به گزارش عصر توریسم كارت ارزی كه مدیرعامل شركت ایرانگردی و جهانگردی از صدور آن برای توریستهای خارجی اطلاع داده بود، درواقع یك كارت بلیت است كه گردشگران می توانند از آن در زمینه خدمات گردشگری و شهری استفاده كنند.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، استفاده از كارت های الكترونیكی برای توریستهای خارجی هر بار توسط مسؤلان متولی گردشگری وعده داده می شود؛ یك مرتبه قرار بود به توریستهای خارجی ورودی به ایران كارت ارزی بدهند تا در ایران، ارز یا ریال با خود حمل نكنند؛ یك مرتبه هم قرار شد از این كارت ها تنها در هتل ها استفاده گردد. سال ۹۴ هم مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری وقت سازمان میراث فرهنگی درباره استفاده از گردشگر كارت ملی گفته بود این گردشگر كارت حالا در فرودگاه امام خمینی (ره) فعال است و هر توریست تا سقف ۵ هزار دلار می تواند آنرا در هر نوبت شارژ كند.
بعدها این كارت كه تحت تأثیر تحولات نرخ ارز قرار گرفته بود، گرفتار مشكل شد و ناقص ماند. تا اینكه باردیگر در آذرماه امسال خشایار نیكزاد فر مدیرعامل شركت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی ایران و زیر نظر وزارت میراث فرهنگی در اولین جلسه خبری خود، اظهار داشت: در نظر داریم تا كارت ارزی را آماده نماییم. این فعالیت هم با شركت تفریحاتی به قرارداد رسیده است و در حوزه بلیت الكترونیك و كیف پول، زیرساخت های آنرا آماده كرده ایم به این صورت كه ارز را از مبادی ورودی به كشور با قیمت روز از مسافر تحویل می گیریم و كارت به او می دهیم. زمانی كه از كشور خارج شد، باقیمانده پولش را با همان نرخ ارز به او بر می گردانیم.
همان زمان این طرح شائبه باردیگر طراحی كارت ارزی یا مستر كارت را متبادر كرد ولی حالا محمد هادیان مدیرعامل شركت طراح و زیرساخت این كارت ها كه در حال همكاری با شركت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی است به خبرنگار مهر می گوید: خیلی ها نسبت به این كارت ها حساس شده اند. در صورتیكه اینها كارت ارزی یا مستر كارت نیستند بلكه كارت بلیت ارزی برای بازدید از اماكن گردشگری هستند. قرار شده تا شهردار تهران و وزیر میراث فرهنگی تفاهمنامه ای امضا كنند تا مانند همه جای دنیا كه افراد كارت استفاده از خدمات شهری و گردشگری می گیرند، مسافران خارجی هم چنین خدماتی را دریافت نمایند.
او می گوید: زمانی كه مسافر به ایران می آید تنها آژانس هست كه با ارز وارد شده بازی می كند. دغدغه هایی در اینباره وجود داشت كه بتوان بخشی از هزینه های توریست را كه در اختیار دولت می باشد، به صورت ارز در گردش بیاورد. این مورد در كمیسیون اصل ۹۰ هم مطرح شده بود. كاركرد كارتها در این است كه توریست آنها را به هر میزان مثلاً صد دلار می خرد و از خدمات شهری و گردشگری استفاده می نماید ما صرفاً در این مبادی برنامه داریم نه توسعه آن. یعنی استفاده از این كارت در فروشگاه ها و یا هتل ها در فاز بعدی قرار دارد. حالا جهت استفاده گردشگران از این كارت بلیت ها در شیراز مذاكراتی انجام شده است و در تهران هم نسبت به آماده سازی تفاهمنامه آن اقدام شد.
افرادی كه در حوزه كارت ارزی فعالیت می نمایند چند چالش اساسی دارند؛ یكی اینكه امكان دارد چون ارز از مسافر می گیرند و باید آنرا تبدیل كنند و باردیگر به مسافر بدهند، مسائل امنیتی و پولشویی و مشكلات دیگر به وجود بیاید همینطور درگیر كردن ذی نفعان به علت نوسانات ارزی كار راحتی نیست. امكان دارد در زمانی كه كارت ارزی را دریافت كرده اند نرخ ارز تغییر كند، چه كسی می خواهد این مابه تفاوت را پرداخت كند؟
به نظر می رسد شركت ایرانگردی می خواهد باردیگر صدور این كارت را امتحان كند آن هم تنها در امكان گردشگری تحت اختیارش و خدماتی كه شهرداری می دهد. شاید موفق شود دردسر توریستهای خارجی را برای پرداخت پول ایرانی در كشور حل كند. منتها اگر به سرانجام برسد!