عصر توریسم: مدیركل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان خبر داد: موزه ملی زیتون ایران در رودبار تاسیس می شود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، شهرود امیر انتخابی با اشاره به اینكه در استان گیلان قدمت درخت زیتون آنچنان كه از جستجوهای دیرینه شناسی شهرستان رودبار به دست آمده است به بیشتر از ۲۰۰۰ سال پیش می رسد، اظهار داشت: موزه ملی زیتون ایران در ساختمان میراث فرهنگی در داخل شهر رودبار با مساحت ۳۵۰ متر مربع درحال بهره برداری است.
وی ادامه داد: هم اكنون كلیه دوربین ها، ویترین ها و مرمت ساختمان تاریخی میراث فرهنگی آماده شده و فقط برای ایجاد و افتتاح این موزه نیازمند اشیاء و ابزار قدیمی مربوط به زیتون هستیم.
امیر انتخابی افزود: تفاهم نامه ای با سازمان جهادكشاورزی استان نیز تهیه شده است كه با همكاری فرمانداری شهرستان رودبار مركز تحقیقات زیتون ایران، سازمان جهاد كشاورزی استان و سایر دستگاه ها دولتی بتوانیم در آینده ای نزدیك شاهد افتتاح نخستین موزه ملی زیتون ایران در شهرستان رودبار باشیم.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ضمن معرفی ظرفیت های موزه ملی زیتون ایران كه مورد تائید اداره كل موزه های سازمان میراث فرهنگی كشور است، اضافه كرد: گیاه شناسی و زیست شناسی زیتون، اسطوره شناسی زیتون، تاریخچه زیتون در ایران و جهان، یافته های دیرینه شناسی زیتون، شیوه سنتی تولید صابون زیتون، موارد كاربردی روغن زیتون سنتی و همین طور استفاده از روغن زیتون بعنوان سوخت و معرفی شیوه كاشت زیتون تا برداشت آن، آشنایی با اشیاء قدیمی مربوط به زیتون از مواردی است كه در این موزه به نمایش درخواهد آمد.
وی ضمن دعوت از مردم به مشاركت در امر تجهیز موزه افزود: از تمامی علاقمندان و فرهنگ دوستان استانی و كشوری، سازمان های مردم نهاد و نهادهای دولتی درخواست می كند تا اشیاء و ابزار و دیگر اسنادی كه در اختیار دارند را به منظور تجهیز موزه ملی زیتون ایران، به موزه مردم شناسی و دیرینه شناسی رشت واقع در رشت، خیابان بیستون و یا به اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان رودبار واقع در شهرستان رودبار و یا بوسیله معاونت میراث فرهنگی این اداره كل واقع در رشت- میدان گیل- ساختمان شماره دو میراث فرهنگی استان تحویل دهند.
امیر انتخابی درانتها ابراز امیدواری كرد: با عنایت به اینكه بخش عمده ای از تجهیز ساختمان، خرید دوربین ها و… انجام شده امیدوار هستیم در دهه مبارك فجر امسال بتوانیم این موزه را راه اندازی نماییم.

منبع: