به گزارش عصر توریسم رایزن درجه یك سفارت ایران در تاشكند اظهار داشت: محور اصلی گردشگری ازبكستان و ایران جاده ابریشم و اشتراكات فرهنگی است، اما هنوز ارتباط گردشگری دو كشور تقویت نشده است.
غلامحسین ابراهیمی با سابقه فعالیت در بخش های اقتصادی و گردشگری در كشورهای تونس، اردن، لهستان، لیتوانی، ازبكستان و مالزی به خبرنگار مهر اظهار داشت: ازبكستان مانند ایران به سبب قرار گرفتن در راه جاده ابریشم از ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه گردشگری برخوردار می باشد بنا بر این شوكت میرضیایف رئیس جمهوری این كشور در دو سال اخیر برنامه های فشرده و تشویقی زیادی برای توسعه این صنعت در زمینه تسهیل و ارزان كردن سفر به ازبكستان، توسعه زیرساخت های اقامتی، توسعه زبان انگلیسی، آموزش نیروی انسانی ورزیده، تعریف و برند كردن جشنواره های بین المللی با محوریت شهرهایی چون سمرقند، بخارا، خوقند و تاشكند، توسعه ظرفیت فرودگاهی، ایجاد پلیس گردشگری، توسعه گردشگری فرهنگی و زیارتی، تبلیغات گردشگری در سطح بین المللی، تسهیل سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و مهمتر از همه تسهیل ویزا و استفاده از تجربیات گردشگری كشورهای موفق و حتی جذب مشاوران خارجی را اجرا كرده است به نحوی كه آمار گردشگران این كشور از یك میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ به بیشتر از ۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ رسید. وی ادامه داد: تصویب استراتژی گردشگری ازبكستان برای سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ همچون مهمترین اقدامات رئیس جمهور این كشور است كه به سبب آن افزایش تعداد گردشگران ورودی تا سقف ۹ میلیون نفر یكی از هدف گذاری های معقول برای ازبكستان محسوب می شود. علاوه بر این اقداماتی چون اجرای رژیم لغو روادید (۳۰ روزه) برای بیشتر از ۴۵ كشور و همین طور صدور روادید الكترونیكی برای اتباع ۷۵ كشور همچون اقدامات مهم در این دو سال قبل محسوب می شود، بطوریكه آمار گردشگری این كشور از یك میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ به بیشتر از ۵ میلیون و سیصد هزار نفر در سال ۲۰۱۸ رسیده است.
كارشناس گردشگری بیان كرد: تاسیس دانشگاه گردشگری در شهر سمرقند، تاسیس مركز تحقیقات گردشگری در شهر بخارا به همراه بهره گیری موثر از گردشگری سمینارها با میزبانی از اتفاقات مهم بین المللی در حوزه اقتصادی‏، سیاسی و فرهنگی و معرفی گردشگری زیارتی و نهایتاَ تعریف نخستین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی را می توان از اقدامات شایسته دیگر در این حوزه در ازبكستان نام برد. موقعیت جغرافیایی ازبكستان درآسیای میانه و مسیر جاده ابریشم به همراه اصلاحات اقتصادی و گردشگری بیان شده، آینده گردشگری این كشور را در نگاهی ده ساله بسیار روشن و روبه رشد نشان داده است.
ابراهیمی اضافه كرد: دو كشور ایران و ازبكستان بطور طبیعی به لحاظ گردشگری مكمل یكدیگر هستند یعنی هر دو كشور، محور اصلی گردشگری شان جاده ابریشم و گردشگری تاریخی و فرهنگی است بدین سبب به صورتی توسعه گردشگری متقابل را می توانند تقویت و كمك كنند. چونكه توریستهای خارجی كه به ایران سفر می كنند عمدتاً مایل به بازدید از شهرهای سمرقند و بخارا و تكمیل تجربه در راه گردشگری جاده ابریشم هستند و متقابلا توریستهای خارجی كه به سمرقند و بخارا سفر می كنند نیز مایلند در ادامه به ایران و شهرهای اصفهان و شیراز و یزد و تبریز سفر كنند. شاید بنا بر این است كه برقراری خط پروازی مستقیم مورد توجه متقابل است.

رایزن درجه یك سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشكند بیان كرد: براین اساس ایجاد خط پروازی مستقیم می تواند نقش موثری در توسعه گردشگری دوجانبه و بالطبع چندجانبه ایفا كند. هم اكنون دو كشور در نمایشگاههای گردشگری كه در تهران و تاشكند برگزار می شود، حضور چندانی ندارند كه شاید به سبب نبود پرواز مستقیم بین دو كشور، نبود تسهیلات ویزای بین دو كشور و یا حتی هزینه بالای فرودگاهی در ازبكستان (هزینه های Landing ) باشد، بطوریكه پروازهای موقت (چارتر) نیز از ایران به مقصد ازبكستان كمتر پرواز می كنند.
این فارغ التحصیل كارشناسی ارشد روابط بین الملل درباره نمایشگاه گردشگری تاشكند كه در ایام آینده برگزار می گردد هم اظهار داشت: این نمایشگاه بین المللی با عنوان گردشگری در راه جاده ابریشم، یكی از مهمترین اتفاقات گردشگری در منطقه آسیای میانه به حساب می آید و هر ساله دوستداران مسیر جاده ابریشم از كشورهای منطقه و جهان در آن شركت می كنند. این نمایشگاه با عنایت به اینكه ازبكستان در راه ابتكار طرح «یك كمربند و یك جاده» چین قرار گرفته و همین طور در راه سنتی جاده ابریشم است، به تدریج در حال تبدیل شدن به برند گردشگری ازبكستان و آسیای میانه هست بدین سبب بخش دولتی و خصوصی خصوصاً جامعه تورگردانان ایران لازم است حضور در نمایشگاه گردشگری تاشكند را در برنامه های خود قرار دهند.
ابراهیمی درباره پیشنهاداتش برای توسعه گردشگری دو كشور هم توضیح داد: تجربه جهانی، بهترین پیشنهادها را به ما می دهد، خصوصاً اینكه دو كشور از مشتركات تاریخی و فرهنگی بیشتری برخوردار می باشند و طبعاَ این مساله می تواند انگیزه و موتور محركه خوبی برای تقویت گردشگری دو جانبه باشد. در این ارتباط همانطور كه اشاره شد ایجاد پرواز مستقیم بین دو كشور می تواند منطق اقتصاد گردشگری را بین دو كشور تقویت كند گرچه در گامهای بعدی تسهیلات ویزایی دوجانبه نیز می تواند جریان تبادل گردشگری را بین دو كشور نیز تقویت و توسعه بخشد. البته در گامهای عملی تر بعدی حركت در جهت شناخت بیشتر مردم دو كشور از فرهنگ یكدیگر است كه طبعاَ در این راه نقش خبرنگاران و رسانه ها مهم می باشد، تمهید سفر خبرنگاران گردشگری ایران به ازبكستان و متقابلاَ خبرنگاران گردشگری ازبكستان به ایران و یا گروههای تلویزیونی می تواند این خلا عدم شناخت را تا حد زیادی برطرف كند. پس از انجام این اقدامات اولیه، زمینه جهت ورود فعالان گردشگری دو كشور شامل دولتی و بخش خصوصی فراهم می شود به ویژه در این میان جامعه تورگردانان ایران بعنوان مهمترین ارگان بخش خصوصی گردشگری می تواند نقش مهمی را در اتصال گردشگری دوجانبه و برگزاری نشست های فنی ـ تورگردانی در دو كشور داشته باشد.

منبع: