به گزارش عصر توریسم ایران از بین 11 نمایشگاه گردشگری خارجی كه جهت شركت در آنها سیاستگذاری كرده بود، در 4 نمایشگاه حاضر شده و در 7 نمایشگاه غایب بوده است. كانون جهانگردی و اتومبیلرانی كه این مسؤولیت را به یك شركت دولتی تحویل داده، اعلام نمود: امور نمایشگاهی را متوقف نمی كند و روی حضور ایران در بازارهای جدید كه هدف گردشگری نیستند، همچون اشتوتگارت آلمان و و ورشوی لهستان متمركز می شود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردیبهشت ماه امسال طی نامه ای مسؤولیت برگزاری پاویون ایران در ۲۰ نمایشگاه بین المللی در كشورهای هدف گردشگری را به كانون جهانگردی و اتومبیلرانی واگذار كرد. كانون بعنوان مجموعه ای غیر دولتی كه در زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت می كند از خردادماه سال ۹۸ در نمایشگاه های گردشگری و تعطیلات چین، سلامت و پزشكی عمان، بازار سفر فرانسه و بازار سفر پاكستان شركت كرد، اما از طرفی فرصت حضور ایران در نمایشگاه های Kotfa كره جنوبی، اربیل عراق و OIPYKA روسیه و ریمنی ایتالیا را از دست داد. هنوز درباره علت این غیبت ها از طرف كانون جهانگردی و اتومبیلرانی و معاونت گردشگری در شرایطی كه ایران به تبلیغات پرحجم و پررنگ گردشگری نیاز دارد، توضیحی داده نشده است.
آخرین ماموریت این كانون، برگزاری غرفه ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا است كه اوایل بهمن ماه در شهر مادرید برگزار می گردد.
در آبان ماه امسال معاونت گردشگری طی نامه دیگری تمام امور نمایشگاهی گردشگری را از كانون جهانگردی و اتومبیلرانی گرفت و مسؤولیت آنرا به شركت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی محول كرد. این اقدام موجب شد، ایران فرصت حضور در نمایشگاه های JATA ژاپن، CITM چین و دهلی هند را كه زمان برگزاری آنها در تداخل با جابه جایی این مسؤولیت بود، از دست بدهد.
علت این واگذاری در میانه برنامه نمایشگاهی ایران هنوز مشخص نشده است. تنها توضیحات مبتنی بر این بوده كه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با استناد به تبصره ذیل ماده یك قانون تشكیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۱۳۸۲/۱۰/۲۳ در خصوص واگذاری امور اجرایی سازمان وقت ایرانگردی و جهانگردی به آن شركت، مسؤولیت امور اجرایی نمایشگاه های بین المللی كشورهای هدف گردشگری را به شركت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی ـ شركتی با ماهیتی دولتی در زیرمجموعه همین وزارتخانه ـ واگذار كرده است.
هرچند حسین اربابی ـ مدیرعامل كانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ كه حدود دو ماه پیش با حكم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این مسؤولیت را قبول كرد، در نشست توجیهی نمایشگاه فیتور اسپانیا نسبت به تحویل دادن مسؤولیت نمایشگاه ها و واگذاری آن به یك شركت دیگر ابراز خوشی كرد، اما اظهارات تازه مدیر گردشگری و صنایع دستی این كانون نشان میدهد كه كارهای نمایشگاهی در این مجموعه متوقف نشده و مقرر است حضور ایران در سایر نمایشگاه ها خارج از دستور، برنامه ها و اولویت های معاونت گردشگری، پیگیری شود.
عبادرضا اسلامی ـ مدیر گردشگری و صنایع دستی كانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ به ایسنا اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دو ماه قبل طی نامه ای به امضای معاون گردشگری، مسؤولیت نمایشگاه های بیست گانه كشورهای هدف گردشگری را از كانون جهانگردی و اتومبیلرانی گرفت و به شركت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی واگذار كرد. این اتفاق نیمه سال رخ داد، درحالی كه تاریخ برخی از این نمایشگاه ها گذشته بود، چندتایی مانده بود كه مسؤولیت آن به یك شركت دیگر واگذار شد.
او درباره نمایشگاه گردشگری اسپانیا كه مسؤولیت آن به شركت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی واگذار شده بود اما همزمان كانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز امور آنرا پیگیری می كرد، توضیح داد: دو جلسه درباره نمایشگاه فیتور اسپانیا انجام شد تا سرانجام با صلاحدید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام گردید مسؤولیت غرفه ایران در این نمایشگاه استثنائا با كانون جهانگردی و اتومبیلرانی باشد اما بعد از آن، غرفه ایران در سایر نمایشگاه های گردشگری كشورهای هدف مد نظر وزارتخانه را شركت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی برگزار كند.
