عصر توریسم: موسسه « جی. پائول گتی تراست» 100 میلیون دلار برای محافظت از آثار باستانی كه در شرایط مختلف بحرانی همچون جنگ و تغییرات اقلیمی در خطر نابودی قرار گرفته اند، هزینه می كند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از نیویورك تایمز، این موسسه كه اداره «موزه گتی» را نیز بر عهده دارد برای مدت طولانی بر محافظت از آثار باستانی یونانی و رومی تمركز داشته است و حالا با استفاده از این برنامه جدید، محافظت از آثار باستانی در خطر نابودی در كشورهای جنوب شرقی آسیا و آمریكای مركزی و جنوبی را نیز انجام خواهد داد.
مقرر است بجای ارسال متخصصان «گتی» به مناطق مختلف برای محافظت و مرمت آثار باستانی، متخصصان مرمت و باستان شناسان محلی برای محافظت و مرمت آثار باستانی آموزش داده شوند. برای مثال مقرر است قسمتی از بودجه این پروژه صرف آموزش ۱۲ متخصص عراقی در « اربیل» شود.
بخش دیگری از این مبلغ نیز صرف محافظت از آثار باستانی خارج از مناطق جنگی همچون مناطق دیرینه شناسی «قبرس» می شود. البته موسسه «گتی» فعالیت های خودرا از سال ۱۹۸۲ در منطقه « پافوس» این كشور كه هرساله صدها هزار توریست را برای بازدید از سنگفرش های باستانی خود به این منطقه می كشاند، آغاز نموده بود. آثاری كه در این منطقه كشف شده، به عصر «هلنیستی» و اوایل امپراطوری «بیزانس » بازمی گردند. موزاییك های باستانی این منطقه كه بخش اعظمی از آنها در سده ۱۹۶۰ توسط یك كشاورز كشف شدند در اثر عوامل مختلفی همچون توسعه شهر و افزایش بی رویه گردشگران در خطر نابودی قرار دارند.
موسسه « جی. پائول گتی تراست» یكی از ثروتمندترین موسسات هنری جهان شمرده می شود.

منبع: