عصر توریسم: برای خودروهایی كه با دریافت پلاك بین المللی از كشور خارج شده اند ستاندن گواهی ناجا در خصوص فك و ستاندن پلاك های تردد بین المللی برای ورود به داخل الزامی است.

به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، در سال قبل بود كه پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا طی نامه ای به كانون جهانگردی و اتومبیل رانی سوژه استفاده از پلاك های بین المللی در داخل كشور را مورد توجه قرار داد.

بر این اساس از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام گردید كه استفاده از پلاك بین المللی كه برای مسافرت با اتومبیل به خارج از كشور كه از طرف كانون جهانگردی و اتومبیل رانی صادر و به اتومبیل های پلاك داخل داده می شود، در داخل كشور ممنوع و جزو پلاك های غیر مجاز تلقی خواهد شد.

طبق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی استان آذربایجان غربی، این استان كه دارای پنج مرز زمینی (ارومیه، پلدشت، ماكو، خوی و پیرانشهر) برای ارتباط با كشورهای همسایه است به جهت مرزی بودن استان انواع وسایل نقلیه سبك و سنگین دارای پلاك بین المللی به سبب سوء استفاده مالكین بدون فك پلاك در مرز در معابر خاك اصلی تردد می كردند.

این در حالی بود كه پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام نموده بود كه با وجود برخوردهای قانونی با خودرو های دارای این نوع از پلاك در داخل، بعضی از رانندگان متخلف از این پلاك ها بهره برده و مرتكب تخلفات راهنمایی و رانندگی و جرایم اجتماعی شده و متواری شده اند و عملاً اعمال قانون برای رانندگان صورت نمی گیرد كه سبب نارضایتی عمومی شده و در انضباط ترافیكی تأثیر منفی دارد.

بنابراین پلیس به كانون جهانگردی تاكید كرده بود كه به منظور ارتقا انضباط اجتماعی و ایجاد رضایتمندی و اعمال قانون دقیق به متخلفین از مقررات راهور، دستور لازم نسبت به ستاندن تعهد از مالكین این خودرو ها برای عدم استفاده از پلاك بین المللی در داخل كشور و همین طور سایر اقدامات پیشگیرانه را صادر كند.

به دنبال این بخشنامه در سال گذشته، اخیراً مسئولان مناطق آزاد نیز طی نامه ای به گمرگ بخشنامه ای سوژه پلاك های بین المللی را مورد توجه قرار داده و با اشاره به بخشنامه سال قبل معاونت فنی – مهندسی و خدمات ترافیكی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در خصوص تردد غیرمجاز انواع خودرو های سبك و سنگین با پلاك بین المللی ستاندن شده از كانون جهانگردی و اتومبیل رانی در داخل كشور به گمركات تاكید كرده است تا دستور لازم در این رابطه صادر شود كه پیش از صدور اجازه ورود این خودرو ها به داخل كشور نسبت به ستاندن گواهی ناجا در خصوص فك و ستاندن پلاك های تردد بین المللی اقدام گردد.

در عین حال كه پیش از صدور مجوز برای خروج از كشور باید نسبت به ستاندن گواهی ناجا در خصوص فك و ستاندن پلاك گذر موقت خودرو های خارجی كه به اعتبار كارنه دو پاساژ و یا پروانه ورود موقت وارد و بعد از انقضای مهلت ورود موقت قصد خروج از كشور را دارند اقدام نمایند.

منبع:

دسته‌ها: توریسم