عصر توریسم: نسل جدید هتل های شیك و خاص با نام هتل بوتیك ها در ایران وارد شده و سرمایه گذاران تهرانی نیز از آن استقبال كرده اند، ولی هنوز این پدیده جدید در ایران ضابطه ندارد.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، هتل بوتیك ها اخیرا وارد دنیای اقامتگاههای جدید ایران شده اند سبكی از مراكز اقامتی كه در یك اقامتگاه لوكس و یا تاریخی افراد كمی حضور دارند و خدمات خاص دریافت می كنند.
از حدود ده سال پیش در ایران این هتل بوتیك ها راه اندازی شده و كمتر می توان نمونه های موفقی از آنها را دید كه به معنای واقعی می توان نامشان را بوتیك هتل نامید.
با یكی از افرادی كه در زمینه بوتیك هتل ها فعال بوده و هست در عمارت تاریخی نظامیه در میدان بهارستان به گفتگو نشستیم عمارتی كه از جانب صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی این روزها در اختیار بخش خصوصی است تا به یكی از بوتیك هتلهای كشور اضافه شود.
گفتگوی خبرنگار مهر با امیدرضا كاظمی مدیر اجرایی هتل بوتیك نظامیه تهران در حالی در این عمارت تاریخی و ثبت شده انجام گرفت كه عمارت نظامیه هر دو دقیقه یك دفعه به سبب عبور مترو می لرزید. اما كاظمی اظهار داشت كه تنها افرادی كه طبقه اول باشند ممكنست این لرزش را احساس كنند وگرنه در طبقات بالا این لرزش حس نمی گردد.
او عمارت نظامیه را جهت استفاده بعنوان بوتیك هتل طراحی نموده است. بوتیك هتلی كه واژه و مفهوم جدیدی در فرهنگ مراكز اقامتی ایران است. هر چند كه در خارج از كشور سابقه ای طولانی دارد. او تاریخچه بوجود آمدن واژه بوتیك هتل را اینگونه تعریف كرد: حدودا از دهه ۸۰ میلادی مفهومی در دنیا تعریف شد كه بر طبق فلسفه های اقتصادی آن زمان رایج شده بود. در واقع شیوه زندگی های متفاوت وارد تفریحات مردم شد. این اتفاق از تفریحات شبانه در آمریكا صورت گرفت. كسانی كه در این عرصه موفق بودند متوجه شدند كه می توانند این تفریحات را با اقامت و پذیرایی تركیب كنند تا اینكه در سال ۱۹۸۴ نخستین هتل بوتیك دنیا در نیویورك راه اندازی شد. این بوتیك هتل توسط دارندگان یك زنجیره هتلی اداره شد كه خودشان تخصصی در زمینه كلاپ های شبانه داشتند. مشخصه آن هم طراحی متفاوت بود كه از از كلاپ به این مدل اقامتگاه رسیده بودند یعنی به این نتیجه رسیدند كه اگر بخواهند درآمد بیشتری داشته باشند باید متفاوت شوند و چون از معماری و خدمات و طراحی خاص هم استفاده می كردند بعد از آن هم استقبال می شد.
كاظمی درباره ورود واژه بوتیك به این مراكز اقامتی هم توضیح داد: بوتیك در واقع مغازه های كوچكی بود كه لوازم خاص و برند و متفاوت با یك نام متفاوت را می فروختند. در این بوتیك ها از مشتری پذیرایی و توجه خاص به او نیز می شد. این بوتیك ها به برندهای خاصی تبدیل شدند كه به تبع آن گران تر هم بودند بدین سبب آنها از این واژه هم برای مراكز اقامتی خودشان استفاده كردند یعنی هتلهایی كه مانند بوتیك ها خاص و ویژه هستند با یك برند و خدمات متفاوت.
او در ادامه بیان كرد: هتلهایی در ایتالیا و غیره وجود دارد كه حداقل هزار دلار ورودی آنهاست. الان شاید قیمت بالای هتل در ایران ۶ میلیون تومان باشد. ما هنوز اتاق هزار دلاری نداریم چون هتل دبل لوكس نداریم البته لوكس با خدمات تعریف می شود.
آن طور كه این مدیر اجرایی توضیح داد مدل بوتیك هتل از آمریكا به كشورهای دیگر سرایت می كند و تنها ده سال است كه نمونه ای از آن در ایران در حال رشد است. او بیشتر توضیح داد و اظهار داشت: وقتی این بوتیك هتل ها خاص و ویژه می شوند تعداد افرادی كمی هم در آنها حضور دارند كه در مدت اقامت شان همدیگر را می شناسند و سبب می شود كه صمیمت بیشتری هم بین آنها ایجاد شود. این بناها بیشتر در مكان های تاریخی و عمارت ها شكل گرفت. عمارت تاریخی عامری ها شاید اصولی تر به طراحی بوتیك هتل پرداخت و كوشش كرد تا در طراحی ساختمان و خدمات این خاصیت ها را رعایت كند. مطمئن نیستیم ولی در بعضی از جاها گفته شده كه نخستین بوتیك هتل در كندوان آذربایجان شرقی به وجود آمده است. ولی این مساله بیشتر در كاشان شكوفا شد. نخستین بار نام بوتیك هتل را در خانه منوچهری ها شنیدیم و پس از آن سرای عامری ها. در تهران نیز شنیده شد كه این بوتیك هتل ها در شهرهایی همچون شمشك و تهران به وجود آمده است.

از آنجا كه بعضی از هتلداران اهتمام دارند بگویند بوتیك هتل دارند تا مراكز اقامتی خودرا از رده هتلهای موجود منحصر به فرد كنند، بیشتر به هتل سنتی شباهت پیدا كرده اند تا بوتیك هتل. در این زمینه نیز كاظمی بیان كرد: حالا به نام اقامتگاه سنتی از وزارت میراث فرهنگی مجوز می گیرند و نام بوتیك _ هتل را به نام دلخواه اضافه می كنند. ما هم توانسته ایم مجوز اقامتگاه سنتی را بگیریم چون هنوز ضوابطی برای بوتیك هتل تعریف نشهد است هر چند كه وزیر میراث فرهنگی این قول را داده تا ضوابط بوتیك هتل ها و اقامتگاههای سنتی را ساماندهی كند.
به گفته كاظمی لوكس ترین هتل در اسكاتلند است كه برای هر اتاق چندین میلیون پوند هزینه شده است. ولی از نظر ضوابط هتل ۴ ستاره است و از نظر خدمات لوكس بشمار می رود نرخ گذاری آن هم توسط خودشان انجام می شود حتی تابلویی وجود دارد كه نرخ ساعتی را مشخص می كند.

جایی مانند سرای عامری ها با ۲۷ اتاق و ۱۱ هزار متر مربع باید اتاقش را چقدر بفروشد؟ باید برای این ۲۷ اتاق ۱۱ هزار متراژ زمین را روشن نگه دارد. یك اتاق به نام شاه نشین دارد كه آیینه كاری شده و دیگر مرمت گر آن هم وجود ندارد باید برای این اتاق چقدر قیمت گذاشت؟ در ایران نرخ گذاری توسط دولت انجام می شود ولی در خارج از كشور اشخاص خودشان نرخ را تعیین می كنند. بوتیك هتل می تواند لوكس باشد یا نه ولی اساسا شیك هست یعنی از لول عادی چند مرتبه بالاتر است. پس باید میزان هزینه و درآمدش هم تفاوت داشته باشد. بسیاری از اقامتگاههای بوم گردی ما اقامتگاه سنتی هستند نه بوم گردی.

منبع: