به گزارش عصر توریسم یك فعال میراث فرهنگی استان خوزستان از تخریب شدن آرامگاه یعقوب لیث صفاری كه در لیست آثار ملی نیز ثبت شده است، آگاهی داد.

قاسم منصور آل كثیر از فعالان میراث فرهنگی خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بتازگی آرامگاه تاریخی یعقوب لیث در شهرستان دزفول و درون محوطه تاریخی جندی شاپور بر اثر آنچه كه اشتباه پیمانكار عنوان شده تخریب شد.آل كثیر اضافه كرد: به راحتی با اشتباه خوانده شدنِ تخریب یك اثر تاریخی و ثبت ملی شده نباید از سوژه گذشت كرد. تخریب یك اثر تاریخی سوژه ساده ای نیست كه بگویند اشتباه شد. نظارت عالی بر روی نحوه عملیات مرمت چرا تا این اندازه باید ضعیف باشد.آرامگاه یعقوب لیث صفاری با شماره ۲۵۵۰ در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این فعال میراث فرهنگی اظهار نمود: چندی قبل نیز بخش هایی از بقاع تاریخی سادات تفاخ در لگیطه (شوش) بر اثر سهل انگاری و عدم توجه و رسیدگی تخریب شد. وی با بیان اینكه، طی سالهای گذشته نیز قسمتی از آرامگاه دانیال نبی (ع) نیز تخریب شد كه بعد از اعتراض دوستداران میراث فرهنگی شوش عنوان شد كه آوار شدن دیواره ها در برنامه اجرایی مرمت بوده است. حال آنكه تخریب ناگهانی و شبانه آن موجب احتمال خطرات جانی می توانست باشد.آل كثیر اظهار داشت: خیلی از بقاع تاریخی خصوصا در شوش كه به تاریخ اسلامی آن كمتر توجه شده همچون بقاع تاریخی تفاخ، شهر اسلامی مگرنات، سیداحمد، و… هم اكنون در معرض تخریب لطمه های جدی قرار گرفته اند كه مستلزم بررسی و رسیدگی مستمر مسئولان میراث فرهنگی است. این دوستدار میراث فرهنگی اشاره كرد: آنچه دوستداران و فعالان میراث فرهنگی را بیشتر از هر چیز نگران می كند سهل انگاری یا ناتواناییِ لازمِ فنی در حفاظت و مرمت بناهای تاریخی است.
 

منبع: