به گزارش عصر توریسم برخی از صنایع دستی و قدیمی مردم تركمنستان در خانه هنرمندان ایران به معرض نمایش گذاشته شد این آثار نشان دهنده اشتراكات فرهنگی و هنری بین دو كشور ایران و تركمنستان است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای تجسمی تركمنستان بعنوان بخشی از برنامه های هفته فرهنگی ایران و تركمنستان عصر روز گذشته با حضور آتا گلدی شاه مراداف، وزیر فرهنگ جمهوری تركمنستان، قربان اف سفیر تركمنستان در ایران و سید محمدحسین هاشمی، معاون همكاریهای علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خانه هنرمندان ایران راه اندازی شد.
در این برنامه آتا گلدی شاه مراداف، وزیر فرهنگ جمهوری تركمنستان به جاذبه های فرهنگی و هنری تركمنستان اشاره نمود و اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه باعث معرفی هرچه بیشتر هنرمندان صنایع دستی و آثار هنری آنها به ایرانی ها می شود.

وی با تشریح پیوندهای عمیق فرهنگی و تاریخی میان دو كشور اظهار داشت: وجود اشتراكات فراوان میان تركمنستان و ایران به تقویت و تحكیم مناسبات فی درخلال منجر خواهد شد.

سید محمدحسین هاشمی، معاون همكاریهای علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم در سخنان خود، با تاكید بر عملیاتی شدن هرچه سریع تر پروژه های مشترك فرهنگی بین دو كشور اظهار داشت: توسعه روابط و پیوند برادری همه جانبه میان ملت ایران و تركمنستان عامل مهمی در اتحاد، انسجام و دوستی میان دو كشور است.
در این نمایشگاه كه به مدت ۳ روز در خانه هنرمندان برپا خواهد بود، هنرمندان تركمنستان به اجرای موسیقی سنتی خود همراه با لباس های بومی پرداختند. همینطور برخی از لباس ها و صنایع دستی مردم تركمنستان به معرض نمایش گذاشته شد. بعضی از آنها روسری هایی بود كه با نقش های سنتی توسط زنان بافته و دوخته می شده است. لباس سنتی دختران تركمن هم كه قدمتی حدود دو قرن دارند و اثر تاریخی محسوب می شوند، در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.
سوغات تركمنستان هم یك كدوی تو خالی ارائه شد كه مردم در گذشته از آن بعنوان ظرف آب و حبوبات استفاده می كرده اند و هم اكنون توسط هنرمندان روی این كدوها نقاشی و بعنوان سوغات به گردشگران عرضه می شود.
البته در این نمایشگاه توضیحی درباره آثار موجود داده نشده است و اگر تصاویری از رئیس جمهور تركمنستان و حضور هنرمندان تركمن نبود، كسی نمی دانست این آثار ایرانی است و یا از تركمنستان آمده است.
تابلوی نقاشی از زنان و مردان تركمن و چند دست بافت دیگر مانند رو میزی های دست دوز به جذابیت های این نمایشگاه كوچك اضافه كرد و نشان می داد كه چقدر در زمینه صنایع دستی و هنر بین ایران و تركمنستان اشتراكات فرهنگی وجود دارد.