عصر توریسم: ایسنا/فارس مدیر مركز حافظ شناسی در واكنش به خبر پیدا شدن نسخه خطی دیوان حافظ در آمستردام هلند، اظهار داشت كه هر اثر قدیمی كه در پیوند با سخنوران گذشته ی ایران پیدا شود، شایسته توجه است و می تواند مفید باشد.
كاووس حسنلی در گفت و گو با ایسنا و درباب خبری كه بتازگی در شبكه های مختلف در مورد پیدا شدن نسخه ی قدیمی دیوان حافظ انتشار یافته است، اظهار داشت: نسخه های خطی پایه ی خیلی از داوری ها در باره متون ادبی است. اما اهمیت و حساسیت این مساله سبب شده در طول تاریخ همواره مورد سوء استفاده ی سودجویان نیز قرار بگیرد.
این استاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: اول و پیش از هر گونه داوری علمی در مورد اصالت این نسخه باید به اصل نسخه دسترسی داشت. خیلی از این گونه خبرها برآمده از تبلیغات رسانه ای ست.
او افزود: دوم اینكه چنانچه اخبار انتشار یافته درست باشد و تاریخ كتابت نسخه ۱۴۶۲ میلادی یعنی ۸۶۶ هجری باشد، می تواند نسخه ای قابل اعتنا تلقی شود. اما مشخص نیست این نسخه چه میزان از اشعار حافظ را در برمی گیرد.
حسنلی افزود: مهم تر از آن اینكه از نسخه های دیوان حافظ دست كم سی نسخه الان موجود است كه پیش از این تاریخ كتابت شده. مثلاً نسخه ی شادروان خلخالی مربوط به سال ۸۲۷ است و دیوان هایی كه امروزه از حافظ در دسترس مردم قرار دارد؛ همچون تصحیح شادروان قزوینی و زنده یاد خانلری، از این نسخه بهره برده اند.
این حافظ پژوه افزود: شادروان سلیم نیساری نسخه های خطی دیوان حافظ مربوط به قرن نهم را در كتابی با همین نام معرفی كرده اند كه مركز حافظ شناسی در سال ۱۳۸۰ آنرا منتشر نموده است.
مدیر مركز حافظ شناسی اظهار داشت: بی شك هر اثر قدیمی كه در پیوند با سخنوران گذشته ی ایران پیدا شود، شایسته ی توجه است و می تواند مفید باشد. در مورد شعر حافظ شیرازی هم كه از افتخارات بین المللی مردم ایران بشمار می رود این مساله مهم و حساسیت برانگیز است.
حسنلی اشاره كرد: در مجموع این نسخه اگر هم كاملا معتبر و اصیل باشد، به اندازه ی تبلیغاتی كه در رسانه های رسمی و غیر رسمی از آن شده است، نمی تواند تاثیری در روند حافظ شناسی داشته باشد. برای اینكه بعید است در بین نسخه های موجود سده ی نهم حرف تازه ای داشته باشد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، طی روزهای اخیر خبری در خصوص كشف یك نسخه‌ی قدیمی دیوان حافظ در آمستردام هلند در رسانه ها و شبكه های اجتماعی دست به دست می شود.
در این خبر كه به فیلم كوتاهی نیز هم راه است، نسخه كشف شده دیوان حافظ را خطی و مربوط به سال ۸۶۷ قمری یعنی ۷۵ سال پس از وفات حافظ دانسته اند كه در بغداد كتابت شده است.
براساس این خبر دیوان یاد شده متعلق به آقای جعفر قاضی، ساكن مونیخ المان بوده كه پس از درگذشت وی در سال ۲۰۰۷ ناپدید و از همان زمان جستجوی پلیس آلمان برای یافتنش شروع شده است.
در این خبر اعلام شده كه ارزش این نسخه یك میلیون یورو تخمین زده می شود و برخی از كانال های خبری آنرا قدیمی ترین نسخه‌ی دیوان حافظ معرفی كرده اند كه درست نیست.

منبع:

دسته‌ها: توریسم