عصر توریسم: چهارده سال از برگزاری جشنواره ای كه به آش اختصاص دارد می گذرد جشنواره ای كه در كنارش صنایع دستی هم وجود داشته است اما امسال با نمایشگاههای دیگری همچون توانمندی روستایی تداخل پیدا كرد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، شاید اگر از گردشگران ایرانی پرسیده شود، غذای معروف و سنتی زنجان چیست؟ نخستین چیزی كه به ذهنشان برسد، آش زنجانی است چون از ۱۴ سال پیش تا كنون هر سال در مركز استان جشنواره ای با نام جشنواره ملی آش برگزار می گردد جشنواره ای كه زنجانی ها تلاش می كنند تا غرفه های بیشتری را در اختیار بگیرند و آش ترشه را در آن معرفی كنند. بنا بر این هر ساله آشپزهای زیادی از شهرستان های مختلف آن دور هم جمع می شوند تا هم این آش را عرضه كنند و هم بفروشند. هر كسی با هر سلیقه و تزئینی كه بلد هست. آنها امسال از ۲۲ تا ۲۷ مرداد هم در مجموعه گردشگری گاوازنگ دور هم جمع شدند. در كنار آش، غذاهای دیگر هم پیدا می شد، از كوفته گرفته تا شله بامجان سرخ شده با گوجه. اما غالب غذاها همان آش ترشه زنجانی بود. تهرانی ها هم آش رشته را پخته و تبلیغ می كردند.
روزهای آخر هفته شلوغی این نمایشگاه و جشنواره به حد اعلا رسیده بود. جمعیت به حدی زیاد شده بود كه گاهی كنترل برنامه ها از دست خارج می شد. دست فروشان هم آمده بودند تا بتوانند در كنار این جمعیت سودی كسب كنند. دلیل دیگر ازدحام برگزاری همزمان این جشنواره با نمایشگاه صنایع دستی بود نمایشگاهی كه در آن هم هنرمندان چندین استان گردهم آمده بودند و محصولاتشان را می فروختند. اما نكته منفی این برنامه با وجود برگزاری چهارده دوره از آن، واگذاری به بخش خصوصی بود. امسال برای نخستین بار بخش خصوصی ورود كرده و باعث شده بود كه این برنامه با نارضایتی بعضی از هنرمندان صنایع دستی از هزینه و چیدمان غرفه ها همراه شود.
نكته دیگر حضور بعضی از فروشندگان در این نمایشگاه بود كه به عرضه مانتو و كفش و یا دمپایی در كنار صنایع دستی می پرداختند. سوغات هم غرفه های زیادی را به نمایشگاه صنایع دستی اختصاص داده بود. ورودیه این برنامه برای پارك هرخودرو دو هزار تومان بود. هر خودرو باید در چند متری گاوازنگ پارك می شد تا می توانست به داخل بیاید و در بیابان های اطرافش پارك كند. شهربازی مجموعه گاوازنگ در كنار بلال فروش ها و پفك فروش ها فضای شلوغی را بوجود آورده بود. شاید خیلی ها از همان اول تصور كنند این نمایشگاه با چه حجمی از استقبال كننده روبه رو شده اما در واقع همزمانی چند برنامه سبب چنین ازدحامی شده بود.
غیر از نماشگاه صنایع دستی و جشنواره آش ملی، نمایشگاهی هم با عنوان توانمندی های روستاییان برگزار شده بود كه هر آنچه مربوط به روستا بود را نمایش می داد گاهی این برنامه با نمایشگاه صنایع دستی تداخل داشت چون غرفه ها شبیه به هم و نزدیك به هم بود و مردم را برای تفكیك این دو برنامه گرفتار مشكل می كرد. از طرفی بااینكه نمایشگاه آش دو روز بیشتر یعنی تا ۲۹ مرداد تمدید گردید اما نمایشگاه صنایع دستی به پایان رسید. از طرفی همزمان با این برنامه ها در محل نمایشگاههای بین المللی كاسپین نیز كه در نزدیكی این نمایشگاهها قرار داشت، نمایشگاهی نیز با سوژه مبلمان و تهیه جهیزیه نیز برپا شد. در این زمینه یحیی رحمتی مدیركل میراث فرهنگی استان زنجان به خبرنگار مهر اظهار داشت: ۲۱ استان اعلام آمادگی كرده بودند تا در این برنامه شركت نمایند در حوزه آش ۱۸ استان و در حوزه صنایع دستی نیز ۱۶ استان حضور داشتند. بعضی از افرادی كه در نمایشگاه صنایع دستی غرفه داشتند در جشنواره آش شركت نكرده بودند.

منطقه گاوازنگ رحمتی كه ایده اصلی برگزاری جشنواره آش را داده بود اظهار داشت: زنجان به سبب داشتن اقلیم متفاوت، تنوع غذایی زیادی دارد در اوج زمستان كه در بعضی از نقاط دمای هوا بسیار سرد است با گذشت ۶۰ كیلومتر آن طرف تر در جایی مانند طارم كشاورزان مشغول كشت و كار هستند. در منطقه ماه نشان افراد به دامپروری مشغول هستند و در زنجان رود به كشاورزی. ما غذای آش را برای برگزاری جشنواره انتخاب كردیم چون فصل مشترك تمام اقوام ایرانی است همین طور دامدار و عشایر و كشاورز همه آنها جزو وعده های غذایی خود آش را می گنجانند. از طرف دیگر مطبخ را به نام آشپزخانه می شناسیم این نامی است كه كل ایران آنرا می شناسند. شاید بسیاری از اقوام آبگوشت و یا پلو را در وعده های غذایی خود نداشته باشند اما همه آش را دارند. از آش عباسعلی گرفته تا گدوك و ترشه زنجان. از جانب دیگر پس از مسئله اسكان در هر مسافرتی نخستین دغدغه گردشگران، غذاست.
رحمتی درباره اینكه چرا در رستوران های زنجان، تنوع غذایی ذكر شده دیده نمی گردد اظهار داشت: این مساله در همه رستوران های كشور وجود دارد ما تنوع غذایی مان را در منوی رستوران های تمام استانهای كشور نیاورده ایم. قبول دارم كه تعداد كمی از رستوران های سنتی زنجان منوی متنوعی دارند.

منبع: