به گزارش عصر توریسم تشكیل اتاق فكر گردشگری، ممنوعیت ساخت و ساز در كوی صاحب الزمان كرمان، جهانگردی با شتر و كشف شهر زیرزمینی در همدان همچون خبرهای گردشگری و میراث فرهنگی در این هفته بود.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، در این هفته در استان همدان سومین شهر زیرزمینی توسط باستان شناسان كشف شد.
این اتفاق یكی از مهمترین اتفاقات دیرینه شناسی در این هفته بود. مقرر است جستجوهای بیشتری روی این شهر زیرزمینی صورت گیرد. پیش از آن دو شهر زیرزمینی ارزان پود و سامن پیدا شده بود اما این هفته در بخش صالح آباد شهرستان بهار اعلام نموده اند كه این شهرزیرزمین از دو سال پیش شناسایی شده بود و ۲۷۰ میلیون ریال اعتبار برای انجام عملیات كاوش آن پیشبینی شده است.
تكه های سفال های كشف شده از این سه حجره دستكند صالح آباد قدمت و پیشینه این شهر زیرزمینی را به دوره ایلخانیان برمی گرداند.
در این هفته همینطور خبر رسید كه جایزه ماهانه بنیاد فرهنگی گارلند در استرالیا به یك منبت كار ایرانی تعلق گرفت.
خبر دیگر اینكه یك جهانگرد هرمزگانی هم پروژه دور دنیا با شتر را شروع كرد.
این ورزشكار و جهانگرد می خواهد تا كشورهای مختلفی از جهان را بازدید كند آن هم نه با اتوبوس، قطار و یا هواپیما بلكه با شتر این سفر را انجام خواهد داد و در این هفته پروژه وی شروع شد.
در این هفته همینطور با موافقت معاون اول رئیس جمهور، معافیت تورهای ورودی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفت. فعالان گردشگری سال ها بود كه می گفتند گردشگری و آوردن تور به ایران در واقع ارزآوری برای كشور بدنبال دارد و باید از مالیات معاف شود اما این قانون اجرایی نمی شد تا اینكه با پیگیری های آنها این موافقت صورت گرفت. حالا باید آنها به دنبال راههای اجرایی شدن این معافیت باشند.
حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی هم این هفته اعلام نمود بازار چین نخستین مأموریت كمیته تورهای ورودی شد چون كه نخستین گروه به نمایشگاه گردشگری چین می روند تا بعنوان نخستین مقصد روی این بازار كار كنند.
محمدحسن طالبیان اظهار داشت: كوه صاحب الزمان، میراث و متعلق به استان و كشور است. پروژه هتل واقع شده در این بخش فقط یك موافقت اصولی شش ماهه دریافت كرد و میراث فرهنگی با آن توافق دیگری نداشته است.
در استان كرمان هم ساخت و سازها بر روی كوه صاحب الزمان مورد انتقاد معاون میراث فرهنگی كشور قرار گرفت.
وی با حضورش در این استان اعلام نمود كه باید هر چه زودتر جلوی این ساخت و ساز گرفته شود چون كه به حریم آثار تاریخی وارد شده است.
ولی تیموری معاون گردشگری كشور هم این هفته از تشكیل اتاق فكر گردشگری اطلاع داده و گفته است كه این اتاق فكر بدنبال ایجاد ساختارهایی برای برقراری ارتباط بین صنعت، دانشگاه و بازار با حضور افراد فعال و خوش فكر است. بی گمان حضور جوانان دغدغه مند در یك ساختار هدفمند جریان مدیریت و به اشتراك گذاری دانش و مهارت شبكه سازی را به دنبال خواهد داشت.