به گزارش عصر توریسم رئیس پژوهشكده ابنیه و بافت های تاریخی اظهار داشت: كاربردی سازی و كاربردی كردن پژوهش ها یكی از اولویت های كاری و برنامه ای پژوهشكده ابنیه و بافت های تاریخی به حساب می آید، چون پژوهش هایی كه كاربردی و ملموس نباشد، محكوم به فنا و فراموشی اند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، علیرضا انیسی با اشاره به اینكه پژوهشكده ابنیه و بافت های تاریخی جزو قدیمی ترین پژوهشكده های پژوهشگاه است اظهار داشت: هدف اولیه این پژوهشكده تحقیق و بررسی تاریخ معماری و شهرسازی ایران بوده كه به سبب عدم ثبات مدیریت، در سال های گذشته نتوانست به نتایج مورد نظر خود برسد.
او تغییر نام پژوهشكده ابنیه و بافت های تاریخی را از دیگر اهداف پژوهشكده دانست و افزود: نام فعلی آن با طرح ها و برنامه های آن همخوانی ندارد.
وی با بیان این مطلب كه فعالیت های این پژوهشكده در حوزه بناها و بافت های تاریخی محدود نمی گردد، اضافه كرد: هم اكنون مبحث محوطه های تاریخی به همراه منازل فرهنگی بعنوان یكی از چارچوب های جدید در برنامه های پژوهشكده به حساب می آید كه این مورد در ۲۰ سال گذشته در دنیا مطرح بوده است.
او با اشاره به این كه متمركز شدن بر معماری و محوطه های تاریخی همچون اقداماتی است كه تصمیم هایی برای اجرای آن شده است، افزود: محیط تاریخی برپایه تعریف یونسكو، مكانی را شامل می شود كه هر گونه اثر تاریخی را در بر می گیرد.
وی هدف و رسالت پژوهشكده ابنیه و بافت های تاریخی را فعالیت در زمینه تاریخ و حفاظت از میراث فرهنگی غیر منقول بیان كرد و اظهار داشت: هم اكنون پژوهشكده برپایه ساختاری كه در گذشته داشته است، چهار گروه تخصصی بناهای تاریخی، بافت های تاریخی، تزئینات معماری و گروه معماری دست كند است و امیدواریم با تغییر نام پژوهشكده این ساختار هم تغییر یافته و ساختاری منطبق با شرایط روز ایجاد شود.
انیسی با اشاره به اینكه مقدمات كار برای تغییر نام پژوهشكده فراهم شده، اضافه كرد: با تصویب نهایی هیات امنای پژوهشگاه، نام پژوهشكده تغییر خواهد نمود.
وی درباره اولویت های پژوهشكده اظهار داشت: كاربردی سازی و كاربردی كردن پژوهش ها یكی از اولویت های كاری و برنامه ای پژوهشكده است، چون پژوهش هایی كه كاربردی و نتایج آن برای جامعه هدف ملموس نباشد، محكوم به فنا و فراموشی است. با عنایت به اینكه پژوهشگاه وابسته به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، كاربردی سازی و كاربردی كردن پژوهش های دور از انتظار نیست.
رئیس پژوهشكده ابنیه و بافت های تاریخی با تاكید بر این نكته كه پژوهش های تاریخی باید طوری برنامه ریزی و اجرا شوند كه كابردی، علمی و حرفه ای باشد، بیان كرد: همسو كردن طرح های پژوهش با اهداف كلان پژوهشگاه از دیگر اقداماتی است كه برای آن برنامه ریزی و اقدام شده است.
وی با اشاره به این كه بسترسازی برای تولیدات علمی همكاران پژوهشكده در چارچوب مجله، كتاب و مقاله از دیگر فعالیت های پژوهشكده محسوب می شود، اظهار نمود: نتایج پژوهش ها تبدیل به یك مبحث علمی شود تا عموم مردم از آن استفاده كنند. فعالیت های گروهی این پژوهشكده با سایر پژوهشكده ها بعنوان یك كار گروهی ساده نیست، اما در صدد هستیم این مورد را در پژوهشكده ترویج نماییم و برای آن گام هایی هم برداشته شده است.
انیسی همكاری و تعامل با بخش های در رابطه با خارج از پژوهشكده را از دیگر اقدامات در دست اجرای پژوهشكده دانست و اضافه كرد: با تعامل و همكاری می توانیم نتیجه كارهای خویش را تبدیل به پروژه هایی نماییم كه نیاز جامعه و دستگاه های مرتبط را رفع كند.
رییس پژوهشكده ابنیه و بافت های تاریخی با بیان اینكه دامنه فعالیت ها در پژوهشگاه محدود به برخی سازمان ها و وزارتخانه ها است، اظهار داشت: با عنایت به اینكه مخاطب ما معاونت میراث فرهنگی است، در تلاش هستیم در سال های آینده تعامل خویش را با دیگر نهادها و سازمان های مرتبط بیشتر از پیش افزایش دهیم.
او همینطور با اشاره به فعالیت های پژوهشكده اظهار داشت: تابحال اقدام جدی برای معرفی برخی فعالیت ها نشده است. باید سایت پژوهشكده فعال تر شود و همه ی اعضا رزومه خویش را در آن بارگذاری كنند و همینطور اعضای هیات علمی معرفی و چكیده هایی از مقاله های و پروژه های خویش را روی سایت قرار دهند.
او همینطور به كمبود نیروی انسانی اشاره نمود و اضافه كرد: كمبود اعتبار، منابع مالی و همینطور كمبود منابع انسانی از دیگر مشكلات است كه پژوهشكده را با مسائل مختلفی مواجه كرده است. برخی از پروژه ها برون سپاری شده كه تلاش می نماییم با شفاف سازی دلیل اصلی برون سپاری پروژه ها را توضیح دهیم.
وی با بیان این كه در بخش علمی علاوه بر انتشار كتاب و مقاله به دنبال برگزاری نشست ها و همایش های تخصصی هستیم، یكی از این مورد ها را «سوانح طبیعی» دانست و توضیح داد: در سال ۹۵ نخستین همایش تخصی توانمندسازی بناهای تاریخی در مقابل زلزله بررسی و سال ۹۷ هم دومین همایش آن با عنوان میراث معماری و توانمند سازی میراث معماری و شهرسازی در مقابل زلزله بررسی گردید. همینطور خرداد ماه امسال هم اولین نشست تخصصی میراث فرهنگی و مواجه با بحران سیل برگزار گردید.
وی از برگزاری نشست تخصصی بناهای تاریخی و خطر آتش سوزی در ۳۰ مهر ماه امسال اطلاع داد و هدف از این اقدام را توجه جامعه حرفه ای و مسؤلان وزارت خانه و سایر دست اندركاران به مبحث سوانح عنوان و انیسی تصریح كرد: دانش ما در حوزه های در رابطه با میراث فرهنگی نیازمند به روز شدن است ازاین رو از نهادهای دیگر برای این مورد كمك و تعامل خواهیم گرفت.