به گزارش عصر توریسم مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از مرمت 50 قلم شی تاریخی استان اطلاع داد.
جلیل جباری در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینكه ۵۰ قلم شی تاریخی و فرهنگی مربوط به موزه های خوی و ارومیه در آزمایشگاه مرمت اشیا این اداره كل توسط متخصصان مرمت شد اظهار نمود: این اشیا شامل نسخه های خطی، سفال، اشیا فلزی و مفرغی بوده كه مقرر است بزودی جهت نمایش به موزه های مربوطه برگشت داده شود.
وی ادامه داد: در كنار مرمت و حفاظت از بناها و مكان های تاریخی غیر منقول، مرمت اشیاء تاریخی و فرهنگی منقول هم همواره در دستور كار این اداره كل قرار دارد و هر ساله بر مبنای نیازها و بررسی های كارشناسی، برخی از این اشیا ترمیم می شود.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: سال قبل ۹۳ قلم شیء تاریخی متعلق به موزه های ارومیه، خوی و مهاباد در آزمایشگاه حفاظت و مرمت شد.
جباری افزود: آزمایشگاه حفاظت و مرمت اداره كل از ۲۰ سال پیش به راه افتاده است و ۲ سال قبل با تجهیز شدن به دستگاه های پیشرفته، تنها آزمایشگاه مرمت آثار تاریخی استان به شمار می آید.
وی افزود: این آزمایشگاه احتیاج به یك سری اقدامات تعمیری داشت كه با تخصیص اعتبار اجرای لوله كشی آب، كف سازی و تهویه و قفسه بندی، ساماندهی و آماده فعالیت مجدد شد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی خاطرنشان كرد: آزمایشگاه مرمت اشیا اداره كل میراث فرهنگی استان ۲ سال پیش بازسازی و تجهیز شد و از آن موقع تابحال نزدیك به ۳۰۰ قلم شیء تاریخی از موزه های مختلف استان مرمت شده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، آذربایجان غربی دارای 1600 اثر ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل تخت سلیمان تكاب و قره كلیسای چالدران است؛ همچون آثار ملی این استان می توان به مسجد جامع ارومیه، تالاب كانی برازان مهاباد، سه گنبد ارومیه، كاخ موزه و عمارت كلاه فرنگی ماكو، خان تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، موزه مردم شناسی ارومیه و مسجد سردار اشاره نمود.
تابحال ۱۵ موزه شامل باستان شناسی، مردم شناسی، تاریخ طبیعی، ساعت و سایر موزه ها در استان پذیرای علاقه مندان بوده است؛ افزون بر ۱۱ هزار قلم اشیا در موزه ها و تعداد كثیری هم در مخازن استان نگهداری می شود.