عصر توریسم: پیگیری خرید و ثبت خانه مادری شیون فومنی در اولویت سازمان برنامه و بودجه گیلان قرار گرفت.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، روابط عمومی بنیاد فرهنگی شیون فومنی اعلام نمود:
«مدت ها است كه در رسانه ها روند خرید خانه شیون فومنی شاعر گیلان زمین و نامدار فارسی گوی و دیگر ادیبان و بزرگان این استان دنبال می شود؛ خانه هایی كه قرار بود تبدیل به مراكز ادبی و جذب توریست شود، اما وعده های مسئولان دراین زمینه تنها در حد یك آرزو برای گیلانی ها باقی ماند.
حال مدت زیادی است كه با درخواست شخصیت های نامدار فرهنگ و هنر و پژوهش گیلان و درخواست مردم فرهنگ دوست استان گیلان با كوشش های حامد فومنی فرزند «میراحمد سید فخری نژاد» ملقب به «شیون فومنی» تلاش می شود با درنوردیدن مراحل پیچیده بروكراسی و مكاتبات اداری مسئولان، خانه ای به یاد او ثبت و تبدیل به خانه موزه شیون فومنی شود».
بنا بر این گزارش، حامد فومنی، رئیس بنیاد شیون فومنی در جلسه ای كه پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ در همین زمینه از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان در محل دفتر ریاست این سازمان برگزار شد، از كوشش برای ثبت خانه مادری شیون در رشت آگاهی داد و اظهار داشت: این خانه یكی از هویت های میراثی شیون است كه دوران كودكی، نوجوانی و جوانی اش را در آنجا سپری كرده و با توجه به این كه طی سال ها از ساخت این خانه می گذرد بیم آن می رود به سبب قدمت و فرسودگی از بین برود ولی خوشبختانه این خانه هم اكنون همچنان پا برجاست.
او اضافه كرد: در گذشته تلاش زیادی برای خرید خانه شخصی شیون در منطقه گلسار رشت انجام شد ولی با وجود مكاتبات اداری گوناگون به سازمان میراث فرهنگی و استانداری، شورای شهر و شهرداری رشت به خاطر همكاری نكردن مالك و نیز نبود پیگیری های مجدانه مسولان وقت استان برای خرید این خانه موفقیتی دراین زمینه محقق نشد.
رئیس بنیاد شیون فومنی اظهار داشت: با درخواست بنیاد شیون فومنی از طرف اعضای هیات امنای این بنیاد به سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان و اداره كل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان در خصوص خرید و ثبت میراثی خانه مادری شیون هم اكنون با حمایت كیوان محمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان و همكاری و مساعدت شهرود امیرانتخابی مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان و همكاران مقرر گردید تا با ارزیابی و كارشناسی و بررسی ابعاد همه جانبه خانه مادری شیون این خانه خریداری و به ثبت برسد.
وی در ادامه اضافه كرد: امیدواریم در كنار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان، اداره كل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان دیگر مراكز دست اندركار شامل استانداری، شورای شهر رشت، شهرداری رشت و اداره كل فرهنگ و ارشاد استان گیلان با ایفای نقش ذاتی خود سهم به سزایی در تحقق این خواسته دیر ساله مردم و اهالی قلم و فرهنگ و هنر استان گیلان داشته باشند.
محمدحسین مهدی پور، عضو هیات امنای بنیاد فرهنگی شیون فومنی، هم دراین زمینه اظهار داشت: زنده یاد شیون فومنی با اشعار و موسیقی كلامش به فرهنگ و مردم استان خدمات زیادی كرده است و حق بر گردن همه ما دارد. در مورد تأسیس خانه موزه زنده یاد شیون فومنی، باید عرض كنم كه مساله خرید خانه شخصی شیون فومنی در سال ۸۶ عنوان شد و تابحال به سبب موافقت نكردن مالك خانه و نیز عدم پیگیری مجدانه مسئولان استان، به نتیجه نرسیده است. لیكن حالا پیش بینی ما این است كه با رعایت حقوق مالك كه رسما اعلام رضایت برای فروش و ثبت خانه نموده است و درنوردیدن مراحل قانونی خرید و همزمان ثبت بنای ۸۰ ساله در لیست آثار ملی، خانه مادری زنده یاد شیون فومنی این مسیر برای تأسیس خانه موزه شیون باتوجه به تفاهم نامه رسمی امضاء شده فی ما بین مالك و بنیاد شیون فومنی، كاملا مهیا و اجرائی است. امیدواریم با همت مسئولان استان گیلان و نیز تاكیدات دكتر محمدباقر نوبخت رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه كشور هر چه زودتر روند خرید و ثبت خانه مادری شیون فومنی پیگیری شود. از طرف دیگر برای جذب اعتبار كمك به بنیاد فرهنگی شیون فومنی از جهت مرمت و احیای بنای خانه، همه كارهای قانونی ثبت بنیاد شیون فومنی با ستاندن كد اقتصادی و تقدیم اظهارنامه های مالیاتی انجام شده است و برای مدیریت و نظارت این خانه موزه، بنیاد آمادگی كامل دارد. لازمه این اقدام تسریع در تصویب و تامین اعتبار خرید و سپس مرمت و تجهیز خانه و تحویل آن برای ایجاد خانه موزه شیون فومنی به بنیاد زنده یاد شیون فومنی است. بدین جهت همكاری صمیمانه و عملیاتی برنامه ریزی شده چند جانبه میراث فرهنگی، شورا و شهرداری رشت و سازمان مدیریت استان ضروری و اجتناب ناپذیر است.
هوشنگ عباسی، عضو هیات امنای بنیاد شیون فومنی، نیز در این نشست اظهار داشت: شیون فومنی به فرهنگ و موسیقی ما خدمت زیادی كرده و ترانه های فولكلور ایشان توسط خواننده های بزرگ گیلانی خوانده شده و نقش بی بدیل ایشان در این حوزه غیر قابل انكار است.
او اضافه كرد: امیدوارم خانه های قدیمی كه میراث شاعران و ادبیان این مرز و بوم است، هیچ وقت به دست بساز و بفروش ها نیفتد، برای اینكه این خانه ها می تواند به مراكز فرهنگی تبدیل گردد و جوابگوی قسمتی از مطالبات و دغدغه های فرهنگی این شهر و استان باشد.
احمد اداره چی گیلانی، گیلان شناس و پیشكسوت پژوهش گیلان و عضو هیات امنای بنیاد شیون فومنی، هم اظهار داشت: در سال های دور طی نامه ای با امضای بزرگان فرهنگ و هنر و ادب گیلان خطاب به مسولان وقت استان گیلان خرید خانه شیون فومنی تقاضا شد و با توجه به این كه بعضی از امضاكنندگان این نامه از جمله: استاد جعفر خمامی زاده، استاد فریدون نوزاد، استاد مصطفی فرض پورماچیانی، دكتر محمدعلی فائق، دیگر در بین ما نیستند متاسفانه تابحال خرید خانه شیون در رشت اقدام و انجام نشده است ولی حالا این اراده و همت فراهم شده و تقاضای اهتمام به این امر دارم.
همین طور سید هاشم موسوی، رئیس پژوهشكده گیلان شناسی دانشگاه گیلان و عضو هیات امنای بنیاد شیون فومنی، اظهار داشت: شیون فومنی، چهره نامدار، شناخته شده و شاعر مردمی شعر گیلان است و لازم است خرید خانه مادری شیون كه فضای نوستالژیك خاص خودش را دارد در رشت عملی شود تا خدمات باارزش این مرد بزرگ برای آیندگان به یادگار بماند.
شهرود امیرانتخابی، مدیر كل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان، نیز در امتداد ثبت خانه مادری شیون فومنی اظهار داشت: با وجود تلاش فراوان برای ثبت خانه ابتهاج و مطالباتی كه مردم داشتند، متاسفانه به سبب عدم رضایت مالك تا آخرین لحظه نتوانستیم به هدف مان برسیم و این خانه تخریب شد، اما خانه مادری شیون فومنی كه الان در دست یكی از برادران ایشان است كه بعنوان مالك طی امضای تفاهم نامه رسمی با بنیاد شیون فومنی رضایت و موافقت خودرا در خصوص ثبت میراثی همزمان با خرید خانه مادری شیون برای ایجاد خانه موزه شیون فومنی اعلام نموده است و میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان با موافقت و حمایت كامل در صدد است تا مراحل ثبت و سپس احیای این خانه را دنبال نماید. در ادامه آقای دكتر ولی جهانی معاون میراث فرهنگی استان با ارائه گزارش بازدید از خانه مورد اشاره، اظهار داشت خانه از نظر بنا (علی رغم مداخلات غیر اصولی انجام شده در گذر زمان) و مشاهیر فرهنگی امكان ثبت اثر داشته و موافق با ثبت این بنا در لیست آثار ملی می باشد و ما آمادگی خرید آن از منابع استانی و احیای آن (مرمت و تجهیز از منابع ملی) برای ایجاد خانه موزه زنده یاد شیون فومنی را داریم.
این گزارش می افزاید: در انتهای جلسه كیوان محمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان نیز در این نشست با بیان حمایت سازمان از رویدادهای فرهنگی ضمن بیان خاطرات استماع اشعار زنده یاد شیون در مواقع گوناگون و تایید و تكریم شخصیت غیر قابل ممتاز ادبی شیون فومنی اثرگذاری شدید او در میان مردم و تاریخ ادبیات گیلان اعلام نمود: مراحل اداری و تهیه پرپوزال ثبت و سپس خرید این خانه باید توسط اداره كل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان برای شورای برنامه ریزی و توسعه استان صورت گیرد و پس از تصویب در كارگروه های گردشگری و احیای بناهای تاریخی، با فوریت در نخستین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تصویب و تایید قانونی برسد تا در اسرع وقت موضوع تامین اعتبار و ثبت میراث فرهنگی بنا، برای خرید خانه مادری شیون فومنی محقق گردد. این مسؤولیت ضمن مشورت و گفت و گو با استاندار محترم بر عهده اداره كل میراث فرهنگی استان است كه اینجانب از آن اساسا حمایت خواهم كرد.

منبع: