به گزارش عصر توریسم جمهوری آذربایجان از حجم نابرابر مبادلات گردشگری دو كشور ناراضی است. در یك سال قبل حدود یك و نیم میلیون شهروند آذربایجانی به ایران سفر كردند درحالی كه از ایران ۲۴۱ هزار نفر به این كشور رفته اند. طرف ایرانی در واكنش به این اعتراض از جمهوری آذربایجان خواست ویزای خویش را لغو كند.
به گزارش ایسنا، ایران از سه سال پیش روادیدش را برای اتباع جمهوری آذربایجان لغو و مجانی كرده، درحالی كه شهروندان ایرانی برای سفر به این كشور همچنان باید ویزا تهیه كنند. نرخ ویزای آذربایجان كه در فرودگاه صادر می شود ۲۶ دلار و به صورت الكترونیكی ۲۴ دلار است. قیمت ویزای فوری این كشور هم ۵۱ دلار تعیین شده.
لغو ویزا و تعدیل هزینه های مالیات سفر مهم ترین مطالبات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در دیدار با هیات گردشگری جمهوری آذربایجان بود، درحالی كه طرف مقابل چندان یقین نداشت با این اقدام، به افزایش سفر ایرانیان به جمهوری آذربایجان كمكی شود.

آذربایجان از سفر كم ایرانیان ناراضی است
فواد نقی اف ـ رئیس انجمن دولتی گردشگری جمهوری آذربایجان ـ در نشستی كه امروز (چهارشنبه ۱۳ آذرماه) در دفتر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه و جامعه تورگردانان ایران برگزار شد، با اشاره به حجم نابرابر مبادلات گردشگری دو كشور اظهار نمود: یك میلیون و ۵۲۳ شهروند آذربایجانی در یك سال قبل به ایران سفر كردند و در مقابل ۲۴۱ هزار ایرانی به جمهوری آذربایجان سفر داشتند.
وی ادامه داد: جمهوری آذربایجان مایل است شمار سفر ایرانیان را به جمهوری آذربایجان افزایش دهد؛ چون كه ایران كشور دوست و برادر است و گسترش ارتباطات در بخش گردشگری و تجارت با آن برای كشور ما اهمیت زیادی دارد.
نقی اف در ادامه این دیدار درباره منبع آماری كه از حجم مبادلات گردشگری دو كشور داده است، اظهار داشت: از یك و نیم میلیون نفری كه به ایران سفر می كنند ۴۰ درصد ترانزیت هستند و یك میلیون دیگر انگیزه گردشگری دارند. این آمارها تفكیك شده در جمهوری آذربایجان موجود است و محل تهیه آن گذرگاه های مرزی هستند.
او سپس به بخشی از مشكلات موجود بر سر راه گردشگری ایران و جمهوری آذربایجان اشاره نمود و اظهار نمود: در گذرگاه مرزی آستارا و بیله سوار وجود پاره ای از مشكلات عبور مسافران را زمان بر كرده است. جمهوری آذربایجان دستورالعملی داده تا زیرساخت هایی در این گذرگاه ها راه اندازی شود كه مطمئنیم به رفع برخی مشكلات كمك خواهد نمود. همینطور دستورالعمل هایی درباره تعویض ارز و كمك های پزشكی در گذرگاه های مرزی داده شده كه بزودی اجرا می شود.
رئیس آژانس دولتی گردشگری جمهوری آذربایجان به شكایت هایی كه از شركت های حمل و نقل به دست این آژانس رسیده اشاره نمود و اظهار داشت: البته این شكایت ها فقط از جانب ایران نبوده، بلكه سایر كشورها را هم در بر می گیرد. عمده اعتراض ها و شكایت ها به قیمت خدمات بر می گردد. بعنوان تشكیلات دولتی در جمهوری آذربایجان حاضریم جلسه مشتركی با بخش های مرتبط داشته باشیم تا نظارت روی قیمت ها بیشتر شود.
وی همینطور به پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی كشورمان درباره برگزاری B۲B بین نهادهای گردشگری دو كشور اشاره نمود و با استقابل از آن در ادامه از سوی ایرانی درخواست نمود مشكلات مناطق اشغالی قره باغ را كه برای جمهوری آذربایجان مهم و اساسی است در نظر داشته باشد و حمایت های خویش را نشان دهد.

