عصر توریسم: 700 هزار و 711 ایرانی در پنج ماه نخست سال 2019 میلادی به تركیه سفر كردند. این آمار در مقایسه با سال قبل حدود 28 درصد كمتر شده است. با این وجود اتحادیه آژانس های مسافرتی تركیه از هدف گذاری برای جذب 2.5 میلیون ایرانی تا آخر سال 2019 آگاهی داده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، وزارت فرهنگ و گردشگری تركیه در گزارشی وضعیت سفر به این كشور در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۹ را درحالی روشن كرده كه ارزش لیر (واحد پولی این كشور) در چند ماه اخیر با افت مواجه بوده است و انتظار می رود این شرایط كه كاهش هزینه ی خدمات را برای توریستهای خارجی به دنبال دارد، تا حدی برنامه جذب توریست در تركیه را پیش براند.
بیش از ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر در پنج ماه نخست سال ۲۰۱۹ به تركیه سفر كرده اند كه ۱۱.۳۰ درصد رشد را نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۸ نشان داده است. «طرح جامع و صندوق توسعه گردشگری» تركیه پیش بینی كرده است این كشور امسال میزبان ۵۰ میلیون توریست خارجی باشد و سطح درآمد آن از این صنعت به ۳۵ میلیارد دلار برسد.
بیشترین گردشگران تركیه از روسیه بوده كه با جمعیتی بالغ بر یك میلیون و ۶۷۰ هزار نفر همچنان پیشتاز است. روس ها در این ۵ ماه به نسبت دوره مشابه گذشته حدود ۲۰.۵ درصد بیشتر به تركیه سفر كرده اند. روسیه همچون بازارهای قدیمی و مهم گردشگری تركیه بشمار می رود كه نوع روابط سیاسی دو كشور همواره در سطح تعاملات گردشگری آنها اثر داشته است.
آلمان نیز با حدود یك میلیون و ۲۰۰ نفر در رده دوم كشورهایی كه گردشگری به تركیه می فرستند قرار دارد و بعد از آن به ترتیب گردشگران بلغارستان، ایران و گرجستان در رده های پایین تر جای گرفته اند.
از ایران در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی ۷۰۰ هزار و ۷۱۱ نفر به تركیه سفر كرده اند كه این عدد در مدت زمان مشابه سال قبل ۹۸۰ هزار و ۱۰۳ نفر بوده است.
هرچند گزارش ۵ ماهه وزارت فرهنگ و گردشگری تركیه، ۲۸.۵۱ درصد افت در مسافرت ایرانیان را به این كشور نشان داده است اما آمار گردشگران ایرانی در ماه «می» (خرداد و اردیبهشت ۹۸) از حدود ۱۶ درصد رشد حكایت دارد. در همین یك مدت حدود ۱۴۲ هزار ایرانی به تركیه سفر كرده اند، درحالی كه این عدد در مدت زمان مشابه سال ۲۰۱۸ حدود ۱۲۲ هزار نفر بوده است.
اتحادیه آژانس های مسافرتی نیز با اشاره به سفر یك میلیون و ۶۷۰ هزار ایرانی در سال گذشته، پیش بینی كرده است: جمعیت گردشگران ایرانی در سال ۲۰۱۹ به ۲.۵ میلیون نفر برسد.
راه اندازی قطار تهران ـ وان ـ آنكارا با حجم تبلیغات گسترده ای كه روی هزینه پایین آن در مقایسه با مسیر هوایی می شود، همچون عوامل افزایش سفر ایرانیان به تركیه تلقی می شود.
حسن اردم ـ معاون رئیس اتحادیه آژانس های مسافرتی تركیه ـ نیز به خبرگزاری آناتولی گفته كه ایرانیان بیشتر متقاضی سفر به شهرهای ساحلی آلانیا، آنتالیا و مارماریس هستند.
او گفته كه پروازهای چارتر از ایران به سبب برخی موانع قانونی امكان ورود مستقیم به فرودگاه های این شهرها را ندارند و ناچارند بعد از فرود در دیگر فرودگاه ها همچون دنیزلی، عافیون كارا حصار و آدانا مسافران را با پروازهای دیگر راهی شهرهای ساحلی كنند.
حرمت الله رفیعی ـ رئیس انجمن آژانس های مسافرتی ایران ـ نیز قبل تر آگهی داده بود كه محدود شدن پروازهای ایرانی به شهرهای ساحلی جنوب تركیه، بیشتر به نفع شركت های هواپیمایی تركیه و ضرر مالی هواپیماها و مسافران ایرانی منجر گردیده است.

منبع:

دسته‌ها: توریسم