عصر توریسم: سرپرست هیأت دیرینه شناسی خیابان تاریخی چهارباغ اصفهان از مشخص شدن بخش های باقی مانده از كف سازی تاریخی آجرفرش و سنگفرش دوره های صفوی و قاجار در این خیابان آگاهی داد.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، محسن جاوری عضو هیأت علمی گروه دیرینه شناسی دانشگاه كاشان اظهار داشت: بعد از آغاز كف سازی در بخش شمالی خیابان تاریخی چهارباغ و تأیید ضرورت انجام كاوش دیرینه شناسی برای مستندسازی داده های باستان شناختی احتمالی كف تاریخی این خیابان قبل از مدفون شدن زیر لایه كف سازی در حال اجرا، پیشنهاد انجام یك كاوش دیرینه شناسی به پژوهشكده دیرینه شناسی ارائه شد باصدور مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این برنامه با تشكیل یك هیأت شش نفره شروع شد.
وی با اشاره به اینكه اعتبار این برنامه دیرینه شناسی از جانب سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تامین شده، اظهار داشت: در این برنامه ۵ كارگاه برای انجام كاوش برگزیده شد كه بعد از یك ماه به نتایج جالبی از وضعیت كف تاریخی چهارباغ رسید. طی ۶۰ سال قبل (دهه ۱۳۵۰ تا زمان حاضر) با عبور دادن تأسیسات شهری شامل شاه لوله آب، چندین غلاف كابل برق، مخابرات، فیبر نوری، خاكبرداری های عمقی با عرض نسبتاً زیاد، جدول كشی لبه خیابان و زیر سازی های مربوطه با سنگ و بتن مكرراً این كف تاریخی مورد تخریب قرار گرفته و حتی بخشهایی از شواهد و مستندات تاریخی را از میان برده است. با این وجود بخشهای باقی مانده از كف سازی های تاریخی این خیابان طی روند كاوش مشخص شد.
این عتیقه شناس در ادامه اظهار داشت: در كارگاه شماره ۶ دو دوره كف سازی شامل كف سازی آجر فرش و كف سازی سنگفرش متعلق به دوره های صفوی و قاجار و دو مسیر آبراه سنگ چین عمود بر هم به دست آمد.
جاوری با اشاره به اهمیت این داده ها و نشان دادن دو دوره تاریخی خیابان مذكور و چگونگی نقش عبور آب یا به عبارت دیگر، بازی با آب بمنظور مفرح كردن هرچه بیشتر این خیابان در این بخش مهم و مركزی آن، اظهار داشت: این بخش در طرح كف سازی به صورت یك ویترین شیشه ای بعد از اتمام كاوش برای همیشه به معرض نمایش گذاشته خواهد شد. در كارگاه های دیگر همین وضعیت كف سازی طی دو دوره صفوی و قاجار به دست آمد كه البته به شدت بر اثر عبور تأسیسات شهری گرفتار لطمه شده و بخش های اندكی از آنها باقی مانده كه در امتداد كف سازی امروزی به تشخیص شورای فنی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور احتمالاً در قسمت های دیگر به صورت ویترین شیشه ای بخش های قابل توجه و در خور حفاظت به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.
وی اظهار داشت: همین طور در كارگاه شماره ۲ در منتهی الیه جنوبی خیابان چهارباغ ۵ عدد سنگ لبه خیایان با قدمت صفوی به دست آمد كه در طرح كف سازی فعلی درجای خود مكان گذاری خواهند شد. از این كاوش تعداد قابل توجهی داده های باستانی شامل قطعات سفال از دوره های مختلف، قطعات شكسته كاشی، قطعات فلز و آبگینه نیز تابحال به دست آمده كه بطور جداگانه تحت مطالعه قرار خواهند گرفت. این برنامه كاوش به مدت دو هفته دیگر برای تكمیل اطلاعات و مستندسازی هرچه بیشتر بقایای تاریخی این خیابان ادامه خواهد داشت.

منبع: