عصر توریسم: تازه ترین رده بندی گذرنامه ها نشان داده است سه اژدهای آسیایی گوی رقابت را از سایر كشورها ربوده اند و به بالای جدول قوی ترین پاسپورت ها صعود كرده اند، درحالی كه قدرت گذرنامه های ایالات متحده آمریكا و انگلیس بیشترین افت را در یك دهه اخیر تجربه می كند. جایگاه ایران نیز در رده بندی جدید نسبت به سال قبل تغییر چندانی نداشته است.
به گزارش ایسنا، شركت مشاوره «هنلی و شركا» با آغاز نیمه دوم سال ۲۰۱۹، گزارشی را از قدرتمندترین و ضعیف ترین گذرنامه های جهان منتشر نموده است كه رقابت سختی را بین سه كشور آسیایی ژاپن، سنگاپور و كره جنوبی برای به دست آوردن قوی ترین پاسپورت نشان داده است.
ژاپن و سنگاپور با دسترسی آزاد به ۱۸۹ كشور، درحال حاضر قوی ترین پاسپورت های جهان را دارند و بطور مشترك در جایگاه نخست این رده بندی قرار گرفته اند. كره جنوبی نیز با فنلاند و آلمان به رتبه دوم صعود كرده اند و شهروندان هر سه كشور می توانند به ۱۸۷ كشور دسترسی آزاد داشته باشند.
فنلاند كه سال قبل در جایگاه سوم این رده بندی قرار داشت حالا رتبه دوم این لیست را به دست آورده كه قدرت گذرنامه اش را مدیون سیاست درهای باز پاكستان است. دولت پاكستان اخیرا سیستم ویزای الكترونیكی (ETA) را راه اندازی كرده كه به شهروندان بیشتر از ۵۰ كشور همچون فنلاند، ژاپن، مالت، اسپانیا، سوئیس و امارات متحده عربی در كنار انگلیس و ایالات متحده آمریكا اجازه دسترسی آزادتر را داده است.
سومین رتبه جدول قوی ترین گذرنامه را كشورهای اروپایی تصاحب كرده اند؛ دانمارك، ایتالیا و لوكزامبورگ با دسترسی آزاد و بدون ویزا به ۱۸۶ كشور، این جایگاه را به دست آورده اند. درحالی كه فرانسه، اسپانیا و سوئد رتبه چهارم جدول را به دست آورده اند. شهروندان این كشورها می توانند به ۱۸۵ كشور آسان تر و یا بدون ویزا سفر كنند.
اما اوضاع برای ایالت متحده آمریكا و انگلیس چندان تعریف كردنی نیست، بررسی های موسسه «هنلی و شركا» نشان داده است این كشورها درحالی كه سال ۲۰۱۴ قوی ترین گذرنامه ها را داشتند حالا به جایگاه ششم لیست ۲۰۱۹ تنزل پیدا كرده اند كه ضعیف ترین حالت از سال ۲۰۱۰ تا كنون بوده است.
شهروندان این دو كشور درحال حاضر به ۱۸۳ كشور بدون ویزا و یا آسان می توانند سفر كنند.
سی ان ان كه این گزارش را منتشر نموده، افت رتبه گذرنامه انگلیس را متاثر از «برگزیت» می داند. خروج از اتحادیه اروپا این نگرانی و سردرگمی را در بین شهروندان بریتانیایی از آینده سفر بدون ویزا در كشورهای عضو اتحادیه به وجود آورده است.
در میان تمام كشورها، جهش رتبه ای امارات متحده عربی قابل توجه است، چونكه در تاریخ ۱۴ ساله بررسی فاكتورهای گذرنامه، بیشتر از ۳۵ پله بالا آمده و به جمع ۲۰ كشور نخست دارنده قوی ترین گذرنامه پیوسته است. شهروندان امارات حالا امكان دسترسی آزاد و بدون ویزا به ۱۶۷ كشور را دارند.
