به گزارش عصر توریسم مدیركل عتبات سازمان حج اعلام نمود: زائرانی كه موفق نشده اند در پیاده روی اربعین شركت نمایند و یا بنا به شرایطی از انجام این سفر انصراف داده اند، در صورتیكه در گذرنامه آنها مُهر خروج ثبت نشده باشد، پول بیمه را می توانند پس بگیرند.
حجت الاسلام صحبت الله رحمانی درباره سرنوشت هزینه بیمه كه زوار هنگام ثبت نام در سامانه «سماح» پرداخت كرده اما از انجام این سفر منصرف شده اند، به ایسنا گفت: اگر در گذرنامه این زوار، مُهر خروج از كشور ثبت نشده باشد می توانند با مراجعه به سامانه سماح و انتخاب گزینه «انصراف»، هزینه پرداخت شده را بازگیرند. این پول به حساب آنها برگردانده خواهد شد.
او درباره زائرانی كه گفته می شود روی گذرنامه شان مُهر خروج ثبت شده اما به خاطر كمبود وسایل حمل و نقل در مرز از ادامه سفر منصرف شده و به كشور بازگشته اند، اظهار داشت: امكان بازگشت هزینه ثبت نام به این دسته از زوار وجود ندارد، چونكه طبق توافق نامه بیمه اگر برای این زوار هنگام گذر از مرز مشكلی پیش می آمد، بیمه مكلف بود حدود ۳۰۰ میلیون تومان به آنها دیه پرداخت كند. مورد تصادفی بوده كه در نزدیكی مرز عراق و در خاك كشورمان، رخ داد كه به مرگ سه تن از زوار منجر گردید و بیمه بر طبق تعهدات خود، دیه آنها را كامل پرداخت.
مدیركل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات اشاره كرد: با عنایت به تعهدات و توافق های بیمه، امكان بازگرداندن هزینه بیمه یا ثبت نام به زائرانی كه در گذرنامه شان مُهر خروج ثبت شده است، وجود ندارد.
سازمان حج و زیارت كه از طرف ستاد مركزی اربعین، مسؤول ثبت نام اربعین شده است، قبل تر اعلام نموده بود: هزینه ثبت نام اربعین كه شامل بیمه و هلال احمر می شود ۲۲ هزار تومان است كه در صورت اقدام بوسیله كارگزارن زیارتی این مبلغ ۲۵ هزار تومان می شود كه مابه التفاوت آن كارمزد كارگزار است.
طبق اعلام متولی بیمه اربعین نیز پوشش بیمه ای هریك از بیمه شدگان در مسیرهای زمینی از فاصله ۵۰ كیلومتری پایانه های مرزی رسمی جمهوری اسلامی ایران آغاز و در طول مدت اقامت در شهرهای نجف اشرف، كربلای معلی، كاظمین، سامراء و مسیرهای منتهی به آنها ادامه خواهد داشت و ۲۴ ساعت بعد از خروج بیمه شده از خاك عراق و ورود به كشور خاتمه می یابد. همین طور مدت زمان پوشش بیمه ای هر یك از بیمه شدگان در كشور عراق حداكثر ۳۰ روز است.

منبع:

دسته‌ها: توریسم