به گزارش عصر توریسم سازمان حج و زیارت، میزان تعهدات در نظر گرفته شده برای پوشش بیمه ای زائران حج تمتع ۹۸ را كه شامل درمان، عمر، حادثه و مسئولیت بار می شود را اعلام نمود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، بیمه با آن كه مساله ای مهم در هر سفر به شمار می آید اما تا حادثه ای پیش نیاید نقش مهم خویش را معلوم نمی نماید. شرط سفر به خیلی از كشورها خارجی بیمه است. در حج هم با آن كه بیمه جزو ملزومات این سفر به شمار می آید اما تا وقتی حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و فاجعه منا رخ نداده بود، اهمیت و گستردگی پوشش آن چندان درك نمی شد.
طبق قراردادی كه سازمان حج با یكی از شركت های بیمه در ایران بسته، شروع پوشش بیمه ای از ۴۸ ساعت پیش از خروج از كشور تا ۷۲ ساعت بعد از ورود به كشور تعیین شده است.
تعهدات بیمه ای؛ بیمه عمر، حوادث و درمان
در صورت فوت به هر علت هر یك از بیمه شدگان پرداخت غرامت به مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال(۳۵ میلیون تومان) خواهد بود.
در صورت فوت هر یك از بیمه شدگان در اثر حادثه پرداخت غرامت به مبلغ ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال(۲۶۵ میلیون تومان) خواهد بود.
بدیهی است در صورت فوت بر اثر حادثه هر یك از بیمه شدگان در طول مدت قرارداد میزان غرامت فوت جمعا ۳ میلیارد ریال(۳۰۰ میلیون تومان) خواهد بود.
در صورت بروز حادثه منجر به نقص عضو و یا از كار افتادگی دائم و كامل پرداخت غرامت به مبلغ ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال (۲۶۵ میلیون تومان) خواهد بود.
در صورت بروز حادثه منجر به نقص عضو و یا از كار افتادگی دائم و جزئی پرداخت غرامت حداكثر تا سقف مبلغ ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال (۲۶۵ میلیون تومان) خواهد بود.
در صورت بستری شدن بیمه شده در مراكز درمانی ایران به علل بیماری یا حادثه در زمان پوشش بیمه ای، پرداخت خسارت تا سقف مبلغ ۲۷۰ میلیون ریال(۲۷ میلیون تومان) خواهد بود.
پرداخت هزینه های درمان سرپایی و پاراكلینیكی به سبب بیماری یا حادثه همانند انجام نوار قلب، رادیولژی، آزمایشان اورژانس، گچ گیری و نظایر آن تا سقف ۲۷ میلیون ریال(۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان) امكان پذیر است.
بیمه مسؤولیت بار تعهدات و پوشش ها
اموال هر نفر از زائران در زمان رفت تا سقف مبلغ ۱۰ میلیون ریال(۱ میلیون تومان) و در زمان برگشت تا سقف مبلغ ۳۰ میلیون ریال(۳ میلیون تومان) تحت پوشش بیمه خواهد بود.
خسارت دوربین فیلمبرداری و عكسبرداری بعد از كسر ۲۵ درصد استهلاك تا سقف ۱۰ میلیون ریال(۱ میلیون تومان) از جانب بیمه گر پرداخت خواهد شد و برای گوشی تلفن همراه غرامتی پرداخت نخواهد شد.
بار هر یك از زائران از زمان رفت و تحویل بار به فرودگاه و تا زمان برگشت و تحویل بار به ایشان در فرودگاه ایران تحت پوشش بیمه قرار خواهد داشت.
مسؤولیت بار زائرین كه در زمان رفت یا برگشت از عربستان تحویل شركت های هواپیمایی شده و در ازاء آن تگ بار به زائران تحویل شده با شركت های هواپیمایی بوده و شركت بیمه گر نسبت به این لوازم تعهدی نخواهد داشت. بدین سبب نیاز است زائران گرامی نسبت به دریافت لوازم كامل خود از شركت های هواپیمایی توجیه شوند.
همینطور در صورت مفقودی اشیاء و لوازم باید مشخصات زائر و لوازم مفقود شده به اطلاع ستادهای مستقر در مكه مكرمه و مدینه منوره یا مدیریت های حج و زیارت استان های سراسر كشور اطلاع رسانی شود.
وجوه نقد، طلا، جواهرات، اوراق بهادار، سمعك، عینك، ساعت مچی، كالسكه بچه، ویلچر، دارو و مواد غذائی، اكو، آمپلی فایر، لپ تاپ، تبلت، گوشی تلفن همراه، عطر و ادوكلن و هر آنچه كه ماهیت بار ندارد از تعهدات بیمه گر خارج بوده و جبران خسارت نخواهد شد.
گفتنی است كه مدت زمان اعلام خسارت از زمان وقوع حادثه، حداكثر ۹۰ روز خواهد بود. بدین سبب زائران و مدیران كاروانها باید در نخستین فرصت ممكن وقوع خسارت را به ستادهای سازمان حج و زیارت در عربستان یا دفاتر حج و زیارت استانها اعلام كنند؛ بدیهی است بعد از گذشت ۹۰ روز از زمان وقوع حادثه در صورت اعلام خسارت بیمه تعهدی در این خصوص نخواهد داشت.
هزینه بیمه زائران در زمان ثبت نام از آنها دریافت شده است و تعهدات ذكر شده در صورت بروز هر گونه مسئله یا مشكل مورد توجه خواهد بود.
پوشش های بیمه ای ذكر شده برای همه زائران حج تمتع در نظر گرفته شده است اما چنانچه زائری بخواهد تا بیمه مكمل و مضاعف برای خود انجام دهد، می تواند با رجوع به هر یك از شركت های بیمه ای یا شعب آنها در سراسر كشور به میزان دلخواه و سقف مورد نظر، از تعهدات مضاعف تر بهره بگیرد.

دسته‌ها: توریسم