به گزارش عصر توریسم به نظر می آید همه چیز خوب پیش می رود، مرمت گران برای بار دوم در طول دو سال قبل سراغ آرامگاه «یعقوب لیث صفاری در جندی شاپور» رفته اند، تا آرامگاه ناجی زبان فارسی را پس از سال ها سروسامان دهند، اما…
در تصاویر ارسال شده برای خبرنگار ایسنا، تخریب یكی از دیوارهای اصلی این آرامگاه آن هم به صورت كامل جای سوال باقی می گذارد؛ به خصوص وقتی بنر كارفرمایی اداره كل میراث فرهنگی استان خوزستان بالای سر همان دیوار تخریب شده، نصب است!
اسفند سال ۱۳۹۶ یعقوب زلقی ـ مدیر پایگاه جندی شاپور ـ خبر از مرمت جدی این آرامگاه پس از سال ها بی توجهی داده بود؛ اقدامی كه در آستانه نورز ۱۳۹۷ این آرامگاه را به مسیرهای گردشگری نوروزی اضافه می كرد.
او اظهار داشته بود: «یعقوب لیث بنیان گذار سلسله صفاریان چون با خلفای عباسی درگیر بود از سیستان به سمت خوزستان می آید و در جنگی زخمی شده و در بیمارستان گندی شاپور بستری می شود و در همین شهر می میرد. حالا اقدامات خوبی درمورد آرامگاه او انجام دادیم.»

اما حالا پس از ۱۷ ماه، بار دیگر پروژه «مرمت و ساماندهی آرامگاه یعقوب لیث صفاری» در دستور اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان قرار گرفته و بر مبنای عملكرد رخ داده تا امروز تخریب این دیوار هم یكی از برنامه ها در روند مرمت این آرامگاه بوده است؛ آرامگاه كسی كه بر مبنای منابع زبان فارسی، ناجی زبان فارسی پس از حمله اعراب به ایران است.
آن هم در شرایطی كه به قول مردم محلی این منطقه، نه گرفتار سیل نوروز امسال شد كه نم زدگی و شوره زدگی بلای جان این دیوار شده باشد و نه زلزله ای در كار بوده كه به واسطه ی ترك خوردگی و سستی دیوارش امكان ریزش آن روی سر بازدیدكنندگان وجود داشته باشد.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری در روستای شاه آباد قرار دارد؛ نقطه ای كه فقط ۱۰ كیلومتر با دزفولِ خوزستان فاصله دارد. یعقوب لیث در سال ۲۴۷ قمری نخستین شهریار ایرانی پس از اسلام شد و سلسله صفاریان را تاسیس كرد. سلسله صفاریان در سیستان حكومت می كردند و مركز آن در زرنج بود كه امروزه در افغانستان قرار دارد. گنبد دندانه دار آرامگاه او از دور قابل مشاهده می باشد و قبرستانی قدیمی هم در اطراف آن قرار دارد.
گفته می شود آرامگاه یعقوب لیث صفاری تابحال بارها بازسازی شده و بنای آن متعلق به دوران سلجوقیان تا قاجاریان است؛ یعنی بخش های قدیمی تر متعلق به دوران سلجوقی است.
گنبد این بنا ساختاری دندانه دار دارد. بر مبنای گفته های مردم محلی ۲۰ تا ۲۵ سال پیش كتیبه ای روی دیوار گنبد به خط عربی قدیم وجود داشته و در آن اسم یقعوب لیث سردار بزرگ و اولین شهریار ایرانی (پس از اسلام) به روشنی نوشته شده بود.

وجود گورستانی با سنگ قبرهای باستانی در اطراف آرامگاه یعقوب لیث صفاری گواهی بر قدمت این اثر دارد. گنبد مخروطی شكل آرامگاه از بهترین نوع گنبدهای مخروطی در خوزستان است. این بنا تنها یك در ورودی دارد و برای ساخت آن از خشت خام استفاده شده است. برای زیبایی آن از نقوض برجسته و ملات گچ و خاك بهره برده اند.

فضای داخلی آرامگاه لیث صفاری پیش از مرمت اسفند ۹۶​​​