به گزارش عصر توریسم یك توریست فرانسوی با اشاره به وضعیت نابه سامان سواحل ایران و زباله های رها شده در طبیعت، اظهار داشت: حدود ۵۰ سال پیش ما هم در فرانسه اشتباه های بزرگی داشتیم و طبیعت را به مخاطره انداختیم، به نظر می رسد ایران درحال تكرار همان اشتباه ها است.
ژان برای بار دوم به ایران سفر كرده بود، در مسافرت قبلی شهرهای تاریخی ایران، مثل اصفهان، كاشان، شیراز، یزد و تهران را دید و این دفعه به همراه یك گروه هفت نفره به نوار غربی ایران و استان هایی همچون خوزستان، كرمانشاه، همدان، زنجان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، گیلان و نوار ساحلی دریای خزر سفر كرد. او به ایسنا اظهار داشت: «كاسپین» یكی از با اهمیت ترین دریاچه های دنیا است، خوشحال بودم كه مقرر است در این سفر آنرا ببینم، حدود ۵ هزار كیلومتر راه آمدیم تا به بزرگترین دریاچه كره زمین برسیم اما همه آن زیبایی كه درباره اش خوانده و شنیده بودم در بین زباله ها و بی نظمی احاطه شده بود. از بهم ریختگی ساحل، حجم زباله و اقداماتی كه بیشتر به تخریب منجر گردیده است، تعجب كردم.

این توریست كه از حامیان محیط زیست است، افزود: دكه هایی كه بعنوان كافه و رستوران در ساحل ساخته شده، به قدری نامنظم، بهم ریخته و ناپایدار بود كه انگار مقرر است تا ۲۰ سال دیگر وجود نداشته باشند.
وی افزود: ایران كشور بسیار زیبایی است، متاسف شدم وقتی دیدم مردم طبیعت را محافظت نكرده و به آن احترام نمی گذارند. در بعضی مناطق مثل سواحل مازندران و گیلان به نظر می آید عمداً می خواهند زیبایی را از بین ببرند. این رفتار غیرمسؤولانه چندان خوشایند نیست.

این توریست فرانسوی اظهار داشت: مبحث حفظ طبیعت اصلاً ربطی به ایرانی و یا فرانسوی بودن ندارد. این مشكل، بین المللی است و كشورهای زیادی از گذشته تاكنون با آن درگیر بوده اند. در فرانسه هم این اشتباه ها رخ می داد، اما با آگاه شدن مردم به ترمیم و جبران اشتباه های گذشته پرداختند. وقتی طبیعت را زیبا نگه داریم نسل های آینده هم از آن بهره مند خواهند شد.

عكس ها در مسافرت این توریست فرانسوی به ساحل دریای خزر ثبت شده است