به گزارش عصر توریسم معاون سرمایه گذاری وزارت میراث فرهنگی با اشاره به جذب ۱میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در دو سال اظهار داشت: ۲۴۵۱پروژه سرمایه گذاری گردشگری با ارزش ۲۰۰هزار میلیارد تومان در حال ساخت است.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، حسین اربابی معاون سرمایه گذاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اولین جلسه خبری خود ظهر روز سه شنبه در سالن فجر ارگ آزادی برگزار شد، اظهار داشت: ۹۰۰ سمن در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شناسایی شده است. تمام این سمن ها در حوزه توان سنجی بررسی شده اند. ما آغاز به واگذاری امور به این سمن ها كرده ایم و آموزش های توان افزایی آنها هم به خودشان واگذار شده است.
وی افزود: ما دومین كشور در حوزه ورود توریست به كشور شده ایم و رشد ۴۹ درصدی را در این عرصه گزارش داده اند. همینطور واژه هایی مانند «هتل ـ بوتیك»، «بومگردی» و واژه های دیگر به وجود آمده اند كه اینها نشان از استقبال در حوزه سرمایه گذاری تأسیسات گردشگری دارد.
معاون سرمایه گذاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: ۲۴۰۰ پروژه سرمایه گذاری در حوزه تأسیسات گردشگری داریم كه ارزش آنها بیشتر از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. شاید وامی كه به آن حوزه داده باشیم، یك دهم درصد هم نباشد.
یك میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در حوزه گردشگری
اربابی اضافه كرد: رشد ساخت هتل های پنج ستاره به نسبت مدت مشابه در دولت یازدهم بالغ بر ۴۰۰ درصد بوده است. در دو سال قبل ۴۴ هتل پنج ستاره آغاز به ساخت كرده اند. همینطور در دو سال قبل یك میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در حوزه گردشگری داشته ایم. حتی سرمایه گذار خارجی بوده كه سهام استارت آپ گردشگری را خریداری نموده است البته با نقل و انتقال پول و مشكلات بانكی روبرو می باشیم ولی این سرمایه گذاری ها در حال انجام می باشد. همینطور بسته های سرمایه گذاری چند زبانه توسط سفرای ما در خارج از كشور عرضه می شود.
وی بیان كرد: در حوزه گردشگری بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان هزینه اشتغال یك شغل پایدار محاسبه شده است ازاین رو كمترین هزینه را در كشور برای اشتغال پایدار داریم و نسبت هزینه به ایجاد اشتغال فوق العاده است. توقعمان این است كه سازمان برنامه و بودجه بتواند بودجه خوبی را در اختیار ما قرار دهد. حالا ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه وزارتخانه ما است یعنی یك سوم بودجه آخرین وزارتخانه دولت.
معاون سرمایه گذاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: پارسال و اوایل امسال بیشتر از ۱۵۰ هزار طرح گردشگری در روستاها، وام كم بهره گرفته اند. بیشتر از ۹۰۰ میلیارد تومان آن مصوب بانك ها است و به بیشتر از ۸۰۰ طرح هم وام داده شده است. بسته های سرمایه گذاری را برای نخستین بار آماده كرده ایم كه شامل روستاها و جاذبه های طبیعت گردی می شود و در آن سهم دولت مشخص شده است. در حوزه زیرساخت های گردشگری هم هر آنچه تصور كنید، به هزینه نیاز دارد. نگاه ما نباید به منوط به داشته های میراثی و طبیعی مان برای ایجاد زیرساخت گردشگری باشد. ایجاد جاذبه های جدید گردشگری در دستور كار قرار گرفته است. ورود به آن حوزه برای بخش خصوصی امكان دارد دارای ریسك باشد. حالا در بعضی از نقاط كشور این جاذبه های جدید در حال راه اندازی است. بعنوان مثال در استان فارس، رایحه درمانی همراه با گردشگری راه اندازی خواهد شد.
اربابی با اشاره به اینكه درباره بازبینی در قوانین اتفاق خوبی انجام شده است، اظهار داشت: تنقیح قوانین كلی این وزارتخانه شروع شده است. بیشتر از ۳۰ آیین نامه بازبینی شد كه تمام حوزه های قوانین را همچون قوانین تسهیلگر دربر گرفت.
وی افزود: پرداخت تسهیلات توسط بانك ها در همه حوزه ها با مشكل روبروست. قوانین بانك ها در ایران سختگیرانه است بویژه در حوزه روستایی. توانسته ایم از محل صندوق توسعه ملی ۴۰ درصد تسهیلات تكمیلی را دریافت نماییم برای وام هایی كه در حوزه روستایی داده شده بودند. با ۳۰ درصد به توافق رسیدیم كه طرح های روستایی در راه خود از بهره برداری جا نمانند. همینطور از ۴۰۰ واحد بومگردی، حالا به ۲۰۰۰ واحد بومگردی مقرر است برسیم. بالغ بر ۸۰۰ بومگردی تابحال ثبت شده اند. ما با پیشرفت ۲۰۰ درصدی در این عرصه روبرو بوده ایم. بسته های سفر ارزان هم حالا بوجود آمده است. استانداردهای ۲۴ تأسیسات گردشگری هم در حال تدوین است كه برای استانداردسازی پنج تأسیسات گردشگری مراحل پایانی انجام شد. ۵۵۰ میلیارد تومان یكی از بانك ها به مردم وام با بهره مناسب خواهد داد. ۳۰۰ میلیارد تومان آن برای استانداردسازی زیرساخت ها بویژه دفاتر گردشگری هزینه خواهد شد.