اسلامی در پاسخ به این پرسش كه آیا كانون، كارهای نمایشگاهی را متوقف می كند و به سایر ماموریت های خود می پردازد؟ اظهار نمود: فعالیت نمایشگاهی را متوقف نمی نماییم. نمایشگاه های دیگری را برای سال ۹۹ پیش بینی كرده ایم كه جزو بازارهای هدف گردشگری ایران نبوده اند، همچون نمایشگاه های گردشگری اشتوتگارت آلمان و ورشوی لهستان و یا نمایشگاه های صنایع دستی مونیخ آلمان و فلورانس ایتالیا.
او درباره این كه كانون جهانگردی و اتومبیلرانی باتوجه به ماموریت های دیگری كه دارد آیا درحال حاضر غیر از صدور گواهی نامه بین المللی و پلاك ترانزیت، نمایشگاه های گردشگری خارجی و رالی، فعالیت دیگری انجام می دهد؟ اظهار داشت: پنج شش طرح جدی در دستور كار قرار دارد كه اصلی ترین آنها متمركز شدن روی بازفعالیت باشگاه مشتریان این كانون است كه باید خدمات رسانی به آنها را سامان دهی نماییم. این یك خلاء است كه كانون سال هاست به آن نمی پردازد، كاری كه تمام كلوپ های اتومبیلرانی و گردشگری سایر كشورها بیشتر به آن می پردازند.
وی توسعه فروش آنلاین صنایع دستی و ایجاد بازار ایرانی را نیز از اصلی ترین برنامه های كانون دانست و اضافه كرد: در امتداد این ایده، فروشگاه صنایع دستی خیابان ویلا در تهران درحال آماده سازی است. برنامه كانون مبتنی بر این است كه از تولید تا فروش صنایع دستی در خارج از كشور را پیگیری كند. مدل اجرایی این ایده آماده شده كه به هیات مدیره كانون ارائه خواهد شد. این طرح از اصلی ترین برنامه های ما است.
مدیر گردشگری و صنایع دستی كانون جهانگردی و اتومبیلرانی، ۱۳۹۹ را سال رویدادهای گردشگری ست، خواند و در تشریح آن اظهار داشت: پنج منطقه در كشور تعیین شده كه بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان از آن جمله این مناطق است كه رویدادهای گردشگری در آنجا انجام می شود. هدف گسترش سفر، شناسایی مسیرهای گردشگری و جاذبه های كمتر شناخته شده و تزریق روحیه نشاط در جامعه است.
ترجمه و تبدیل گواهینامه های رانندگی ملی به گواهینامه رانندگی بین المللی، ارائه پلاك ترانزیت، صدور كارت های معرفی نامه بین المللی، دفترچه های كمپینگ و كارت بیمه به جهانگردان، ایجاد دفاتر اطلاع رسانی ایرانگردی در داخل و خارج از كشور، تاسیس باشگاه و عضوگیری در امتداد اهداف كانون، ایجاد مراكز تفریحی، گردشگری، فرهنگی، هنری و ورزشی، تدوین و اجرای برنامه های آموزشی، پژوهشی، تاسیس مراكز آموزش های علمی و كاربردی و پژوهشی در امتداد تحقق اهداف صنعت گردشگری، گسترش زیر ساخت ها وخدمات جانبی گردشگری و جهانگردی بوسیله ایجاد مراكز اقامتی در شهرها، اردوگاه (كمپینگ)، استراحت گاهای بین راهی، ایجاد هماهنگی، برگزاری همایش، سمینار و جلسات مشاوره با هدف كسب تجارب لازم بمنظور پویایی هر چه بیشتر در صنعت گردشگری، تهیه، تدوین و انتشار مجلات، كتب، راهنماهای جهانگردی و گردشگری به زبان های مختلف، تهیه و توزیع نقشه جغرافیا، فیلم و نقشه راه های كشورها، تسهیل در تردد جهانگردان و ارائه خدمات مشاوره و كمك های قضایی برای جهانگردانی كه در داخل كشور گرفتار حادثه اتومبیل می شوند، قسمتی از وظایف كانون جهانگردی و اتومبیلرانی است.

منبع: