به گزارش عصر توریسم سرپرست مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با بیان این كه بارندگی تابحال به بناهای تاریخی این جزیره صدمه ای وارد نكرده است، از تعطیل شدن ژئوپارك قشم به علت گستره و شدت بارندگی اطلاع داد.
علی رضا امری كاظمی كه مدیر ژئوپارك جهانی قشم است، در گفتگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت سایت های طبیعی و تاریخی این جزیره به دنبال تشدید بارندگی و هشدارهایی كه در ارتباط با احتمال جاری شدن سیل داده شده است، اظهار نمود: تا این لحظه گزارش در خصوص بروز صدمه در بناهای تاریخی نداشته ایم اما چون گستره بارندگی در سراسر جزیره و میزان بارش بسیار زیاد است، تمام ژئوسایت های قشم تعطیل شدهاند.
وی افزود: این تعطیلی تا آخر بارندگی ادامه دارد. تعطیلی بعضی از سایت ها حتی بعد از بارندگی و تا خشك شدن زمین ادامه خواهد داشت، چون نفوذ آب در لایه های مارنی، ایجاد گل و لای كرده و عملا تردد را دشوار و خطرناك می كند.
مدیر ژئوپارك قشم اضافه كرد: با عنایت به ماهیت طبیعی ژئوسایتها مسلما فعالیت آنها تابع شرایط طبیعی است و برای حافظت از ساختار سایت و همینطور امنیت ژئوتوریست ها، تعطیلی ژئوسایتها در شرایط ویژه الزامی است.
امری كاظمی درباره اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه در سایت های طبیعی و تاریخی هم اظهار داشت: با عنایت به تداوم بارش ها، شرایط را زیرنظر داریم تا در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهیم.
از بامداد امروز (جمعه ۲۰ دی ماه) با عنایت به ورود موج بارشی حدودا شدیدی به هرمزگان، این استان به حالت آماده باش كامل درآمده است و بنادر مسافربری تعطیل شده و هواشناسی اخطار داده كه در مناطق دریایی استان وزش تندبادهای شدید جنوب شرقی باعث مواج شدن دریا خواهد شد و شرایط ترددهای دریایی ایمن نخواهد بود. هم اكنون تردد از طریق دریا به جزایری چون قشم امكان پذیر نیست.