به گزارش عصر توریسم بی بی مریم سردار بزرگ لر از زنان روشنفكر عصر خود بود كه در جهت مطالبه حقوق بانوان و مبارزه با اشغالگران روس و انگلیس فعالیت می كرد. وی در فتح تهران در زمان مشروطه از حامیان اصلی برادرش بود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، شب گذشته مجموعه تلویزیونی ۱۲ قسمتی بانوی سردار به پایان رسید. سریالی كه درباره شخصیت بی بی مریم زن تحصیلكرده و فعال سیاسی ایل بختیاری در استان اصفهان بود. هر چند كه بازیگر شخصیت اصلی این سریال نتوانست عظمت شخصیت بی بی مریم را به تصویر بكشاند اما بهانه ای شد برای معرفی این زن سردار به مردمی كه با او ناآشنا بودند البته بی بی مریم در بین ایل بختیاری یكی از بزرگان و تاثیرگذارترین زنان در تاریخ معاصر ایران به شمار می آید و مایه افتخار ایرانیان است.
بی بی مریم ایلخان بختیاری فرزند مرحوم حسینقلی خان است كه به سردار مریم مشهور شد و در جریان فعالیت های سیاسی دوران مشروطه و فتح تهران بسیار تأثیر داشت. قبر این زن با سنگ های لاجوردی رنگش در یكی از اتاق های آرامگاه بختیاری ها در تكیه میرفندرسكی در كنار مصطفی خان ارشد بختیاری فرزند فتح الله خان معروف به سالار ارشدی و بی بی شاهزاده بی گم فرزند حاج خسروخان ایلخانی (سردار ظفر) بردارزاده اش و پدرش حسینقلی خان قرار دارد. بی بی مریم در سال ۱۲۵۳ به دنیا آمد و در سال ۱۳۱۶ سه سال پس از كشته شدن پسرش علیمردان خان از دنیا رفت. بی بی مریم سردار بزرگ لر از زنان روشنفكر عصر خود بود كه در جهت مطالبه حقوق بانوان و مبارزه با اشغالگران روس و انگلیس فعالیت می كرد. وی در جهت فتح تهران در زمان مشروطه از حامیان اصلی برادرش سردار اسعد بود. وی همینطور نشان پادشاهی آلمان را هم كه مهمترین نشان دولت آلمان بود به دست آورد. بختیاری ها هم از دوره قاجار و همزمان با نهضت مشروطه در تخت فولاد صاحب تكیه اختصاصی و تحت عنوان تكیه بختیاری ها شدند؛ باآنكه این نكته قابل تأمل است كه ردپای حجاری قبور آنها در تكایای دیگر همچون تكیه فیض هم به خوبی مشهود است.
سنگ قبر آنها غیر از حسینقلی خان با سنگ های آبی رنگ مزین شده است و در طول سال ها صدمه دیده اند اما سنگ حسینقلی خان همچنان با تزئینات بسیار سالم مانده است. قبر محقر بی بی مریم كنار دیواری قرار دارد كه اگر بازدیدكننده ای شخصیت او را نشناسد نمی تواند متوجه آن شود. تا چند سال پیش آرامگاه بختیاری ها و كل مجموعه تكیه میرفندرسكی شبیه به مخروبه ای دور از شأن مجموعه تاریخی تخت فولاد و آرامگاه بختیاری ها بود تا اینكه یك مرتبه در سال ۸۶ مرمت شد و بعد از آن باردیگر با كمك مدیریت مجموعه گورستان تخت فولاد و بختیاری ها به سر و وضع دیوارها و بناهای موجود در آن رسیدگی شد ولی هنوز سنگ قبر آنها مرمت نشده است و از بیرون مجموعه هم كسی نمی داند كه بی بی مریم در اینجا دفن است چون رزومه ای از آنها بیرون مجموعه وجود ندارد و تكیه هم بخش جدا شده ای از گورستان تخت فولاد است.
این تكیه در ایام ۵ شنبه و جمعه باز است و هر ساعتی امكان بازدید از آن نیست.

دسته‌ها: توریسم