به گزارش عصر توریسم رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران بیان كرد: ایرلاین های خارجی ضمانت نامه های خودرا برای فروش بلیت بالا برده اند، در این صورت دفاتر خدمات مسافرتی بزودی زمین خواهند خورد.

امیرپویان رفیعی شاد رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر بیان كرد: در شرایط تحریم قرار داریم و دفاتر مسافرتی هم از گذشته حق و حقوقی داشته اند كه باید طبق آن پیش بروند. شاید در بسیاری از كشورها بحث كمیسیون بلیت مطرح نباشد و سوژه سورشارژ مطرح باشد یعنی مبلغی بعنوان هزینه خدمات را روی بلیت گذاشته و برمبنای عرضه و تقاضا آنرا ارائه می كنند. در ایران هم با عنایت به این شرایط و مشكلات قانونی چنین موضوعی امكان پذیر نیست، بدین سبب ایرلاین های خارجی یك درصدی را بابت فروش بلیت به آژانس های مسافرتی می دهند.
وی در ادامه بیان كرد: یك بخش سوژه خود ایرلاین ها در حوزه فروش بلیت هستند، دفاتر خدمات مسافرتی معمولا واسطه بین ایرلاین و فروشنده بوده اند اما الان سیستم های آنلاین توسط ایرلاین های خارجی راه اندازی شده و آنها خودشان بلیت می فروشند و البته به مسافران حضوری می گویند كه اگر از ما بلیت خریداری كنید، درصد تخفیف بیشتری خواهید گرفت تا اینكه از آژانس های مسافرتی این بلیت ها را تهیه كنید، در آن صورت تخفیف كمتری خواهید داشت. این مساله موجب تضعیف آژانس های مسافرتی می شود.
رفیعی شاد در ادامه بیان كرد: قبلا زمانی كه دفاتر خدمات مسافرتی بلیت می فروختند، برای آنها دوره هایی برمبنای دوره فروش ماهانه گذاشته می شد، در این دوره ایرلاین ها با این دفاتر تسویه حساب می كردند اما الان ایرلاین ها اعلام می كنند كه مبلغِ پیش كه هر آژانس باید بپردازد را زودتر می گیرند تا پس از اینكه بلیتی خریداری شد از آن مبلغ پیش كم شود. در صورتیكه پیش از این دفاتر خدمات مسافرتی بلیت را خریداری می كردند و بعدا پول آنرا می پرداختند اما الان ایرلاین ها می گویند باید سپرده زیادی در اختیار ما بگذارید و هر زمان خرید كردید از آن كسر شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران بیان كرد: ایرلاین های خارجی كمیسیون های فروش را نیز بالا برده اند. بعنوان مثال دو ایرلاین خارجی معروف مبلغ ضمانت نامه را بالا برده اند و حداقل ضمانت نامه ای كه باید آژانس مسافرتی به آنها بدهد 500 میلیون تومان است. اگر قرار باشد هر ایرلاینی چنین مبلغ ضمانت نامه هنگفتی را از آژانس های مسافرتی بگیرد دیگر آنها نمی توانند به كسب و كار خود ادامه دهند. در واقع این رفتار ایرلاین های خارجی سبب سرایت كردن آن به همه ایرلاین های دیگر خواهد بود.
رفیعی شاد در ادامه بیان كرد: در واكنش به این مساله نامه ای را به وزیر راه و شهرسازی داده ایم تا نسبت به آن رسیدگی صورت گیرد و منتظر پاسخ آن خواهیم بود، در واقع ما بر این نظر هستیم كه نقش دفاتر مسافرتی باید دیده شود و نمی توان كسب و كار آژانس های مسافرتی فعال در كشور را نادیده گرفت.

منبع: