به گزارش عصر توریسم رئیس سازمان حج و زیارت از پرداخت ۲۰۰ دلار ارز همراه به هر زائر عازم به حج اطلاع داد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت، علی رضا رشیدیان در همایش آموزشی توجیهی مدیران و عوامل حج استان های گلستان، مازندران، گیلان و سمنان درباره ارز همراه هر زائر توضیح داد: در حج امسال همانند سال قبل، ۲۰۰ دلار بعنوان ارز همراه زائر تعیین شده كه با عنایت به هماهنگی صورت گرفته با بانك عامل، پیش از سفر در اختیار زائران قرار خواهد گرفت.

اقامت زائران در عربستان به ۳۵ روز رسید
وی با بیان این كه برنامه ریزی و هماهنگی های لازم برای برگزاری هرچه بهتر مراسم حج و تسهیل عرضه خدمات به زائران و حجاح ایرانی برای بهره گیری مطلوب از این سفر پرارزش انجام شده است، اظهار داشت: با عنایت به انجام پروازهای امسال توسط هواپیمایی كشورمان، به صورت متوسط اقامت حجاج در عربستان ۳۵ روز خواهد بود. هرچند این زمان برای برخی كاروان ها بیشتر از این مدت خواهد بود و حجاج باید این زمان را فرصتی مغتنم دانسته و از ابعاد مختلف این حضور در جوار بیت الله الحرام بهره بیشتری ببرند.
رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان كرد: با عنایت به برنامه پروازی كه عربستان بر آن توافق و اعلام نموده است، اولین پرواز حجاج ایرانی ۱۷ تیرماه از ایران به مقصد عربستان انجام می شود و پروازهای بازگشتی هم از ۲۷ مرداد (۱۶ ذیحجه) شروع می شود تا ۱۷ شهریور ماه برابر با ۸ محرم ادامه می یابد.
وی افزود: در چند ماه گذشته تلاش شد تا ضمن مذاكره با طرف عربستانی شرایط مناسبی را برای زائران ایرانی در موسوم حج تمتع ۹۸ به دور از روابط سیاسی دو كشور فراهم نماییم و به این منظور تفاهم های خوبی با طرف سعودی انجام شد كه راه اندازی دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان، برگزاری مراسم مناسبتی، ادعیه و افزایش تعداد زائران از ۸۱ هزار نفر به ۸۴ هزار نفراز جمله این اقدامات بود.

۱۳ درصد در هزینه های حج ۹۸ صرفه جویی شد
رشیدیان اظهار داشت: در این راستا بستن بموقع قراردادهای مسكن، تغذیه وتداركات باعث شد تا به صورت متوسط ۸ درصد در حوزه مسكن معادل ۵۰ میلیون ریال سعودی و ۵ درصد در هزینه های تغذیه حج امسال در عین حفظ و ارتقا كیفیت خدمات، صرفه جویی شود.
وی در مبحث سوغات حج به زائران سفارش كرد: سوغات مورد نیاز خویش را از فروشگاه های اینترنتی كه در بعضی استان ها هماهنگ و برنامه ریزی شده است، تهیه كنند كه این مورد هم در جهت پشتیبانی از تولید داخلی است و از طرفی با عنایت به شرایط كنونی، ارز كمتری از كشور خارج می شود و هم زائران از مدت اقامت خود در این سفر معنوی، بهره بیشتری می برند.
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به برگزاری جلسات و نشست هایی به منظور هماهنگی بیشتر دستگاه ها و بخش های خدمات رسان در امر حج و زیارت، تصریح كرد: باید در شروع مناسك همه برنامه ها به صورت دقیق و منظم برگزار گردد و در این میان تعامل، هماهنگی و هم افزایی همه بخش های دست اندركار لازمه و لزوم برگزاری مناسب این برنامه ها است.
وی ادامه داد: به منظور رفع نواقص، ۲۲ كارگروه صدمه شناسی حج سال های گذشته برگزار شده و در این راستا رفع نقاط ضعف و توجه به نقاط قوت برای همه مدیران و عوامل حج امسال ضروری می باشد و باید همه دست اندركاران به انجام شرح وظایف تعیین شده دقت لازم را داشته باشند.
وی اظهار داشت: سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری، كاروان ها، مجموعه های خدماتی شامل پزشكی و آشپزخانه ها همه اجزای یك پیكره محسوب می شوند و باید برای عملكرد بهتر و خدمت شایسته تر گام برداریم.
رشیدیان سفارش كرد: مدیران كاروان ها نسبت به كلیات تفاهمنامه، دستورالعمل های حج، شرح وظایف و برخی محدودیت ها همانند اسكان در مدینه منوره و ایام تشریق آگاهی لازم را داشته و زائران را برای این ایام توجیه و آماده كنند.
او با بیان این كه امید است حج امسال در نهایت آرامش برگزار شود، اظهار نمود: با عنایت به تأكیدات مقام معظم رهبری و در قالب سیاست های جمهوری اسلامی ایران كوشش برای ایجاد و تقویت روحیه اخوت و برادری، ارتباط با مسلمانان جهان، وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی و توجه به خودسازی همچون لزوم ها و اركان این سفر معنوی، عبادی و سیاسی مورد توجه جدی است.
رشیدیان اظهار داشت: عزت، كرامت و امنیت زائران محور عمل دست اندركاران و كارگزاران حج است و باید خدمت رسانی و برنامه ریزی ها با تمركز بر این ابعاد از جانب فعالان این حوزه بعنوان خادمان حجاج بیت الله الحرام دنبال شود.

دسته‌ها: توریسم