یك سوم آذربایجانی ها گردشگر نیستند
حرمت الله رفیعی ـ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ در واكنش به انتقادی این مقام گردشگری جمهوری آذربایجان نسبت به كاهش سفر ایرانیان به این كشور اظهار نمود: توجه داشته باشید آن ۲۴۰ هزار ایرانی كه به این كشور رفته اند انگیزه توریستی داشته اند، در حالیكه حدود یك سوم مسافران آذربایجان از خاك ایران برای ترانزیت استفاده می نمایند و انگیزه توریستی ندارند. ازاین رو عدد مبادله گردشگری دو كشور تا حدودی برابر است.
او به مشكلات دیگری كه در كاهش مبادلات گردشگری ایران و جمهوری آذربایجان اثر گذاشته اشاره نمود و اظهار داشت: فرودگاه های این كشور ۵۰ یورو بعنوان عوارض دریافت می كنند كه این مبلغ روی نرخ بلیت پرواز محاسبه شده و قیمت آنرا گران كرده است. از طرفی هر شهروند ایرانی برای گرفتن ویزا از كشور جمهوری آذربایجان باید ۲۶ دلار پرداخت كند. این مبالغ هزینه سفر به این كشور را افزایش داده است. ازاین رو درخواست می شود درباره این هزینه ها دولت جمهوری آذربایجان تجدید نظر و برای لغو روادید اقدام نماید.

اگر ویزا را لغو نماییم ایران عوارض خروجی را برمی دارد؟
نقی اف ـ رئیس آژانس گردشگری دولتی جمهوری آذربایجان ـ در پاسخ به خواسته بخش خصوصی ایران برای لغو روادید، اظهار داشت: از جایگاه یك آژانس گردشگری اختیار لازم برای لغو ویزا را نداریم اما علاقه مندیم و نظرات ایران را منعكس می نماییم تا شاید این اتفاق رخ دهد. همانطور كه نخجوان ۱۵ روز است ویزای خویش را برای ایرانیان لغو كرده است.
رفیعی در پاسخ این اظهارات اظهار داشت: مطلعیم آقای فواد نقی اف با یك سری اختیارات از جانب رئیس جمهور این كشور چنین مسئولیتی را به عهده گرفته است. طبیعتا لغو ویزا در ایران هم از عهده تشكیلات خصوصی خارج است اما وقتی ادله كافی به وزارت خارجه و میراث فرهنگی و گردشگری كشورمان انتقال داده می شود، لغو ویزا با كشورهایی همچون جمهوری آذربایجان و چین در دستور كار قرار می گیرد.
رئوف عبدالعلی اف ـ دبیر اول سفارت جمهوری آذربایجان در ایران ـ كه در این جلسه حضور داشت، توضیح داد: اقدامات زیادی برای تسهیل ویزای این كشور انجام شده و هم اكنون ویزاهای الكترونیكی سه ساعته صادر می شود. درست است طرف آذربایجانی ویزا صادر می كند و ایران ویزا را لغو كرده اما هزینه هایی كه بابت ورود به خاك ایران و بیمه های الزامی از مسافران گرفته می شود با مبلغی كه ما برای ویزا دریافت می نماییم برابر است. مشكلاتی در مرزها داریم كه گاهی سبب سرگردانی مسافران می شود. بهتر است آنها را برطرف نماییم.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اما تصریح كرد: درخواست ما این است آن موانعی كه با سایر همسایه های جمهوری آذربایجان وجود ندارد برای ایران هم رفع گردد.
نقی اف در پاسخ به خواسته بخش خصوصی ایران برای لغو ویزا این پرسش را بیان كرد كه اگر جمهوری آذربایجان ویزا را لغو كند، آیا از سوی دولت ایران عوارض خروج را حذف خواهد نمود تا شهروندان ایرانی بیشتری به جمهوری آذربایجان سفر كنند كه رفیعی در پاسخ به او اظهار داشت: لغو روادید سفر به این كشور را ارزان نمی كند، چون پول ویزا یا عوارض خروج به آژانس مسافرتی ربطی ندارد كه آنرا كم و یا حذف كند. ضمن آنكه اختلاف قیمتی بین۷۰ یورویی كه هر مسافر بابت ورود به خاك جمهوری آذربایجان پرداخت می كند با ۲۲۰ هزار تومان عوارض خروج خیلی زیاد است.
هیات گردشگری آذربایجان به همراه دبیر اول سفارت این كشور در ایران