به گزارش عصر توریسم بلندترین برج آجری دنیا الان اسیر بی مهری هاست و متولیان تلاش دارند با محوطه سازی اطراف برج و ساخت پرنده قابوس بخشی از كم توجهی ها نسبت به این اثر جهانی را جبران كنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- زهرا بهرامی: هفت سال پیش بود كه بلندترین برج آجری دنیا و یكی از ارزشمندترین آثار معماری دوره اسلامی در گلستان در سی و ششمین اجلاس كمیته میراث جهانی یونسكو ثبت جهانی شد و حالا این اثر جهانی اسیر بی مهری هاست.
اثری كه انتظار می رفت با ثبت جهانی بتواند بیشتر از پیش زمینه جذب توریستهای داخلی و خارجی در استان را فراهم آورد الان اسیر بی مهری اهالی بومی است.
یك شهروند گنبدی به خبرنگار مهر اظهار داشت: هیچ ارتباط معناداری بین شهروندان با این اثر جهانی وجود ندارد و بعد از ثبت جهانی برج قابوس اتفاق خاصی را شاهد نیستیم.
محمد بردی زاده اضافه كرد: دیوار پارك شهر (محوطه اطراف برج) ارتباط اثر جهانی را با شهر قطع كرده و این دیوار هرچند از نظر ارتفاع كوتاه است اما دیوار بلند بی توجهی به این بنا را هرروز بلندتر می كند.
وی با اشاره به اینكه بعد از گذشت چندین سال از ثبت جهانی برج قابوس هنوز ارتباط بین شهر و مردم با اثر جهانی برقرار نشده است، افزود: نگاه متولیان به محوطه سازی در برج قابوس معطوف شده است و در حالیكه باید نگاه ها به سمت معرفی اثر و آشتی دادن شهروندان با این اثر جهانی معطوف شود.

این شهروند گنبدی افزود: اغلب مردم این شهر نمی دانند ثبت برج قابوس بعنوان یك اثر جهانی چه نقش و تأثیری در شهر و استان دارد در این شرایط انتظار زیادی است كه بخواهیم آنها در حفاظت، معرفی و احیاء این اثر جهانی نقش داشته باشند.
پس از ثبت جهانی برج قابوس و راه اندازی پایگاه جهانی این اثر، پلن مدیریتی و برنامه های كوتاه، میان و بلندمدت و همینطور چشم اندازها و افق پیش روی این اثر جهانی تدوین شده بود. با وجود انتقادهای موجود در معطوف شدن نگاه متولیان به محوطه سازی برج قابوس و غفلت از معرفی این اثر جهانی آخرین وضعیت اجرای پلن مدیریتی برج را از مدیر پایگاه جهانی برج قابوس جویا شدیم.
كاهش اعتبار ملی برج قابوس در سالجاری
عبدالمجید نورتقانی به خبرنگار مهر اظهار نمود: سال قبل مالی (۹۷) برج قابوس حدود یك میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی و به همین میزان اعتبار استانی داشت كه با این اعتبار ساماندهی محوطه انجام شد و الان در مرحله اجرای فاز دوم محوطه سازی شامل روشنایی و تأسیسات الكتریكی هستم.
وی با اشاره به اینكه ساماندهی محوطه برج قابوس در چهار فاز اجرا می شود، اضافه كرد: هرچند این اثر سال قبل مالی اعتبارات ملی خوبی داشت اما بعد از وقوع سیل در اوایل امسال، اعتبارات ملی به سمت بخش های سیلزده هدایت شد و بودجه ملی برج حداقل بود.
ما برای برقراری ارتباط اجتماعی با اثر كوشیده ایم اما ارتباط اجتماعی فرایند زمان بَری است و تابحال با چند ارگان تفاهم نامه نوشته ایممدیر پایگاه جهانی برج قابوس افزود: امسال اعتبار ملی تخصیص یافته به برج در حد حقوق پرسنل و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بوده است.
نورتقانی همینطور درمورد دیگر برنامه های پلن مدیریتی این اثر جهانی توضیح داد: یكی از موضوعاتی كه در پلن مدیریتی دیده شده بود تهیه طرح جامع مرمتی اثر است تا بر مبنای آن كار را پیش ببریم.
وی با این توضیح كه منتظر تخصیص اعتبار ملی هستیم كه پروژه ها را كامل نماییم و بتوانیم طرح مرمت جامع را پیش ببریم، راجع به انتقادها در مورد برقرار نشدن ارتباط اجتماعی شهروندان با برج قابوس بیان كرد: ما برای برقراری ارتباط اجتماعی با اثر كوشیده ایم اما ارتباط اجتماعی فرایند زمان بَری است و تابحال با چند ارگان تفاهم نامه نوشته ایم.
وی خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش یكی از ارگان های حیاتی است؛ با رویكرد «میراث برای آیندگان» تلاش داریم آموزش و آگاهی رسانی به شهروندان را از مقاطع خیلی پایین آغاز نماییم و الان بخشی از كلاس های آموزشی در حوزه میراث توسط كارشناسان میراث فرهنگی در بازدیدهای علمی و آموزشی دانش آموزان از برج قابوس انجام می شود.
مدیرپایگاه برج جهانی قابوس افزود: آخرین مرمت در برج قابوس در سال ۱۳۱۸ انجام شده و این مرمت احتیاج به نگهداری و تجدید بندكشی دارد كه داربست ها برای انجام آن بسته شده است.

