به گزارش عصر توریسم رئیس ستاد اربعین كشور اظهار داشت: در كشور ما هر جا هزینه ای صورت بگیرد، مشكلی پیش نمی آید، اما اگر هزینه مختصری برای سفر اربعین صورت گیرد گویی به همه ظلم شده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، حسین ذوالفقاری ظهر امروز (دوشنبه – ۱ مهر) در حاشیه جلسه ستاد اربعین در جمع خبرنگاران درباره كاپوتاژ خودرو ها و اتوبوس های مسافربری برای سفر اربعین اظهار نمود: سال قبل بدون هماهنگی ستاد مركزی، اتوبوس های بسیاری كاپوتاژ شده و به كشور عراق رفتند و این سبب شد اتوبوس ها از چرخه حمل و نقل عمومی در كشور بیرون بروند. ازاین رو امسال برای كاپوتاژ اتوبوس ها سقفی را در نظر گرفته و فقط برخی گروه های خاص مانند جانبازان و معلولان می توانند از آن استفاده كنند. همینطور سهمیه لازم را به استان ها اعلام نموده ایم و غیر از آن نمی توانند سهمیه ای اختصاص دهند.
رئیس ستاد اربعین كشور با اشاره به اینكه با عنایت به افزایش جمعیتی كه پیشبینی می شود امسال در پیاده روی اربعین شركت نمایند، ناوگان حمل و نقل عمومی مان قاعدتا جوابگو نیست، اظهار نمود: با كاپوتاژ امكان دارد با مشكل بیشتری مواجه شویم. پس اعلام كردیم تنها ۴۰۰ دستگاه در كل كشور كاپوتاژ شود.
ذوالفقاری اضافه كرد: زائرین می توانند با رفتن به گمركات برپایه مقررات توافق شده با عراق، وسیله نقلیه خویش را كاپوتاژ كرده و از كشور بیرون بروند. هم اكنون مرزهای چزابه و خسروی برای كاپوتاژ اتوبوس ها و خودرو ها در نظر گرفته شده اند. مشكلاتی در مرز مهران وجود دارد كه تلاش می نماییم، برطرف شود.
معاون امنیتی و انتظامی وزارت كشور درباره نحوه تردد زائرانی كه بیشتر از یك مرتبه در ماه محرم و صفر بخواهند به عراق سفر كنند، اعلام نمود: كسب ویزا تنها برای یك مرتبه خواهد بود و هركس گذرنامه اش مهر خورد و وارد كشور عراق شد و بازگشت برای دومین بار امكان پذیر نیست.
ذوالفقاری در مورد مبلغ دریافتی در سامانه سماح هم اظهار داشت: یك نگاه این است كه برای بیمه از مردم پول دریافت نشود، اما اگر ما بخواهیم اینگونه رفتار نماییم، سبب می شود كه در قبال افراد و زائرانی كه به كشور عراق سفر می كنند، بی مسئولیت شویم. سال قبل ۲۰۰ تن دارو به كشور عراق منتقل شد همینطور تعداد زیادی از افراد برای عرضه خدمات داوطلبانه وارد این كشور شدند.
رئیس ستاد اربعین كشور با اشاره به اینكه این ستاد هیچگونه نرخی را تعیین نمی كند، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر هم در طول سال از زائرانی كه به كشور عراق سفر می كنند مبلغ ۱۶ هزار تومان دریافت می كند كه ما از آنها درخواست كردیم این مبلغ را كاهش داده و به ۷۰۰۰ تومان برسانند. از جانب دیگر برای عرضه خدمات بیمه در كشور عراق همه بیمه گذاران نمی توانند خدمات در آنجا عرضه كنند از همین رو مزایده ای بین چند شركت بیمه برگزار گردید. سال قبل مبلغ بیمه ای برای زائرین اربعین ۱۶ هزار تومان بود كه امسال این مبلغ را كاهش داده و به ۱۵ هزار تومان رساندیم، اما از جانب دیگر خدمات بیمه ای را برای زائرین افزایش داده و تعهدات بیمه گذار نسبت به زائر بالاتر رفته است.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور تصریح كرد: ما در جریان مشكلات مردم در كشور عراق هستیم. اگر بر اثر حادثه ای فردی فوت كند، برای ترخیص و انتقال جنازه به كشورمان، خانواده فرد متوفی باید ۲۰ میلیون تومان هزینه كنند. همینطور خانواده زائرین در عراق بسیار سرگردان می شوند. اگر ما در ستاد اربعین اعلام می كردیم كه مسئولیتی در قبال اینگونه موارد و یا عرضه خدمات درمانی مانند درمان های سرپایی به زائرین نداشتیم و چنانچه حادثه ای اتفاق بیفتد مردم خود مسئولیت آنرا برعهده دارند، آیا مردم از ستاد اربعین نمی پرسیدند كه شما چه كاره هستید؟ هم اكنون برای دریافت این مبالغ با دیوان محاسبات كشور، سازمان بازرسی كل كشور و حج و زیارت هماهنگی های لازم صورت گرفته است. ستاد مركزی اربعین مدافع زائرین است و یك ریال از احدی دریافت نمی كند.
ذوالفقاری در انتها تصریح كرد: در كشور ما هر جا هزینه ای صورت بگیرد، مشكلی پیش نمی آید، اما اگر هزینه مختصری برای سفر اربعین صورت گیرد گویی به همه ظلم شده است. ما در مورد لغو ویزا سه سال است كه با كشور عراق مذاكره می نماییم. دولت عراق موافق لغو ویزا نبود چون كه می گوید با لغو ویزا، زائرین بیشتری به كشور عراق سفر می كنند و آنها نمی توانند پاسخگوی حمل و نقل، اسكان و تغذیه زائرین باشند، اما ما توانستیم با مذاكراتی كه با آنها انجام دادیم، ویزا را لغو نماییم تا زائرین بتوانند راحت تر سفر كنند.

دسته‌ها: توریسم