اما در انتهای جدول چه خبر است؟ مقایسه رده بندی گذرنامه ها در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ با دوره مشابه سال گذشته، نشان داده است رتبه كشورهای انتهای جدول در یك سال اخیر تغییر چندانی نداشته است.
افغانستان یك دفعه دیگر و با رتبه ۱۰۹ در انتهای این لیست قرار گرفته است و شهروندان این كشور به جز ۲۵ مقصد در سراسر جهان باید برای سفر به نقاط دیگر این كره خاكی ویزا بگیرند. ۱۰ كشور آخر این جدول اجازه دسترسی آزاد و بدون ویزا به كمتر از ۴۰ كشور را دارند.
جایگاه ایران نیز در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ تغییر محسوسی نداشته است. سال قبل (۲۰۱۸) ایران از بین ۱۰۰ رتبه، جایگاه ۹۲ را به دست آورده بود و هشت پله با آخرین كشور كه عراق بود فاصله داشت و الان، از بین ۱۰۹ رتبه، به همراه كره شمالی، بنگلادش، اریتره و لبنان در جایگاه ۱۰۱ این رده بندی قرار گرفته است. شهروندان این چهار كشور به اضافه ایران امكان دسترسی آزاد به ۳۹ كشور را دارند و برای سفر به ۱۸۷ مقصد دیگر باید ویزا تهیه كنند.
بهترین یا قوی ترین گذرنامه ها تا نیمه نخست سال ۲۰۱۹
۱. ژاپن، سنگاپور (دسترسی آزاد و بدون ویزا به ۱۸۹ مقصد)
۲. فنلاند، آلمان، كره جنوبی (۱۸۷ مقصد)
۳. دانمارك، ایتالیا، لوكزامبورگ (۱۸۶ مقصد)
۴. فرانسه، اسپانیا، سوئد (۱۸۵ مقصد)
۵. اتریش، هلند، پرتغال، سوئیس (۱۸۴ مقصد)
۶. بلژیك، كانادا، یونان، ایرلند، نروژ، انگلستان، ایالات متحده (۱۸۳ مقصد)
۷. مالت (۱۸۲ مقصد)
۸. جمهوری چك (۱۸۱ مقصد)
۹. استرالیا، ایسلند، لیتوانی، نیوزیلند (۱۸۰ مقصد)
۱۰. لتونی، اسلواكی، اسلوونی (۱۷۹ مقصد)
ضعیف ترین گذرنامه ها تا نیمه نخست سال ۲۰۱۹
۱۰۱. بنگلادش، اریتره، ایران، لبنان، كره شمالی (۳۹ مقصد)
۱۰۲. نپال (۳۸ مقصد)
۱۰۳. لیبی، فلسطین اشغالی، سودان (۳۷ مقصد)
۱۰۴. یمن (۳۳ مقصد)
۱۰۵. سومالی (۳۱مقصد)
۱۰۶. پاكستان (۳۰ مقصد)
۱۰۷. سوریه (۲۹ مقصد)
۱۰۸. عراق (۲۷ مقصد)
۱۰۹. افغانستان (۲۵ مقصد)

این رده بندی بر طبق بررسی های موسسه «هنلی پاسپورت ایندكس» با نگاه به میزان دسترسی آزاد شهروندان به سایر كشورها تعیین شده كه یكی از شركت های بررسی كننده جایگاه گذرنامه بر طبق فاكتورهای مالی است و پایه اطلاعات آن برگرفته از داده های انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی «یاتا» است كه ۱۹۹ گذرنامه و ۲۷۷ مقصد سفر را پوشش می دهد و رده بندی را با تغییر سیاست های ویزا، به روز رسانی می كند.
رئیس موسسه «هنلی و شركا» كه موسس شاخص جایگاه گذرنامه است، می گوید: «آخرین رده بندی پاسپورت ها با استناد به فاكتورهای Henley Passport نشان داده است كه سیاست ویزای آزاد در پیشرفت های اجتماعی و اقتصادی كشورها تاثیر فزاینده ای دارد.»

منبع:

دسته‌ها: توریسم