ساخت ربات «پرنده قابوس»
وی همینطور از كوشش برای ساخت ربات پرنده قابوس اطلاع داد و اظهار داشت: از راه معاونت علمی و پژوهشی رئیس جمهور پیگیر تخصیص اعتبار هستیم تا ربات پرنده قابوس ساخته شود تا بخشی از مرمت، پایش و اسكن حرارتی و… توسط این ربات صورت گیرد.
صحبت های نورتقانی گویای آن بود كه اجرای محوطه سازی و پیگیری برای تخصیص اعتبار ساخت ربات پرنده قابوس از اولویت برنامه های برج قابوس است و توپ كم توجهی به برقراری ارتباط اجتماعی با این اثر جهانی كه در برنامه كوتاه مدت پلن مدیریتی برج قابوس دیده شده در زمین میراث فرهنگی و پایگاه جهانی است اما یك كارشناس حوزه میراث فرهنگی اعتقاد دارد اگر برنامه ها بر مبنای پلان مدیریتی پیش نرود نمی توان گفت میراث یا پایگاه جهانی به تنهایی مقصر است.
مردم باید بدانند چه اتفاقی مقرر است بیفتد و تفهیم شود كه شهر گنبدكاووس ماهیت و هویت اصلی خویش را باید از برج قابوس بگیردجاوید ایمانیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: برنامه ها و پلن مدیریتی برج تعریف شده و برنامه ها باید بر مبنای پلن و اكشن پلن مدیریتی اجرا شود اما اگر این اتفاق نیافتاد نمی توان گفت میراث یا برج به تنهایی مقصر است.
وی تاكید كرد: یكی از بحث های مهم پلن مدیریتی برج معرفی و شناخت مردم است؛ در این پلن مدیریتی به اقداماتی كه برای معرفی، شناخت و آگاهی رسانی به مردم و نهادهای دولتی نیاز است اشاره شده و در گام نخست نیاز است پیش از اجرای هر طرح، برنامه و اقدامی آنرا برای مردم، سازمان های مردم نهاد و نهادهای دولتی بازگو نماییم.
مدیر سابق پایگاه جهانی برج قابوس متذكر شد: مردم باید بدانند چه اتفاقی مقرر است بیفتد و تفهیم شود كه شهر گنبدكاووس ماهیت و هویت اصلی خویش را باید از برج قابوس بگیرد؛ اگر این نگاه وجود نداشته باشد هرگونه طرح و برنامه ای به نتیجه نمی رسد؛ در واقع باید محوریت توسعه شهر در برج قابوس اتفاق بیفتد.
وی اضافه كرد: اگر برنامه ها بر مبنای پلن مدیریت پیش نرود یك دستگاه به تنهایی مقصر نیست، شاید فرمانداری، استانداری و یا مردم خوب عمل نكرده اند؛ نیاز است جایگاه تمام دستگاه های دولتی و مردم و همینطور سازمان های مردم نهاد و رسانه دیده و بررسی شود.

دخالت مدیران استانی در تعیین اولویت ها
ایمانیان افزود: اولویت اجرای برنامه ها در پلن مدیریتی دیده شده؛ نمی خواهم بگویم محوطه سازی جزو اولویت ها برای برج قابوس هست یا نه؛ وقتی یك اثر جهانی می شود خیلی برنامه ها نیاز است اجرا شوند مثلاً در كنار محوطه سازی كار پژوهشی هم نیاز است اما مدیران استانی نباید دخالت كنند.
وی افزود: پایگاه های ملی و جهانی مستقل هستند اما متأسفانه در تمام كشور مدیران استانی در روند كارها و برنامه های پایگاه های ملی و جهانی دخالت می كنند و این مداخلات تمام چشم اندازها، برنامه ها و اهدافی را كه برای اثر جهانی در نظر گرفته شده بهم می ریزد.
این دكترای مرمت بناهای تاریخی تاكید كرد: برای رسیدن به اهداف و چشم اندازهایی كه برای برج قابوس تعریف شده نیاز است پایگاه جهانی برج مستقل عمل كند و بر مبنای آنچه در هیئت راهبردی مصوب شده برنامه ها اجرایی شود اما عملاً این اتفاق كمتر انجام می شود.
بلندترین برج آجری جهان الان درحالی اسیر بی توجهی اهالی بومی بعنوان اثر جهانی است كه متولیان هم به علت مداخلات مدیران استانی بر مبنای پلن مدیریتی مصوب حركت نمی كنند و از برقراری ارتباط اجتماعی این اثر با شهر گنبدكاووس غفلت كرده اند.