به گزارش عصر توریسم وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: خبر خوبی درباره سایر الواح هخامنشی در راه می باشد كه بزودی اعلام می شود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، علی اصغر مونسان در مراسم رونمایی از ۱۱۰ لوح از مجموع ۱۷۸۳ لوح هخامنشی بازگشته به كشور در موزه ملی ایران، اظهار داشت: بازگشت این الواح اتفاق مباركی بود، این الواح حدود ۸۴ سال پیش توسط دولت ایران به شكل امانی به دانشگاه شیكاگو برای مطالعات داده شد.
وی اضافه كرد: متن این الواح به خط میخی و زبان ایلامی است. كه خوشبختانه با تلاش های زیاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری، بعد از ۸۴ سال به كشور سپرده شد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره كرد: این الواح علاوه بر این كه به لحاظ قدمت اهمیت دارد، نشان دهنده تمدن بیشتر از ۲۵۵۰ ساله كشورمان است كه موضوعات راه ها، مبادلات مالی پرداخته و حتی میزان كاركرد كارگران در آن ثبت شده است. این مساله نشان داده است ۲۵۵۰ سال پیش در كشور ما برده داری نبوده و حقوق تمامی كارگران ثبت و بموقع پرداخت می شده است، حتی ناظران در آن زمان میزان كاركرد این قشر را تأیید می كردند، البته این رعایت حقوق كارگران حالا نیز انجام می شود.
مونسان اظهار نمود: موضوعات اجتماعی بر روی این الواح ثبت و ضبط شده است. این ۱۷۸۳ لوح به سبب آنكه تمدن بزرگ كشورمان را نشان داده است اهمیت بسیاری دارد.
وی افزود: خوشبختانه در دولت دوازدهم و طی دو سال قبل سطح تحركات و فعالیت های بین المللی خوبی در معاونت میراث فرهنگی افزایش پیداكرده است بطوریكه نمایشگاه های مشتركی در سراسر دنیا از آثار ایرانی برگزار كردیم تا تمدن و ظرفیت های فرهنگی كشورمان را به تمام مردم دنیا نشان دهیم. همین طور به شكل متقابل موزه های مهم دنیا در ایران، آثار مشتركی به معرض نمایش گذاشته اند.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان كرد: تبادلات فرهنگی طی دو سال قبل افزایش یافته است، سال قبل موفق شدیم جلوی حراج سردیس هخامنشی را در یك حراج بگیریم و آنرا به كشور بازگردانیم.
مونسان درانتها اظهار داشت: خبر خوبی درباره سایر الواح هخامنشی در راه می باشد كه بزودی اعلام می شود.

منبع: