهكاری برای دادن تسهیلات به ایرانیان برای افزایش میزان سفرهایشان هستند. اگر قطار تهران آنكارا هم ایجاد شود، اساسا به آمار سفرها اضافه خواهدنمود. همانطور كه رفیعی گفت مقرر است تا خط راه آهن تهران به آنكارا هم بعد از وقفه ای چند ساله باردیگر ایجاد شود در این صورت از راه ریلی هم گردشگران بیشتری از ایران به تركیه وارد خواهند شد. چندی قبل سعید رسولی، مدیر عامل شركت راه آهن ایران در مذاكره با همتای تركیه ای خود از آمادگی ایران برای آغاز به كار خط ریلی تهران _ آنكارا و جابجایی مسافر از ماه جولای (تیر و مرداد) اطلاع داد و اظهار داشت: قطار مسافری تهران – آنكارا پس از ماه رمضان نهایی می شود و مشكل امنیت تردد قطارهای مسافری ایران و تركیه حل شده است. حالا پروازهایی كه به سمت تركیه باز ایران می روند نرخ های متفاوتی دارند خطوط خارجی با نرخ هایی از سه میلیون تا ۶ میلیون تومان برای مسیر رفت و برگشت و پروازهای داخلی از یك و نیم میلیون تومان تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نرخ دارند. می توان پروازهای رفت و برگشت را برای ایام وسط هفته انتخاب نمود تا نرخ كمتری داشته باشند از سوی دیگر اقامت در هتل های تركیه ای برای ایرانیان از شبی ۵۰۰ هزار تومان در هتل های سه ستاره تا دو میلیون تومان نرخ دارد كه این میزان از هزینه بستگی به مسافر خواهد داشت امكان دارد مسافر بخواهد در هتلی ۵ ستاره اقامت كند و یا در هاستلی با ارزان ترین قیمت.
هم اكنون تورهایی كه برای شهر استانبول بعنوان محبوب ترین شهر گردشگری نزد ایرانیان فروخته می شود از ۳ میلیون تومان تا ۵ میلیون تومان برای چهار شب با صبحانه و پرواز و ترانسفر نرخ دارند. حالا باید دید كاهش ارزش لیر چقدر می تواند روی كاهش نرخ تورهای گردشگری از ایران به سمت تركیه تأثیرگذار باشد. ضمن اینكه تورساب به شدت به دنبال افزایش مجدد سفر ایرانیان به تركیه است. از آنجائیكه تركیه همیشه مقصد جدیدی را برای گردشگران خود به وجود می آورد این دفعه باید شاهد ابتكار جدید آنها هم باشیم. چون به قول رفیعی، خیلی از ایرانیان شهرهای تركیه را چند با دیده اند و دیگر جاذبه جدیدی برای آنها نخواهد بود بنا بر این است كه در چند سال اخیر ایرانی هایی كه همیشه به تركیه می رفتد، كشورهای آذربایجان، ارمنستان و گرجستان را جایگزین كرده اند.