به گزارش عصر توریسم ایسنا/خراسان رضوی مسؤول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ ها شرایط و وضعیت مركز ملی گوهرسنگ ها در مشهد را شرح داد.

ملیحه سلطانی در گفتگو با ایسنا، در مورد تأسیس مركز ملی گوهرسنگ ها، اظهار نمود: مقرر است پروژه ای با عنوان مركز ملی گوهرسنگ ها در مشهد اجرا شود؛ این مركز، مجموعه ای است كه در آن هرگونه خدمات درمورد سنگ های قیمتی (گوهرسنگ ها) را به زائرین، گردشگران و مردم مشهد عرضه می شود.

وی افزود: این خدمات می تواند ارزش گذاری ها، تبادلات مالی بین المللی، حراج گوهرسنگ ها، خریدوفروش، موزه، آموزش و حتی كتابخانه باشد به صورتی كه برای هریك از آنها در این مجموعه مكانی تعبیه خواهدشد.

مسؤول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ ها، اضافه كرد: ما در زمینه تأسیس این پروژه پیشتاز بوده ایم و الگویی برای سایر شهرها و روستاهای جهانی ایران هستیم. این مركز ملی پیشنهادی است كه مشهد عرضه كرده است و مقرر است بودجه ای ملی هم برای آن در نظر گرفته شود.

ملیحه سلطانی تشریح كرد: همه شهرهای جهانی كشور هم از این ایده استقبال كرده اند؛ به صورتی كه بناست در هر شهر، مركزی ملی متناسب با محصول تولیدی كه سبب جهانی شدن شهرها شده است، تأسیس شود. به صورت مثال در تبریز كه شهر جهانی فرش است؛ مركز جهانی فرش و در لالجین كه شهر جهانی سفال است؛ مركز جهانی سفال تأسیس شود.

وی تصریح كرد: اقداماتی برای تأسیس این مركز همچون انتخاب محل راه اندازی، نقشه كشی وتخریب ساختمانی كه در گذشته در آن محل قرار داشته است انجام شده است؛ ولی احتیاج به بودجه، پیگیری و بحث های مربوط به محتوا همچنان وجود دارد؛ بودجه استانی این طرح را ما دریافت كرده‎ ایم ولی بودجه ملی هنوز اختصاص داده نشده است.

مسؤول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ ها، بیان كرد: آموزشگاه های فنی وحرفه ای، مجموعه فنی وحرفه ای و مركز آموزش میراث فرهنگی استان، كلاس هایی برای آموزش تراش سنگ های قیمتی برگزار می كنند؛ ضمن اینكه آموزش در زندان ها ومراكزی مانند آن هم انجام می شود و مهم تر از این ها تدریس رشته های تراش سنگ، طراحی زیورآلات و ساخت زیورآلات در هنرستان های كارودانش مقطع متوسطه است.

ملیحه سلطانی تشریح كرد: من با آمارگرفتن و آمار دادن مخالف هستم و خواستار حذف این فرهنگ از مصاحبه ها هستم؛ به نظر من درمان را باید جایگزین آمار نماییم كه این اتفاق باعت عرضه آمارهای دقیق تری خواهدشد.

وی اظهار داشت: من آمار دقیقی از میزان فروش گوهرسنگ ها ندارم؛ زیرا، به قدری موانع و مشكلات بحث های صادراتی ما زیاد هستند كه كسی به صورت قانونی صادرات و واردات انجام نمی دهد؛ گمرك هم آمار دقیقی از صادرات و واردات ندارد و این سنگ ها به صورت غیرقانونی و قاچاق صادر و وارد می شود؛ و فقط دبیرخانه سنگ جهانی كه وابسته به میراث فرهنگی است این مورد را پیگیری می كند.

دسته‌ها: توریسم